Audi e-tron

- Hadde griseflaks

I forrige uke skrev vi om en bileier i Drammen som mistet bremsene på sin Audi e-tron. Torsdag skjedde det samme med en Lier-kvinne i 90 km/t på en motorvei.

GRISEFLAKS: Dette er andre gang på en uke at vi får melding om en bileier som mister bremsene på sin Audi e-tron. - Griseflaks at det ikke skjedde en alvorlig ulykke, sier den siste bileieren som opplevde dette. Foto: Markus Pentikainen
GRISEFLAKS: Dette er andre gang på en uke at vi får melding om en bileier som mister bremsene på sin Audi e-tron. - Griseflaks at det ikke skjedde en alvorlig ulykke, sier den siste bileieren som opplevde dette. Foto: Markus Pentikainen Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det var på E134 på vei til jobb i Kongsberg at en kvinne fra Lier opplevde å miste bremsene på sin 2019-modell Audi e-tron. Hun ønsker ikke å stå fram med navn, men forteller historien om det som fort kunne endt i en tragisk ulykke:

- På denne veien er fartsgrensen 90 km/t og jeg fulgte trafikken foran. Plutselig får jeg et varsel på instrumentpanelet om at den adaptive fartsholderen ikke fungerer. Deretter lyser den ene røde varsellampen etter den andre, opp. Det var varsler om feil på blant annet bremsene, parkeringsbremsen, firehjulstrekken, motor, fotgjengerbeskyttelsen med beskjed om å stoppe bilen med en gang.

- Griseflaks at jeg ikke krasjet

- Vinduspusserne sluttet også å virke og på instrumentet sto det at jeg kjørte i null kilometer i timen, selv om hastigheten var 90, forklarer Lier-kvinnen.

- Da jeg forsøkt å bremse, var bremsepedalen steinhard. Det tok en evighet å stoppe den 2,6 tonn tunge bilen. Jeg kom meg ut på en avkjøring og klarte å få stoppet bilen rett foran en rundkjøring. Der ble jeg stående med puls i 200, skjelven og på gråten. Hva hadde skjedd hvis det hadde vært et fotgjengerfelt med kryssende barn der jeg kom i full fart uten bremser? spør kvinnen.

Hun sier det bare var griseflaks at hun ikke kjørte på noen eller krasjet i en bil foran.

MASSEVIS AV FEIL: En rekke varsellamper på instrumentpanelet lyste opp samtidig. Det mest alvorlige for kvinnen fra Lier var at bremsene forsvant nesten totalt i 90 km/t og at vinduspusserne stoppet. Foto: Audi-eieren
MASSEVIS AV FEIL: En rekke varsellamper på instrumentpanelet lyste opp samtidig. Det mest alvorlige for kvinnen fra Lier var at bremsene forsvant nesten totalt i 90 km/t og at vinduspusserne stoppet. Foto: Audi-eieren Vis mer

Mange er nervøse

Liungen forteller at hun har flere venner som har en slik Audi e-tron, som nå er redde for å kjøre bilen. Etter den dramatiske hendelsen ble bilen hentet av Viking redningstjeneste og kjørt inn til Audi på Kongsberg. Hun ønsker nå å få en troverdig forklaring på hva som skjedde med bilen og en forsikring om at den er reparert på en slik måte at hun ikke opplever det samme igjen.

Det hører med til historien at også denne bilen, slik som den første som mistet bremsene, hadde vært inne til en mindre reparasjon og service hos Audi-forhandleren i Drammen uken før bremsene forsvant.

Etter at vi skrev om den første e-tron som mistet bremsene i forrige uke, forsikret Audi-importøren at de tar saken svært alvorlig og gjør alt for å finne ut hva som er feilen.

Hva sier Audi?

I dag har vi spurt Audi om de har funnet ut hva det er som gjør at e-tron mister bremsene og hva de gjør for å utbedre feilen slik at den ikke oppstår igjen. Vi har også spurt om hva de gjør med alle andre e-tron-eiere som nå er redde for at de skal oppleve den samme feil. Dette er svaret vi har fått fra den den norske Audi-importøren Harald A Møller og deres kommunikasjonssjef Christine Eiken Winther, som svarer på vegne av Audi-forhandleren i Drammen:

«Vi har full forståelse for at dette oppleves skremmende, og har bilen inne til grundige undersøkelser. Dette er selvsagt en hendelse vi tar svært alvorlig, samtidig som det er viktig å understreke at bremsene fortsatt fungerer. Saken innebærer at noe av effekten fra bremsekraftforsterkeren har blitt redusert, og sjåføren må trykke hardere på bremsepedalen for å oppnå ønsket effekt.»

Den første eieren som opplevde at bremsene på deres e-tron forsvant, har ønsker å heve kjøpet av frykt for at feilen kan dukke opp igjen. Han har fortsatt ikke fått et svar fra Audi på hva som egentlig forårsaket feilen på bilen.

- Audi må rydde opp

Forbrukerjurist Thomas Iversen i Forbrukerrådet forklarer hva kundene kan forvente seg etter en slik opplevelse:

- I utgangspunktet er det slik at bileieren først har anledning til å kreve heving av kjøpet dersom den samme feilen på bilen oppstår tre ganger og bilselgeren ikke har klart å utbedre feilen de første gangene.

- Når det er snakk om en så kritisk feil som i disse tilfellene, så bør kunden i de minste kunne forlange å få en god forklaring på hva som var feilen. Deretter at den er fagmessig utbedret, slik at hun eller han kan føle seg trygge på at bremsene ikke skal forsvinne igjen, sier Iversen.

AUDI MÅ TA GREP: - Audi må finne en forklaring på hva som er feil med e-tron og komme ut med informasjon som gjør at eiere av denne bilen kan føle seg trygge, sier forbrukerjurist i Forbrukerrådet Thomas Iversen. Foto: Forbrukerrådet
AUDI MÅ TA GREP: - Audi må finne en forklaring på hva som er feil med e-tron og komme ut med informasjon som gjør at eiere av denne bilen kan føle seg trygge, sier forbrukerjurist i Forbrukerrådet Thomas Iversen. Foto: Forbrukerrådet Vis mer

Hvis ulykken skjer?

Han er tydelig på at siden det her tydeligvis er snakk om feil som går igjen på flere biler av samme merke og modell, forventes det at Audi tar ordentlig tak i dette og kommer med en forklaring som gjør at alle e-tron eiere kan føle trygghet bak rattet.

Om hvem som har ansvaret dersom en slik feil skulle oppstå på nytt og forårsake en ulykke, er han like tydelig:

- I henhold til loven, er det alltid sjåføren som har ansvaret, men dersom en slik feil oppstår igjen, kan hun eller han ikke få skyld for ulykken. Men de psykiske påkjenningene som oppstår etter en alvorlig ulykke kan man jo aldri forsikre seg mot.

Artikkelen er levert av DinSide.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.