Kommentar:

Har vi virkelig ikke lært noen ting?

...og det i elbil-land nummer én i verden.

Forsinkelser: I noen tilfeller er forsinkelse et gode. Andre opplever kanselleringer. Foto: Rodrigo Freitas / NTB
Forsinkelser: I noen tilfeller er forsinkelse et gode. Andre opplever kanselleringer. Foto: Rodrigo Freitas / NTB Vis mer
Publisert

(Elbil24): Vinteren kom brått og brutalt kastet på oss, med både snø og kulde. I trafikken utgjør snøen et fysisk hinder som må ryddes av veien før man har noe der å gjøre. Når snøen kommer raskere enn man er i stand til å rydde den vekk, så er det helt naturlig at det blir kaos.

Kulda er ikke noen enklere utfordring å takle, noe mang en bileier har fått kjenne på. Flate startbatterier, dieselbiler som nekter å starte i streng kulde, og mer til. Elbilene har derimot klart seg særdeles godt. Har man strøm på startbatteriet, så har man som regel ikke problemer. At det store driftsbatteriet også må ha strøm er like selvskrevent som drivstoff på en bensinbil.

Denne uken kunne vi lese redningsselskapenes opptelling, som fortalte oss at det har vært mindre uttrykninger til elbilene enn til bensin- og dieselbilene, sett opp mot antall biler på veiene. Elbilene er med andre ord vinneren på de kaldeste dagene.

Norge er elbil-land nummer én i verden. Det er udiskutabelt, og bilprodusentene ser derfor til Norge for å lære. Så hva har man lært på de 10-12 årene hvor Norge har vært i det elektrifiserte høysetet?

Jo, man har i det minste lært at elbilene mister veldig mye rekkevidde når gradestokken krabber ned mot 20 blå kuldegrader. Man har også lært at man må ta høyde for opp mot en dobling i ladetid under de samme forholdene.

Dette ligger rett og slett forklart i batteriteknologien som brukes i dag. Indre motstand i batteriene øker i kulda, spenningen synker (antall volt), og kapasiteten reduseres. Redusert kapasitet er det samme som redusert rekkevidde.

Alle som leser overskrifter i landets aviser, har fått med seg dette. Først ment som skrekkhistorier, deretter som en erkjennelse av at slik er det bare. I tillegg har alle som eier en elbil – én av tre bileiere - også fått kjenne det på kroppen gjennom egne erfaringer. Så la oss si det rett ut:

I virkelig streng kulde kan rekkevidden nær halveres, og ladetiden dobles.

Dette forstod de ikke i busselskapet Ruter, eller hos deres leverandører, og det forundrer vi oss over.

Det er nesten fristende å si at vi medier som skriver om faget har feilet ved å ikke opplyse godt nok om nettopp disse tingene, selv om vi skriver om temaet nærmest ukentlig. Samtidig er vi sikre på at eierne av elbiler har fått det med seg, at elbiler går kortere i kulda, og de lader saktere. Det er bare å følge med på sosiale medier, så diskuteres temaet over en lav sko der også.

Det er den samme teknologien som sitter i bussene, bare oppskalert i størrelse.

Da er det igjen fristende å spørre om det ikke er noen i ledelsen i de ansvarlige selskapene som kjører elbil, som på et eller annet tidspunkt kunne rukket opp hånda og stilt det ene spørsmålet som skal til.

Har vi tatt god nok høyde for redusert rekkevidde og økt ladetid i kulda?

Når en kompleks logistikk rundt rutetider og avganger for en stor del av Norges befolkning skal settes sammen til en fungerende kabal, så er minutter avgjørende. Jeg blir ikke overrasket om de til og med jobber med sekunder. Da er det uheldig om bussen må inn til lading etter halvkjørt runde, og at den så må stå dobbelt så lenge som planlagt før den igjen kan settes i arbeid.

I media står representanter for Ruter og forteller at de har forhold seg til leverandørenes løfter, og at de har dialog rundt løsninger. Det blir litt som å ta alt bilprodusenter sier for gitt rundt rekkevidde for ordinære biler også. Vi som tester biler på heltid vet hvor galt det kan gå - akkurat så feil som det nå har gått for Ruter.

– Å møte utfordringene under den forrige kuldeperioden ga oss verdifull erfaring, læring, og innsikt, forteller Bent Kjersem Dragseth, som er administrerende direktør i Connect Bus City AS.

Mellom linjene står det å lese at de har gjort for dårlig grunnarbeid. Det samme opplevde vi med Toyota, da elbilen bZ4X ble lansert.

Elbil24 var de første i verden til å teste bilen, som på det tidspunktet stod til stryk. Løftet fra Toyota stod ikke i stil til hva bilen leverte. Toyota sendte straks ut et ingeniørteam fra Japan til Norge for å se hvor utfordringene lå. I ettertid har sjefen for prosjektet uttalt til Elbil24 at de lærte mer om elbiler i kulda de seks påfølgende ukene etter vår test, enn de hadde lært på seks år i forkant.

Nå virker det som at Ruter og deres leverandør har gått i samme fella, ved ikke å teste godt nok i forkant. Løsningen ser ut til å være at noen av bussene nå må videreselges til noen av landets flyplasser, hvor de vil passe bedre.

Nå er det igjen kulde på vei, og Ruter har i den forbindelse sendt ut en ny pressemelding om at det igjen vil bli justeringer i rutetilbudet. Flere linjer vil få færre avganger, og endringene er foreløpig satt til perioden mellom 16. januar og 20. januar, alt avhengig av været. Så gjenstår det å se hvordan neste vinters kulde slår inn. Vil vi ha lært noe?

Disse busslinjene vil få færre avganger: 20, 21, 24, 25, 28, 30, 31, 31E, 34, 37, 54, 58, 60, 66, 67, 69, 71, 76, 79, 80E, 81, 81E, 83, 84E og 580. Kundene bes sjekke oppdatert reiseinformasjon i app eller på ruter.no.

Båtsambandet B11 er midlertidig innstilt på grunn av is på fjorden.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.