Omregistrere brukt elbil

Har blitt fire ganger så dyrt

...og frem til 2022 var det gratis.

HAR ØKT: Fra 1. januar må man betale like mye i omregistreringsavgift for en elbil som for en fossilbil. Foto: Pål Joakim Pollen
HAR ØKT: Fra 1. januar må man betale like mye i omregistreringsavgift for en elbil som for en fossilbil. Foto: Pål Joakim Pollen Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24): Gratis parkering, null årsavgift, ingen moms, gratis bompassering, fritt frem i kollektivfelt … det var en hel bunt gulrøtter norske myndigheter veivet med da de ville stimulere folk til å kjøpe elbil for noen år siden.

Men etter hvert har man fått kritisk masse og vel så det. Hele 79,3 prosent av bilene som ble solgt nye i 2022 var elektriske, opp fra 64,5 prosent året før. Det ble oppført 1500 nye hurtigladere i 2022, over det dobbelte av hva utbyggingen var i 2021. Totalt ruller det nå over 600.000 elbiler på norske veier.

For brått har det blitt langt enklere å være elbileier enn det det var i begynnelsen. Dermed har også flere av insentivene blitt svakere – eller til og med fjernet.

Avgiftsåret 2023

Særlig etter 1. januar i år har det skjedd en god del med avgifter for elbiler:

  • Det er nå moms på beløpet som overstiger 500.000 kroner når du kjøper ny elbil. En bil til 600.000 får altså 25.000 kroner i moms.
  • Det er innført en vektavgift på 12,50 kroner per kilo bilen veier mer enn 500 kg. På en bil som veier 2000 kg utgjør vektavgiften 18.750 kroner.
  • Elbiler skal betale maksimalt 70 prosent av det bensinbiler betaler i bompasseringer. I 2022 var denne grensen på 50 prosent.
  • Brukte elbiler får ikke lenger noe rabatt ved omregistrering.
E-CORNER: Sliter du med trange parkeringsplasser og parkeringhus? Det har Hyundai en løsning på. Video: Hyundai Mobis Vis mer

Full omregistreringsavgift

Frem til 2022 var det gratis å omregistrere elbiler, slik at det å kjøpe en brukt elbil ikke utgjorde noen ekstra kostnad til staten.

1. mai 2022 ble disse spillereglene endret. Fra den datoen måtte man betale 25 prosent av det man betalte for en bil som brukte fossilt drivstoff.

Men allerede nå, et drøyt halvår etter, sidestilles elbilene med fossilbilene. Du får ikke lenger noe rabatt på omregistreringsavgiften når du kjøper brukt elbil.

Dette utgjør avgiften

Omregistreringsavgiften, som kjøperen av en brukt elbil i utgangspunktet er ansvarlig for å betale, er avhengig av hvor gammel bilen er og hva den veier. Biler som veier mindre enn 1200 kg er rimeligere å omregistrere, men de færreste elbiler veier så lite. Kun de aller minste (som Mitsubishi i-Miev og lignende) veier under 1200 kg.

Under ser du hva omregistrering koster per januar 2023 for en elbil som veier mer enn 1200 kg:

  • Registrert første gang 2019-2022: 6868 kroner
  • Registrert første gang 2011-2018: 4147 kroner
  • Registrert første gang 1993-2010: 1777 kroner

Skatteetaten påpeker at man slipper omregistreringsavgift dersom bilen har vært registrert på forrige eier i to måneder eller mindre (forutsatt at det da ble betalt omregistreringsavgift).

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.