Mobilbruk i bil

Har tredoblet bota - mange gir blaffen

Bøtesatsene ble satt kraftig opp fra nyttår, men likevel innrømmer mange at de fikler med mobilen under kjøring.

FRISTENDE: Skal bare si fra når jeg er hjemme, tenker du gjerne. Men det kan bli både kostbart og ikke minst skape farlige situasjoner. Foto: NTB
FRISTENDE: Skal bare si fra når jeg er hjemme, tenker du gjerne. Men det kan bli både kostbart og ikke minst skape farlige situasjoner. Foto: NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir tilgang til de beste sakene og en rekke gode medlemsfordeler.

(Elbil24): Fra nyttår ble bøtesatsene for bruk av håndholdt mobil under kjøring nesten tredoblet - fra 1700 kroner til 5000 kroner. Samtidig ble antall prikker på førerkortet økt fra to til tre.

Endringen i regelverket kom etter at hele 20.481 sjåfører ble bøtelagt for ulovlig bruk av håndholdt mobil under kjøring i 2020, viser tall fra Statens innkrevingssentral. Det var en økning på 10 prosent fra året før.

I en ny undersøkelse utført av YouGov for Trygg Trafikk, kommer det fram at 9 av 10 mener det er farlig å bruke håndholdt mobil under kjøring. Undersøkelsen viser samtidig at rundt 30 prosent ikke kjenner til reglene for bruk av håndholdt mobil i bil.

Mange synder

25 prosent innrømmer for eksempel at de bruker mobilen når det er stillestående kø eller de venter på grønt lys i lyskryss, og de fleste av dem tror dette er lov. I fjor høst slo Høyesterett imidlertid fast at også dette skal regnes som kjøring, og at slik mobilbruk dermed er ulovlig.

I en annen undersøkelse, utført av Ipsos på vegne av Gjensidige i fjor sommer, innrømmet 19 prosent at det hender at de prater i mobilen uten å bruke handsfree.

- Vi vet at uoppmerksomhet bidrar til rundt 30 prosent av dødsulykkene på norske veier, og mobilen er med på å ta bort oppmerksomheten vår. Fortsatt er det sånn at for mange ikke klarer å legge fra seg mobilen når de kjører, og det kan være livsfarlig, sier Christoffer Solstad Steen kommunikasjonsrådgiver i Trygg Trafikk.

Dette er lov

Du kan starte opp og avslutte en samtale dersom mobiltelefonen befinner seg i en holder eller kan styres med håndfrie løsninger, for eksempel som en knapp på rattet. All annen bruk er ulovlig, ifølge Forskrift om forbud mot førers bruk av håndholdt mobiltelefon.

Det er også et krav om at holderen skal være så nær sjåførens synsfelt under kjøring som mulig.

Steen og Trygg Trafikk mener likevel at forskriften kan åpne for tolkninger og mener at den bør gjennomgås for å oppdateres og presiseres.

- Forskriften er uklar. Derfor bør den gjennomgås grundig også med tanke på å innlemme den teknologiske utviklingen vi ser i dagens biler. Det er mye annet teknologisk utstyr enn mobiltelefoner som kan stjele oppmerksomhet fra bilfører i dag og dette bør også reguleres, sier Solstad Steen.

Gjelder ikke bare for mobiltelefon

Det aller viktigste du gjør som sjåfør, er å være oppmerksom i trafikkbildet. Alt som kan ta bort oppmerksomheten fra veien, skal du ikke drive med.

Det gjelder også bruk av berøringsskjermer i bil, ifølge politiadvokat i utrykningspolitiet, Kristin Bjelkemy-Østvang.

- Betjening av skjerm omfattes ikke av mobiltelefonforbudet, men etter bestemmelsen som regulerer aktsomhetsplikten. Da kan uoppmerksomhet ved bruk av skjerm straffes, har hun tidligere uttalt til Elbil24.

Her er det Vegtrafikken § 3 som kommer til anvendelse:

«Vegtrafikken § 3 er grunnlaget for trafikk, og regulerer aktsomhetsplikten. Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Bruk av skjerm eller annet teknisk utstyr som medfører uoppmerksomhet, vil kunne straffes etter denne bestemmelsen.»

FRISTENDE: Mange nye biler kommer med store berøringsskjermer, som her i nye Mustang Mach e. Men du skal ikke bruke den under kjøring, hvis det tar bort fokuset fra veien. Foto: Bjørn Eirik Loftås
FRISTENDE: Mange nye biler kommer med store berøringsskjermer, som her i nye Mustang Mach e. Men du skal ikke bruke den under kjøring, hvis det tar bort fokuset fra veien. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer

Kan gi avkortning

Og dersom du kommer ut for en ulykke, og det blir bevist at mobil- og skjermbruk under kjøring er årsaken, risikerer du også at forsikringsselskapet straffer deg hardt. Kommunikasjonssjef Bjarne Rysstad i Gjensidige har blant annet tidligere uttalt til Dinside at de har avkortet erstatninger med mer enn 100.000 kroner for de groveste tilfellene.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer