Biltur i påskeferien?

Har du forberedt påskeutfarten godt nok?

Tenk over dette hvis du skal over fjellet.

KOLONNEKJØRING: Forbered deg godt dersom du skal over fjellet, ber Statens vegvesen. Foto: NTB Scanpix
KOLONNEKJØRING: Forbered deg godt dersom du skal over fjellet, ber Statens vegvesen. Foto: NTB ScanpixVis mer

Denne artikkelen er sponset av Elbil24 PRO-medlemmer.

(Elbil24):

For mange er påsken allerede godt i gang, men for noen av oss er det først på onsdag vi kan pakke bagen, og sette kursen mot påskefjellet.

I den forbindelse er det flere ting man bør tenke på. Blant annet kan det være lurt å sjekke når du bør lade for å unngå ladekø, og tenke litt over hva vintertemperaturer gjør med bilens rekkevidde.

Allerede før helgen fylte veiene seg opp med påsketurister, men det samme kan skje på onsdag og torsdag. Da gjelder det å smøre seg med litt tålmodighet, sier veidirektør i Statens vegvesen, Terje Moe Gustavsen.

– Økt trafikk på veiene betyr også økt risiko. Om du tilpasser farten etter forholdene og holder fartsgrensen bidrar du til en trafikksikker utfart, både for deg, dine og alle andre som er ute på veiene.

Pakk sikkert

Bagasje, skiutstyr og kanskje ett og annet firbeint familiemedlem må pakkes inn i bilen før avgang.

Gustavsen ber oss forsikre oss om at alt i bilen er sikret, for Vegvesenet kjenner til ulykker der personer har opplevd den første kollisjonen, men har omkommet etter å ha blitt truffet av usikret last i bilen.

– Løse gjenstander i bilen kan ta liv i en kollisjon. Det er store krefter som utløses ved en kollisjon, sier veidirektør Terje Moe Gustavsen.

– Et løst nettbrett vil ha en kraft på 24 kg ved en bråstopp i 50 km/t.

Økes farten til 70 km/t, vil kraften bli 36 kg. Ved 100 km/t er vi oppe i en kraft på hele 96 kg. Dette kan bli et skjebnesvangert «hammerslag» i seteryggen eller i bakhodet.

Sjekk værforholdene

Det er foreløpig meldt et strålende vær i påskedagene. Men det kan være lurt å være forberedt på skiftende vær og føreforhold.

Vegvesenet gir løpende informasjon om vei- og trafikkforhold. En av dem som jobber på en av landets fem trafikkstasjoner, er Birte Roverudseter.

– Vi ber folk som skal på farta å ha et aktivt forhold til vei- og føremeldingene. Planlegg turen din og sjekk meldinger underveis. Gjør ditt for en sikker og smidig trafikkavvikling.

– Vi deler riktig og oppdatert informasjon med trafikantene fortløpende. Slik får bilistene beskjed om kødannelser, hindringer og anbefalte omkjøringsveier, sier Roverudseter.

Unngå kolonnekjøring

KOLONNEKJØRING: Forbered deg på å havne i kolonnekjøring hvis du skal over fjellet. Foto: NTB Scanpix
KOLONNEKJØRING: Forbered deg på å havne i kolonnekjøring hvis du skal over fjellet. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Skal du over en fjellovergang i løpet av turen, kan du fort ende opp i en kolonne, dersom været blir ille nok.

Og selv om været i lavlandet virker greit, kan situasjonen være en helt annen i høyden.

Ender du opp i kolonnekjøring er det viktig å komme forberedt, sier Roverudseter på veitrafikksentralen.

– Når det er mye trafikk over fjellet og det blir kolonnekjøring, kan ventetida bli flere timer for å komme seg over. Da er det være lurt å utsette reisen eller velge en annen vei.

Noen steder finnes det ikke omkjøringsmuligheter. Da bør man forberede seg godt, eller vurdere om reisen kan utsettes til været blir bedre.

Her er noen punkter Statens vegvesen vil at du sjekker, før du legger ut på tur:

Før kolonnekjøringen:

  • Pass på at bilen har gode vinterdekk
  • Fyll på rikelig med drivstoff
  • Ha lykt, slepetau og spade lett tilgjengelig i bilen
  • Ta med mat og varm drikke
  • Husk godt med varme klær og vintersko til alle i bilen
  • Kjøl ned kupeen for å unngå ising på frontruta

Under kolonnekjøringen:

  • Bruk nødblink
  • Bruk lufteanlegget til å kjøle ned kupeen ved minusgrader. Det hindrer ising på frontruten.
  • Hold jevn fart, følg kolonnen og hold øyekontakt med bilen foran deg
  • Ikke forlat bilen ved stopp. Bli sittende og vent på hjelp. Å forlate bilen kan være livsfarlig.

Hvor mange som kan være med i en kolonne avhenger av hvilken kapasitet det er til å redde folk ut fra fjellet dersom en kolonne kjører seg fast.

Brøytemannskapene kan avvise trafikanter de forstår kan komme til å få problemer i kolonnen. Det kan være personer som ikke har tilstrekkelig varme klær, kjøretøy som har tekniske mangler eller kjøretøy som ikke er tilstrekkelig skodd for slik kjøring.

Elbiler på vinterføre

For elbiler kan det være lurt å være ekstra forberedt. I motsetning til en forbrenningsbil, vil en elbil bruke mer av batterikapasiteten, eller bilens drivstoff, til å for eksempel holde bilen varm i lange venteperioder.

Her er ting du bør tenke på dersom elbilen er transportmiddelet ditt:

  • Planlegg ruten godt, og vit hvor laderne er langs ruten.
  • Fyll opp «tanken» på bilen før du begir deg opp i høyden.
  • Husk at en skiboks eller et takstativ trekker mer energi enn en bil uten, så du må lade oftere.
  • Pakk med varme klær! Ender du opp i kolonne kan det være du må skru ned på varmen i bilen for å holde på rekkevidda.
  • Ikke kjør for hard regenerering på bremsene på glatt føre.