Har du husket å melde deg på nyhetsbrevet vårt?
(Elbil24): Tokyo Motor Show nærmer seg med stormskritt. Men først, i 2014 reiste vi hele veien til Los Angeles for å teste det som den gang var Toyotas siste skrik - den da sprell nye nullutslippsbilen Toyota Mirai.
I motsetning til en del av konkurrentene, valgte Toyota den gang hydrogen som energibærer, fremfor batterier som i batterielektriske biler.

Disse 26 nye elbilene kommer i 2020
I år har de valgt å vise en konseptversjon av neste generasjon Mirai, under bilutstillingen i Tokyo, og det er en helt annen bil vi ser denne gangen.
Fra sær til frekk
Den første Mirai hadde et svært spesielt utseende, sett med europeiske øyne. Toyota meldte også at de hadde gitt den et noe spesielt utseende fordi bilen skulle være spesiell, ettersom den hadde en spesiell drivlinje. Noen vil nok heller kalle den sær, men nå har pipa fått en annen lyd. Andre generasjonen av Mirai er rett og slett blitt en frekkas av en Gran Tourer - en GT-bil, og det sære er lagt vekk.
Nå er det begjæret som skal vekkes, fremfor å skremme kundene på flatmark.
Med en lengde på rett oppunder fem meter, og en høyde på under halvannen meter, er det en lang og flat sak vi snakker om. Når akselavstanden i tillegg er nær tre meter, så vitner det om at det er en bil som kan brukes som en langtraver - en GT-bil.

Rekkevidden
En kraftig økt rekkevidde vitner også om at den skal være en distansetraver. For mens første generasjon Mirai i følge papirene kunne by på rundt 500 kilometer rekkevidde, skal nykommeren klare rundt 30 prosent mer.
Enkel hoderegning viser dermed til en rekkevidde på rundt 650 kilometer, noe som slettes ikke er verst.

Fremtiden handler ikke bare om batterier
Tradisjonen tro, for hydrogenbiler, er et av hovedargumentene at den igjen kan fylles på rundt tre minutter.
Flere kommer
Flere bilprodusenter står i startgropa for å lansere hydrogenbiler. På årets bilmesse i Frankfurt viste BMW frem sin konseptbil, som skal komme på markedet i 2021/2022. Mercedes har også rullet ut et antall GLC FCEV, med hydrogen som energibærer. I 2021 skal Audi 2021 lansere sin versjon, mens Honda og Hyundai er der allerede.
I løpet av 2020 skal det være 400 fyllestasjoner oppe og stå i Tyskland, det samme antallet som Ionity skal sette opp av ladestasjoner for batterielektriske biler i hele Europa innen samme tidsramme.

Hvorfor hydrogen?
Mange uttrykker stor skepsis rundt hydrogen, ettersom det krever mye energi å utvikle selve hydrogenet. Batterielektriske biler bruker tross alt det meste av energien til fremdrift. Så langt, så bra.
Men hydrogen er først interessant som drivstoff inntil når det blir utvinnet fra fornybar energi, som sol, vind, eller vann - som alle er en overskuddsenergi.
Det ligger tross alt uendelige energimengder i disse tre kildene, uendelig mye mer enn vi er i stand til å fange. Derfor er det heller ikke vesentlig at det kreves mer energi å utvinne hydrogenet, så lenge det gjøres med overskuddsenergi - energi som ellers ville gått til spille.

13 Tesla Semi-trailere på vei til Norge
Det neste som gjør hydrogen interessant er at det egner seg til mellomlagring. Å ta ned fornybar energi i stor skala for å mellomlagre på batterier er ikke et tema. Produksjonen av - og innholdet i - batteriene setter en stopper for det. Det er her hydrogenet kommer inn, så lenge det hentes fra fornybar energi. Og da kommer vi til det siste elementet som taler til hydrogenets fordel. Det er enkelt å frakte i stor skala fra der den blir produsert, til der den skal fylles og fordeles i mindre skala.
Dette er ikke først og fremst en modell som passer i Norge, men bilprodusentene ser lite til Norge når fremtidige energibærere skal utvikles.
Derfor er det viktig å ikke se på hydrogen-elektriske og batteri-elektriske biler i konkurranse der det kun finnes en vinner. De kommer til å leve side om side til forskjellige bruk.
Så selv om Toyota gjør helomvending med tanke på utseendet av Mirai, så holder selskapet knallhardt fast på at hydrogen blir en av fremtidens energibærere.
Tekniske spesifikasjoner | |
Lengde (mm) | 4,975 |
Bredde (mm) | 1,885 |
Høyde (mm) | 1,470 |
Akselavstand (mm) | 2,920 |
Drivaksling | Bakhjulsdrift |
Antall passasjerer | 5 |
Rekkevidde | ca. 650 kilometer |

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.