KOLONNEKJØRING: Forbered deg godt dersom du skal over fjellet, ber Statens vegvesen. Foto: NTB Scanpix
KOLONNEKJØRING: Forbered deg godt dersom du skal over fjellet, ber Statens vegvesen. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Biltur i juleferien?

Har du forberedt juleutfarten godt nok?

Tenk over dette hvis du skal over fjellet.

Publisert

Har du husket å melde deg på nyhetsbrevet vårt?

(Elbil24): For mange er julen allerede godt i gang, mens noen av oss er i ferd med å pakke sekken og skal ta elbilen på juleferie.

I den forbindelse er det flere ting man bør tenke på. Blant annet kan det være lurt å sjekke når du bør lade for å unngå ladekø, og tenke litt over hva vintertemperaturer gjør med bilens rekkevidde.

Det gjelder det å smøre seg med litt tålmodighet. Økt trafikk på veiene betyr også økt risiko. Om du tilpasser farten etter forholdene og holder fartsgrensen bidrar du til en trafikksikker utfart, både for deg, dine og alle andre som er ute på veiene.

Pakk sikkert

Slik pakker du bilen:

  • Store gjenstander skal plasseres i bagasjerommet, og bør sikres med stropper eller bagasjenett. Oppbevar små gjenstander i hanskerommet eller under setet.
  • Tunge ting skal så lavt som mulig i bilen. Legg de letteste gjenstandene øverst, men bare opp til nakkestøttene på baksetet.
  • Ikke oppbevar gjenstander på hattehyllen, og pass på at du ikke stabler bagasjen slik at sikten hindres.
  • Fordel lasten fra side til side så godt det lar seg gjøre
  • Skiboks gir ekstra plass, men egner seg best til lette gjenstander. En tung skiboks på taket endrer bilens kjøreegenskaper, spesielt i svinger.

Kilde: vegvesen.no

Bagasje, skiutstyr og kanskje ett og annet firbeint familiemedlem må pakkes inn i bilen før avgang.

Du bør også forsikre deg om at alt i bilen er sikret. Vegvesenet kjenner til ulykker der personer har opplevd den første kollisjonen, men har omkommet etter å ha blitt truffet av usikret last i bilen.

Løse gjenstander i bilen kan ta liv i en kollisjon. Det er store krefter som utløses ved en kollisjon.

Et løst nettbrett vil ha en kraft på 24 kg ved en bråstopp i 50 km/t.

Økes farten til 70 km/t, vil kraften bli 36 kg. Ved 100 km/t er vi oppe i en kraft på hele 96 kg. Dette kan bli et skjebnesvangert «hammerslag» i seteryggen eller i bakhodet.

Sjekk værforholdene

Det kan være lurt å være forberedt på skiftende vær og føreforhold.

Vegvesenet gir løpende informasjon om vei- og trafikkforhold. En av dem som jobber på en av landets fem trafikkstasjoner, er Birte Roverudseter.

– Vi ber folk som skal på farta å ha et aktivt forhold til vei- og føremeldingene. Planlegg turen din og sjekk meldinger underveis. Gjør ditt for en sikker og smidig trafikkavvikling.

– Vi deler riktig og oppdatert informasjon med trafikantene fortløpende. Slik får bilistene beskjed om kødannelser, hindringer og anbefalte omkjøringsveier, sier Roverudseter.

Unngå kolonnekjøring

KOLONNEKJØRING: Forbered deg på å havne i kolonnekjøring hvis du skal over fjellet. Foto: NTB Scanpix
KOLONNEKJØRING: Forbered deg på å havne i kolonnekjøring hvis du skal over fjellet. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Skal du over en fjellovergang i løpet av turen, kan du fort ende opp i en kolonne, dersom været blir ille nok.

Og selv om været i lavlandet virker greit, kan situasjonen være en helt annen i høyden.

Ender du opp i kolonnekjøring er det viktig å komme forberedt, sier Roverudseter på veitrafikksentralen.

– Når det er mye trafikk over fjellet og det blir kolonnekjøring, kan ventetida bli flere timer for å komme seg over. Da er det være lurt å utsette reisen eller velge en annen vei.

Noen steder finnes det ikke omkjøringsmuligheter. Da bør man forberede seg godt, eller vurdere om reisen kan utsettes til været blir bedre.

Her er noen punkter Statens vegvesen vil at du sjekker, før du legger ut på tur:

Før kolonnekjøringen:

Under kolonnekjøringen:

Hvor mange som kan være med i en kolonne avhenger av hvilken kapasitet det er til å redde folk ut fra fjellet dersom en kolonne kjører seg fast.

Brøytemannskapene kan avvise trafikanter de forstår kan komme til å få problemer i kolonnen. Det kan være personer som ikke har tilstrekkelig varme klær, kjøretøy som har tekniske mangler eller kjøretøy som ikke er tilstrekkelig skodd for slik kjøring.

Elbiler på vinterføre

For elbiler kan det være lurt å være ekstra forberedt. I motsetning til en bil med forbrenningsmotor, vil en elbil bruke mer av batterikapasiteten, eller bilens drivstoff, til å for eksempel holde bilen varm i lange venteperioder.

Her er ting du bør tenke på dersom elbilen er transportmiddelet ditt:

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.