Den neste Toyota Mirai:

Helomvending fra Toyota

Skal heller vekke begjæret, enn å skremme kundene på flatmark.

HELOMVENDING: Den neste Mirai skal ikke se spesiell ut, bare for å være spesiell. Den skal være frekk. Foto: Toyota
HELOMVENDING: Den neste Mirai skal ikke se spesiell ut, bare for å være spesiell. Den skal være frekk. Foto: Toyota Vis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

Har du husket å melde deg på nyhetsbrevet vårt?

(Elbil24): Tokyo Motor Show nærmer seg med stormskritt. Men først, i 2014 reiste vi hele veien til Los Angeles for å teste det som den gang var Toyotas siste skrik - den da sprell nye nullutslippsbilen Toyota Mirai.

I motsetning til en del av konkurrentene, valgte Toyota den gang hydrogen som energibærer, fremfor batterier som i batterielektriske biler.

I år har de valgt å vise en konseptversjon av neste generasjon Mirai, under bilutstillingen i Tokyo, og det er en helt annen bil vi ser denne gangen.

Fra sær til frekk

Den første Mirai hadde et svært spesielt utseende, sett med europeiske øyne. Toyota meldte også at de hadde gitt den et noe spesielt utseende fordi bilen skulle være spesiell, ettersom den hadde en spesiell drivlinje. Noen vil nok heller kalle den sær, men nå har pipa fått en annen lyd. Andre generasjonen av Mirai er rett og slett blitt en frekkas av en Gran Tourer - en GT-bil, og det sære er lagt vekk.

Nå er det begjæret som skal vekkes, fremfor å skremme kundene på flatmark.

Med en lengde på rett oppunder fem meter, og en høyde på under halvannen meter, er det en lang og flat sak vi snakker om. Når akselavstanden i tillegg er nær tre meter, så vitner det om at det er en bil som kan brukes som en langtraver - en GT-bil.

LANG OG FREKK: Nye Mirai er ikke engang i nærheten av å ligne på sin forgjenger. Foto: Toyota
LANG OG FREKK: Nye Mirai er ikke engang i nærheten av å ligne på sin forgjenger. Foto: Toyota Vis mer

Rekkevidden

En kraftig økt rekkevidde vitner også om at den skal være en distansetraver. For mens første generasjon Mirai i følge papirene kunne by på rundt 500 kilometer rekkevidde, skal nykommeren klare rundt 30 prosent mer.

Enkel hoderegning viser dermed til en rekkevidde på rundt 650 kilometer, noe som slettes ikke er verst.

Tradisjonen tro, for hydrogenbiler, er et av hovedargumentene at den igjen kan fylles på rundt tre minutter.

Flere kommer

Flere bilprodusenter står i startgropa for å lansere hydrogenbiler. På årets bilmesse i Frankfurt viste BMW frem sin konseptbil, som skal komme på markedet i 2021/2022. Mercedes har også rullet ut et antall GLC FCEV, med hydrogen som energibærer. I 2021 skal Audi 2021 lansere sin versjon, mens Honda og Hyundai er der allerede.

I løpet av 2020 skal det være 400 fyllestasjoner oppe og stå i Tyskland, det samme antallet som Ionity skal sette opp av ladestasjoner for batterielektriske biler i hele Europa innen samme tidsramme.

FUTURISTISK: Toyota går tydelig en mer premium og futuristisk retning med nye Mirai. Foto: Toyota
FUTURISTISK: Toyota går tydelig en mer premium og futuristisk retning med nye Mirai. Foto: Toyota Vis mer

Hvorfor hydrogen?

Mange uttrykker stor skepsis rundt hydrogen, ettersom det krever mye energi å utvikle selve hydrogenet. Batterielektriske biler bruker tross alt det meste av energien til fremdrift. Så langt, så bra.

Men hydrogen er først interessant som drivstoff inntil når det blir utvinnet fra fornybar energi, som sol, vind, eller vann - som alle er en overskuddsenergi.

Det ligger tross alt uendelige energimengder i disse tre kildene, uendelig mye mer enn vi er i stand til å fange. Derfor er det heller ikke vesentlig at det kreves mer energi å utvinne hydrogenet, så lenge det gjøres med overskuddsenergi - energi som ellers ville gått til spille.

Det neste som gjør hydrogen interessant er at det egner seg til mellomlagring. Å ta ned fornybar energi i stor skala for å mellomlagre på batterier er ikke et tema. Produksjonen av - og innholdet i - batteriene setter en stopper for det. Det er her hydrogenet kommer inn, så lenge det hentes fra fornybar energi. Og da kommer vi til det siste elementet som taler til hydrogenets fordel. Det er enkelt å frakte i stor skala fra der den blir produsert, til der den skal fylles og fordeles i mindre skala.

Dette er ikke først og fremst en modell som passer i Norge, men bilprodusentene ser lite til Norge når fremtidige energibærere skal utvikles.

Derfor er det viktig å ikke se på hydrogen-elektriske og batteri-elektriske biler i konkurranse der det kun finnes en vinner. De kommer til å leve side om side til forskjellige bruk.

Så selv om Toyota gjør helomvending med tanke på utseendet av Mirai, så holder selskapet knallhardt fast på at hydrogen blir en av fremtidens energibærere.

Tekniske spesifikasjoner
Lengde (mm)4,975
Bredde (mm)1,885
Høyde (mm)1,470
Akselavstand (mm)2,920
DrivakslingBakhjulsdrift
Antall passasjerer5
Rekkeviddeca. 650 kilometer