Nio Swap Station

Har foretatt 4000 batteribytter i Norge - hvert tok fem minutter

Og nesten alle Nio ES8 som er solgt i Norge, er solgt uten batteri. Dette sier norgessjefen Marius Hayler om erfaringene så langt, og planene framover.

AUTOMATISK: I videoen over kan du se hvordan roboter bytter batteri på en Nio ES8 i løpet av få minutter. Video: Nio Vis mer
Publisert

Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24): - Vi mente det ville være viktig å lansere ES8 med mulighet til å kjøpe bilen med batteri, men så langt har hele 97 prosent av kjøperne valgt batterileie i stedet, sier Nios sjef i Norge, Marius Hayler, til Elbil24.

Storinnrykk i Europa

Vi befinner oss i Berlin, der Nio nylig lanserte den store, elektriske sedanen ET7 for det europeiske markedet. Fra før er Nio aktuelle med den store el-SUV-en ES8.

Så langt er det kun i Norge bilmerket har etablert seg utenfor Kina, men nå følger en rekke europeiske land etter. Innen 2025 skal Nio være til stede i 25 land, er målsetningen.

Elbil24 har allerede publisert vår prøvekjøring av ET7, den finner du her:

Eneste som tilbyr batterileie og batteribytte

Nio er det eneste bilmerket på markedet som tilbyr deg å kjøpe bilen uten batteri. I stedet kan du altså inngå en leieavtale, ut fra hvilket rekkevidde-behov du har.

Du sparer med andre ord penger når du kjøper bilen, og så betaler du leie for bruken av batteriet. Prisen er 1399 kroner pr måned for det minste batteriet på 75 kWh, og 1999 kroner i måneden for det største batteriet, på 100 kWh.

Inkludert i prisen er også to batteribytter i måneden. Også dette er Nio alene om. Du kjører ganske enkelt bilen til en byttestasjon når batteriet begynner å gå tomt, og så sørger roboter for å sette inn et fulladet, før du kan kjøre videre. Hele prosessen tar under fem minutter.

Hvis du har brukt opp månedskvoten, koster det 99 kroner å bytte, samt 2 kroner pr kWh - altså maksimalt 299 kroner. Hvis batteriet du bytter inn for eksempel har restkapasitet på 10 kWh, trekkes dette ifra.

Det tomme batteriet settes så til lading, før det igjen blir klart for utlevering til en annen Nio når det er fulladet. I byttestasjonen sitter det totalt 13 batterier, og selv om prosessen er helautomatisk, er stasjonene bemannet for å påse at alt fungerer som det skal.

I videoen øverst kan du se hvordan det foregår i praksis.

BYTTESTASJON: Den første, norske batteribyttestasjonen står i Lier, men snart blir det mange av dem. Foto: Nio
BYTTESTASJON: Den første, norske batteribyttestasjonen står i Lier, men snart blir det mange av dem. Foto: Nio Vis mer

To stasjoner skal bli til 20

I Kina er det allerede flere enn 1100 slike byttestasjoner, eller Swap Stations, som de offiselt heter. Inntil nylig har det kun vært én byttestasjon i Norge, men for kort tid siden åpnet nummer to. Den første, som ligger i Lier utenfor Drammen, har i løpet av sine første 10 måneder vært flittig besøkt, forteller Hayler.

- Så langt har vi solgt rundt 900 biler, og stasjonen har foretatt over 4000 batteribytter. Halvparten av alle ES8-eierne har vært der og byttet batteri, sier han.

OFFENSIV: Nio skal ha rundt 20 byttestasjoner på strategiske steder i Sør-Norge innen kort tid, ifølge Nios norgessjef Marius Hayler. Foto: Bjørn Eirik Loftås
OFFENSIV: Nio skal ha rundt 20 byttestasjoner på strategiske steder i Sør-Norge innen kort tid, ifølge Nios norgessjef Marius Hayler. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer

Stasjon nummer to ligger i Vestby, på andre siden av oslofjorden - men snart vil det dukke opp byttestasjoner på en rekke steder i Sør-Norge, ifølge Hayler. Nå står Kløfta og Lillehammer for tur, begge steder er arbeidet i gang. Videre er kontrakt er signert på åtte andre lokasjoner, i tillegg er det planer om minst åtte stasjoner til, og det pågår forhandlinger med grunneier og kommune på flere av stedene.

Går alt som Nio håper, vil det altså være rundt 20 byttestasjoner, plassert på strategiske steder i Sør-Norge, i nær fremtid.

- Stasjonene settes sammen i en ny fabrikk i Budapest, og monteres på plass når de kommer til Norge, forteller Hayler, som har store ambisjoner for videre vekst for bilmerket.

- Vi etablerer nå Nio-avdelinger i Trondheim, Stavanger og Bergen, og på nyåret også i Kristiansand. Dermed er vi på plass i de største regionene i Sør-Norge.

Fire modeller til neste år

Nio lanserte nylig tre nye modeller, og når alle er på plass i løpet av våren 2023, vil de ha en mellomstor og stor sedan, samt en mellomstor og stor SUV. Alle helelektriske og med støtte for batterileie og batteribytte.

TRE NYE: Nio har nettopp lansert tre nye modeller. Fra venstre ET7, EL8 og ET5. Foto: Bjørn Eirik Loftås
TRE NYE: Nio har nettopp lansert tre nye modeller. Fra venstre ET7, EL8 og ET5. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer

- Dermed er vi godt dekket i Norge med modeller i de viktigste segmentene, sier Hayler.

Bilprodusenten er imidlertid i godt selskap. Det siste året har en rekke kinesiske bilmerker etablert seg i Norge. Flest biler av «de nye bilmerkene» er det foreløpig Polestar som har solgt, etterfulgt av MG og BYD.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.