Nordkapp til Sydney med elbil:

Han har kjørt verden rundt med elbil

Et land overrasket nederlandske Wiede Wakker.

VERDEN RUNDT: Nederlandske Wiede Wakker har kjørt halve kloden rundt i elbil - uten å bruke hurtiglader. Foto: plugmeinproject.com
VERDEN RUNDT: Nederlandske Wiede Wakker har kjørt halve kloden rundt i elbil - uten å bruke hurtiglader. Foto: plugmeinproject.com Vis mer
Publisert

Få gunstige fordeler ved å melde deg inn i Elbil24 PRO!

(Elbil24): I 2016 ble nederlandske Wiebe Wakker første person som kjørte halve kloden rundt i en elbil. Målet med turen var å vise verden at bærekraftig mobilitet er fullt mulig.

Nå forteller Wakker Elbil24 om turen sin, fra Nordkapp i nord til Sidney i sør, og deler også noen tanker om hvordan han opplevde Norge som elbil-nasjon.

Blue Bandit

Wakkers tur startet i Amsterdam, endestasjonen skulle være Sydney i Australia. Men hva slags bil velger man for et sånt prosjekt? For Wakker var beste alternativ en ombygget bensinbil.

- Bilen jeg kjørte var en variant av en 2009 Volkswagen Golf, en bensinbil som ble bygget om til elbil.

Historien bak bilen er at et nederlandsk energifirma ville forske på strømdeling i elbiler. Det fantes ingen produksjonsklare biler med denne teknologien på det tidspunktet, så firmaet bygget om 50 VW Golf med denne teknologien.

- Jeg lånte en av disse bilene av en tidligere ansatt i energiselskapet.

Bilen fikk navnet Blue Bandit. Bilen var langt i fra ny, men hadde derimot hatt to tidligere eiere. Heller ikke rekkevidden var noe å "skryte" av i vår tid, Wakker hadde kun 200 kilometer rekkevidde mellom hver lading.

Men da turen ble planlagt var en 200 kilometers rekkevidde ganske bra, forteller han.

- Jeg startet planleggingen av turen i 2014. På det tidspunktet var første generasjon av Nissan Leaf og Renault Zoe veldig vanlige, og det var en av disse jeg forventet å bruke. Disse hadde en rekkevidde på 100 til 130 kilometer. Jeg var derfor veldig glad da jeg fikk Blue Bandit, med lenger rekkevidde, og mer bagasjeplass.

Wakker forteller at det selvsagt også fantes Tesla på det tidsunktet, men at disse ikke passet til hans prosjekt.

Fra Nordkapp til Sidney

Turens startet den femtende mars 2016 i Wakkers hjemby Amsterdam i Nederland. Etter en tur nedom Italia, satte han snuta nordover til Nordkapp i Norge. Deretter gikk turen gjennom Øst-Europa, via Midtøsten og Asia til Australia.

95.000 KM: Wakkers tur startet i Amsterdam og endte i Sydney. Foto: plugmeinproject.com
95.000 KM: Wakkers tur startet i Amsterdam og endte i Sydney. Foto: plugmeinproject.com Vis mer

Etter 1119 dager nådde han målet sitt, den 7. april 2019. Ikke hadde han bare lagt bak seg 95.000 kilometer gjennom totalt 33 land, han ble også førstemann til å krysse så mange landegrenser med en batterielektrisk bil, og den første til å kjøre fra en ende av verden til en annen.

Wakker dro fra Nederland med tom lommebok, men fikk hjelp av mennesker underveis. Han kunne følges via nettsiden plugmeinproject.com, og fikk mange tusen forslag og tilbud om hjelå av ulike varianter underveis.

Men turen gikk ikke helt uten problemer forteller han.

I både India og Indonesia opplevde han problemer med bilen, som måtte fikses. I India måtte en del mekaniske deler repareres, og i Indonesia fikk han vann i batteriet som følge av flom i regnsesongen. Med lite erfaringer med elbiler kunne det til tider være vanskelig å få rett hjelp, men Wakker berømmer både mekanikere, folk som fulgte han på nett og lokalbefolkningen.

- Selv om det var mange søvnløse netter, var dette også et av høydepunktene på turen. Både gjennom nettsiden og der jeg var tilbød folk seg å hjelpe. Mens noen gav meg husly og mat, ga andre tips på hvordan bilen kunne repareres. Et verksted lot meg bruke lokalene deres gratis, mens en restauranteier tilba med mat mens jeg ventet på at bilen skulle bli reparert.

Lang nok rekkevidde?

I dag Skan det kanskje virke vanvittig å skulle ta fatt på en en slik reise med så kort rekkevidde på bilen.

Men Wakker mener at rekkevidden ikke betyr så mye som folk tror.

- Det folk må forstå er at en vanlig daglig pendleavstand bare er 20 kilometer, så med en 200 kilometers rekkevidde så trenger du bare å lade den hver tiende dag.

- For lengre avstander holder det også godt, så lenge det er et greit hurtiglade-nettverk tilgjengelig. Med mitt prosjekt så viste jeg at man kan kjøre verden rundt med dagens ladeinfrastruktur, sier Wakker.

Han innrømmer likevel at det var noen tilfeller der han måtte banke på dørene og spørre om å få låne en stikkontakt.

- Det er jo selvsagt ikke så praktisk, så skal man lengre avstander så må man ha et godt ladenettverk.

BLUE BANDIT: Wakkers ombygde VW Golf. Foto: plugmeinproject.com
BLUE BANDIT: Wakkers ombygde VW Golf. Foto: plugmeinproject.com Vis mer

Norge på topp tre

Mye har endret seg de siste fire årene, både når det gjelder bilutvalg og infrastuktur for elbiler.

Wakker forteller at han ikke ville klart å gjennomføre turen den gangen dersom han bare skulle lent seg på hurtiglader-nettverkene i de ulike landene.

- Da jeg startet i 2016 var det et dårlig utbygget ladenettverk til og med i flere europeiske land, som Belgia, Sverige, Russland og øst-Europa. Men da jeg kom til Asia, så fant jeg ikke lenger en eneste en.

- Land som Tyrkia, Iran, Oman, India og Thailand hadde ingen infrastruktur i det hele på det tidspunktet. De forente arabiske emirater og Malaysia hadde et ok AC-nettverk, men til og med land som Australia var årevis bak Europa.

- Hvilke land hadde, i din mening, den beste infrastrukturen?

- De beste landene var, i min erfaring, Nederland, Norge og New Zealand.

Positive

Wiede Wakker sitt mål for turen var å vise at det er fullt mulig å belage seg på bærekraftig energi også innen transport, og underveis på turen besøkte han flere universiteter og bedrifter for å fortelle om erfaringene.

For selv om elbiler i dag gjør sitt inntog i flere og flere lands bilparker, så var ikke situasjonen helt den samme den gangen i store deler av verden. Så hvilke reaksjoner fikk han fra menneskene han møtte?

- Generelt var folk veldig positive til prosjektet. Mye fordi jeg turte å kjøre så langt i en elektrisk bil. For de som så en elbil for første gang så så de også umiddelbart alle fordelene; billig i drift, bra for miljøet og enkle å bruke.

Wakker startet 15 mars 2016, og var tilbake først litt over tre år etter, i september 2019. Han merket en stor endring i folks holdninger fra han dro til han kom tilbake.

- Før jeg dro var mange nølende til batterielektriske biler. Da jeg kom tilbake hadde folk fått mer kunnskap om elbiler, noe som gjorde de mer åpne for tanken på en elbil og flere vurderte det også som deres neste bil.

Ukraina overrasket

Wakkers hjemland Nederland er, sammen med Norge, en av de fremste elbilnasjonene i landet. Vi ligger begge i toppen på listene over kjøp av elbiler.

Men Wakker hadde flere oppdagelser på sin reise. Han forteller blant annet at New Zealand var et land som overrasket med sin åpenhet for elbil, men den største overraskelsen var Ukraina.

- Da jeg kom dit i 2016 så hadde de allerede et nasjonalt ladenettverk. Dette var i hovedsak fordi de ville være uavhengige av Russland, og når de kjørte elektriske så behøvde de ikke å importere drivstoff fra Russland.

Derfor startet noen få entusiastiske sjeler med å kontakte kjøpesentere, bensinstasjoner og andre strategiske steder og forespurte om de kunne sette opp ladepunkter.

- I løpet av bare et par måneder var infrastrukturen på plass og du kan blant annet se mange Nissan Leaf kjøre rundt i landet.

I tiden etter at Wakker kom tilbake har han reist rundt og fortalt om erfaringene sine og fremsnakke elbiler som transportmiddel.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer