Elbil eller ikke:

Har elbilen egentlig kommet for å bli?

Bloomberg NEF mener å ha svaret på nettopp det.

Publisert

Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO?

(Elbil24): I Norge har vi tatt et tydelig valg. Fra 2025 skal det kun selges nullutslippsbiler i Norge, og det er ikke fordi alt annet vil bli forbudt. Derimot skal det legges opp til at man selv velger å kjøpe nullutslippsbiler, som per i dag betyr elbiler.

Valget skal du ta fordi det kommer til å bli så kostbart å velge noe annet, at du selv velger å kjøpe elbil av økonomiske årsaker.

For det kommer fortsatt til å være mulig å kjøpe dieselbiler, bensinbiler eller hybridbiler om du vil. Men regn med at skatter og avgifter kommer til å flå deg, enten ved kjøp, eller ved bruk. De standhaftige må rett og slett være villig til å punge ut. Men hva med resten av Europa, eller verden for den saks skyld?

Halvveis i 2040

Bloomberg NEF (New Energy Finance) gjør til stadighet grundige analyser av forskjellige markeder, og har nå sett på utsiktene for elbilmarkedet. De er klare i sin tale.

Innen 2025 vil 10 prosent av det globale personbilsalget bestå av elbiler, og vil øke til 28 prosent i 2030. I 2040 vil over halvparten av salget være elbiler.

Det kanskje mest skremmende med disse tallene er at helt frem til 2040 vil nær halvparten av verdens nybilsalg ha en forbrenningsmotor under panseret. I Norge nådde vi over 50 prosent salg av elbiler allerede forrige måned. Vi ligger med andre ord 20 år foran det globale markedet, dersom estimatene til BNEF vier seg å være riktige. Og de legger vekt på nettopp dette i rapporten. Det er store forskjeller på de globale markedene, for noen vil nå langt veldig tidlig.

Pris er avgjørende

Hovedårsaken til at det vil ta lang tid handler først og fremt om prisene. I Europa regner BNEF med at man når like priser på elbiler og biler med fossilt drivstoff en gang rundt 2025. For eksempelvis India og Japan vil dette ta mye lenger tid, særlig på de mindre bilene. Her vil man ikke oppnå like priser før en tid etter 2030, har de kommet frem til.

Helt til disse krysningspunktene er nådd er det helt nødvendig med subsidier eller andre støtteordninger for å få markedene til å velge elektrisk, ettersom de ikke vil gå av seg selv.

Men det er flere skjær i sjøen – infrastrukturen for lading. BNEF regner med dette vil henge etter salget i tid, og at man av disse grunnen ikke er kommet fullt i gang på det globale markedet før man nærmer seg 2040.

Lettest i Kina

Kineserne har alltid vært enkle å snu. Alle undersøkelser viser at de er blant de mest innovative brukerne, og de såkalte «early adopters». Deretter følger Europa.

Det er også disse to markedene som leder an, for vi er de eneste to markedene som leder på den globale utviklingen.

De andre markedene henger etter middelverdiene. På kort sikt gjelder dette også for USA. På lang sikt er USA omtrent på nivå med den globale middelverdien, og de er ventet å ta igjen denne middelverdien et godt stykke ut i 2030-årene. Da har Norge allerede hatt rundt 10 år kun med salg av nullutstlippsbiler allerede.

Er det da man med rette kan si «look to Norway»?

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.