Polestar 2 Standard range oppgradert

- Hæ? 40.000 ekstra for å få batteri på bilen?

Mannen skulle bestille en Polestar 2 Standard range på nett. Det gikk ikke helt som han hadde planlagt.

IKKE MULIG Å VELGE: En potensiell kjøper fikk seg en overraskelse da han skulle bestille en Polestar 2 på nett. Illustrasjon: Elbil24.no
IKKE MULIG Å VELGE: En potensiell kjøper fikk seg en overraskelse da han skulle bestille en Polestar 2 på nett. Illustrasjon: Elbil24.no Vis mer
Publisert

Få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler: Prøv vårt pro-medlemskap for 1 krone første måneden.

(Elbil24): Polestar 2 har lenge vært blant de aller mest populære elbilene i Norge, og interessen har ikke akkurat sunket etter at bilprodusenten i fjor sommer introduserte en standard range-utgave med mindre batteripakke, til en særs attraktiv pris.

Fikk ikke velge billigste utgave

Nylig ville en av medlemmene i Facebook-gruppa Elbil i Norge bestille denne modellvarianten på nett, men da han trykket på «Konfigurer»-knappen hos Polestar, støtte han på et aldri så lite problem.

Riktig pris stod riktig nok øverst, 349.000 kroner. Men så fikk han bare to valg, som ville gjøre bilen 40.000 eller 80.000 kroner dyrere.

- Er det slik at jeg må betale for å få batteri på bilen?, spør han retorisk i debattinnlegget.

Erstatter billigste utgave

Vi tok kontakt med Polestar, som gav oss forklaringen: Standard range med batteripakken på 64 kWh er rett og slett utsolgt.

- Vi har derfor gjort løpende oppdateringer på hjemmesidene de siste dagene. Samtidig ruller vi også ut Standard range Single motor med et større batteri på 69 kWh, og denne er nå på plass i konfiguratoren, sier kommunikasjonssjef Kristin Fjeld i Polestar, til Elbil24.

POLESTAR 5: Kommunikasjonssjef hos Polestar, Kristin Fjeld. Her foran det kommende flaggskipet Polestar 5. Foto: Bjørn Eirik Loftås
POLESTAR 5: Kommunikasjonssjef hos Polestar, Kristin Fjeld. Her foran det kommende flaggskipet Polestar 5. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer

- Denne byr på en rekkevidde som er rundt 30 km lengre enn med 64 kWh-batteriet, og byr også på raskere hurtiglading.

Den er imidlertid dyrere. Prisene starter på 365.000 kroner, altså 16.000 kroner mer enn den vår leser hadde tenkt å bestille.

Fjeld utelukker imidlertid ikke at utgaven med 64 kWh-batteriet dukker opp igjen.

- Kanselleringer innen angrefrist og lignende kan føre til at tilgjengeligheten raskt kan endre seg i forhold til leveringsklare biler. Hvis vi får inn leveringsklar Standard range Single motor med 64 kWh-batteri igjen, vil prisen være 349.000 kroner og bilen vil ha kort leveringstid, avslutter hun.

Elbil24 sjekker om det er mulig å kjøre distansen Oslo - Hemsedal - Oslo (393 kilometer) i en Polestar 2. Video: Bjørn Eirik Loftås, Elbil24 Vis mer

Følger konkurrenten

Polestar 2 Standard range Single motor kan ses på som en direkte konkurrent til Tesla Model 3 Standard range. Denne ble for en tid tilbake også satt opp i pris, fra 349.900 til 369.900 kroner.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.