Krever førerkort for lett lastebil:

Har du lov til å kjøre den?

Markedet sendte Tesla ned 6,14 prosent etter lanseringen av Cybertruck, og ikke alle har lov til å kjøre den. Blir den likevel en suksess her på berget?

SCi-Fi: Det krever mot å lansere noe så radikalt. Foto: NTB Scanpix
SCi-Fi: Det krever mot å lansere noe så radikalt. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

Har du husket å melde deg på nyhetsbrevet vårt?

(Elbil24): Elon Musk gikk hardt til verks, nærmest med slegge og spett, da han lanserte den nye Tesla Cybertruck tidlig fredag morgen. Fra salen var det alt fra full jubel, til høylytt latter og kommentarer som «no way» da bilen ble trillet ut.

Undertegnede var ikke fremmed for at bilen var en fleip, og at han etter hvert ville trille inn den egentlige bilen han ville vise.

Men slik skulle det ikke gå, og i kjølevannet har nettet nærmest kokt hele helgen.

Som det alltid er med Tesla, er responsen nærmest svart-hvitt, et hat eller elsk. Karikaturer, og sammenligninger med andre rariteter, har preget særlig Twitter gjennom hele helgen. Samtidig har andre vært mer opptatt av produktets fortreffeligheter.

Tommel ned

Og det er ikke bare på nettet responsen er polarisert. Investorene har sagt sitt, og sendte aksjen umiddelbart ned over 6 prosent umiddelbart. Dette er et klart signal om at de hadde sett for seg noe som ville være lettere å kapitalisere på.

For bilen har klare begrensninger i svært mange markeder, og passer først og fremst godt i det amerikanske markedet, pickupens hjemland.

RIKTIG FØRERKORT: Du må ha førerkort klasse C1E for å kjøre en Cybertruck med tilhenger. Foto: Tesla
RIKTIG FØRERKORT: Du må ha førerkort klasse C1E for å kjøre en Cybertruck med tilhenger. Foto: Tesla Vis mer

For det første er den stor. Den måler nær 5,9 meter, og vil antagelig runde 6 meter når hengerfestet inkluderes. Den er også tung, og vil kreve førerkort klasse C1 - også omtalt som førerkort for lett lastebil. Ønsker du å dra henger på noe i nærheten av det bilen er laget for, så ender du opp med førerkort klasse C1E, og da begynner kundemassen å begrense seg selv.

For de som fortsatt er i målgruppen må det anses som positivt at det ikke lenger er en fartsbegrensning på 90 km/t for denne kategorien biler, slik det var frem til 2016. Det betinger derimot at bilen klasser inn som personbil i kategorien M1, ikke som lastebil i N2.

Statens vegvesen er foreløpig ikke godt nok orientert om bilen til å kunne svare på i hvilken klasse den ender, men forteller at mye er opp til produsenten selv.

Tommel opp

Elon Musk virker på sin side å være fornøyd. Ved to anledninger har han twitret om antall bestillinger. Først etter å ha mottatt over 140.000 bestillinger, deretter etter nådde 200.000.

Nå skal det samtidig sies at det strengt tatt er reservasjoner som tegnes, for en detaljert bestilling vil det først bli mulig å registrere når alle detaljer er klare.

For 1.000 fullt refunderbare kroner kan du nå legge inn navn og adresse, og få din plass i køordningen.

TREKK: Cybertruck har et eget bagasjeromsdeksel som rulles vekk. Foto: Tesla
TREKK: Cybertruck har et eget bagasjeromsdeksel som rulles vekk. Foto: Tesla Vis mer

Da en tilsvarende reservasjonsløsning kom på plass for Model, 3 ble det ville tilstander. Den gang var reservasjonsbeløpet 10.000 kroner. Men, da bilen først kom på markedet var det i stor grad valg av modell og øvrig konfigurasjon som avgjorde hvor raskt man fikk bil. Køordningen fikk mindre betydning, ettersom produksjonskapasiteten var rimelig god. Hvordan dette blir med Cybertruck er naturligvis ikke mulig å si noe om på det nåværende tidspunktet.

Da Model 3 ble lansert nådde Tesla raskt en halv million reservasjoner, til en pris på tilsvarende 10.000 kroner. Nå har de altså nådd 200.000 reservasjoner på Cybertruck til et innskudd på en tusenlapp.

Etter at de første Cybertruck blir trillet ut på veien, kommer det til å bli stille en stund, har Elon Musk uttalt, og sikter da på nye modeller.

Da er bredden av produkter på plass, og det er på tide å høste av det som er sådd. Taktikken er ikke ny, for selv i store selskaper som Toyota var det en tid der de sådde i syv år, før de høstet de syv neste.

Deretter var det på’n igjen.