Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Mens 90 prosent av alle nybilregistreringer er elektriske, er det fortsatt en stund til vi vil se samme nivå på andre typer kjøretøy, som varebiler og busser.
Den siste tiden har det midlertid blitt mye mer av begge deler.
Særlig Volkswagen ID. Buzz Cargo har rukket å bli populær blant elektriske varebiler, og pr 17. april ligger bilen helt oppe på fjerdeplass på registreringsstatistikken for inneværende måned, ifølge Elbilstatistikk.no.

Disse eierne vil ikke anbefale elbilene sine til andre
Helt spesiell «elbil» på 9. plass
Og på foreløpig niendeplass finner vi en helt spesiell gjest denne måneden. Solaris Urbino 18,75 electric er nemlig registrert i 86 eksemplarer så langt i april, og 150 så langt i år.
Det dreier seg naturligvis ikke om en elbil i normal betydning, men en elektrisk leddbuss fra polske Solaris. Og det er en svær ordre fra Sporveien som hovedårsaken til at bussen plutselig har blandet seg inn på topp 10.
Sporveien har nemlig kjøpt inn hele 183 eksemplarer av bussen, skal skal kjøre linjene 28, 30, 31E, 34, og 54, samt nattlinjene 11N, 12N, 1N, 2N, 5N og 63N.

I desember kommer det ytterligere 137 busser på to kontrakter på Oslo øst. Og ved utgangen av 2023 kommer kollektivtransporten i hovedstaden til å være tilnærmet utslippsfri, og det er fem år tidligere enn tidligere målsetting, skriver selskapet i en pressemelding.
- Vi jobber for å gjøre byens kollektivtilbud billigere og bedre for alle uavhengig av alder, funksjonsevne og lommebok. Med nye elektriske busser er vi et stort skritt nærmere et helt utslippsfritt kollektivtilbud. Det gir mindre støy, klimautslipp og luftforurensing, sier byråd for miljø og samferdsel i Oslo, Sirin Stav.

250 kilometer rekkevidde
Den elektriske leddbussen er utstyrt med en sentralmontert elektrisk motor på 240 kW og en batteripakke på mer enn 500 kWh. Det er nærmere fem ganger større kapasitet enn personbilene med størst batterikapasitet i dag, og skal gi bussene en rekkevidde på inntil 250 kilometer mellom hver lading.
Lading foregår utelukkende på Stubberud Bussanlegg, som stod klart i desember. Anlegget utgjør rundt 40.000 kradratmeter, og er blant Nordens største med plass til 165 elbusser.
Alle bussene har forsterkninger med ekstra beskyttelse for sjåfør. Bussene er dessuten utstyrt med aktive sikkerhetssystem som øker sikkerheten for både sjåfør, passasjerer og andre trafikanter, ifølge Sporveien.
Få også med deg denne saken:
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.