Bli medlem av Elbil24 PRO i dag, og få tilgang til alle de viktigste sakene og en rekke gode medlemstilbud!
(Elbil24): Kartleggingen er gjort i forbindelse med at myndighetene nylig fastslo at det trenges mellom 6000 og 10.000 flere hurtigladere til lette kjøretøy innen 2030 – i tillegg til de 4000 som allerede er satt opp. I tillegg trengs det 1500-2500 hurtiglader for tyngre kjøretøy, noe som per i dag ikke er etablert.
- Det er en seier for Elbilforeningen at statens egne eksperter nå peker på at det trengs en storstilt ladeutbygging med 5000 nye hurtigladere allerede i 2025, sier kommunikasjonssjef Unni Berge i Norsk elbilforening til Nationen.

NÅ: Endrer prismodell for hurtiglading
Foreningens oversikt viser at det er distriktskommuner i hele landet som mangler hurtigladere. Ifølge Berge er det dårlig dekning og langt mellom ladestasjonene blant annet i Trøndelag, ved svenskegrensa i Innlandet, Kystriksveien i Nordland, i Lofoten langs E10 og Finnmark.
Også der det er etablerte ladestasjoner, kan det bli trengsel om laderne, særlig på store utfartsdager. følge «Elbilisten 2021» sier 47 prosent – nesten halvparten av de spurte – at de alltid, ofte eller av og til opplever kø for å få ladet.
Da Elbilforeningen spurte elbilistene etter sommerferien 2021 om hvor de hadde stått i kø, var Dombås og Lom oftest nevnt, sier Berge.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.