Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Nordmenn er utvilsomt opptatt av rekkevidde når det kommer til valg av elbil. Én ting er hva bilen lover av oppgitt rekkevidde (WLTP), en annen ting er hvor langt du faktisk kommer. Temperatur, kjørestil, dekk og profil på kjøreruta.
Hvordan du laster bilen, kan dessuten spille en stor rolle. Har du for eksempel sykkelstativ, takboks eller tilhenger, vil det øke forbruket og redusere rekkevidden. Men hvor mye?
Den tyske medlemsorganisasjonen Adac, som er Tysklands svar på Naf, har gjennomført en stor test med totalt ni ulike former for tilleggslast. Det skriver Motor.
Adac har benyttet Kia EV6 som testbil og latt den få prøve seg med:
- Fire tilhengere med forskjellig vekt og fasong
- Forskjellige lastestativ til montering på tak og tilhengerfeste.

48 elbiler analysert: Store forskjeller i hvor mye vekt de tåler
Halverer rekkevidden
Vi går rett på de største utslagene i testen: Plasserer du en campingvogn bak Kia EV6, risikerer du at rekkevidden halveres. Testene til Adac viser at forbruket øker med hele 103 prosent i 100 km/t.
Senker du farten, kan du redusere rekkeviddetapet. Ifølge Adac øker forbruket med 79 prosent i 90 km/t og 54 prosent i 80 km/t.
Erstatter du campingvognen med en hestehenger, øker forbruket med 83 prosent i 100 km/t.
Økning i forbruk med tilhenger og taklast:
Last | Forbruk kWt | Økning i prosent |
Tilhenger (uten brems) | 20,8 | 1 |
Tilhenger (uten brems, med kapell) | 25,5 | 24 |
Takboks | 23,4 | 14 |
Takstativ (uten sykler) | 21,6 | 5 |
Takstativ (to sykler) | 27,4 | 33 |
Taktelt | 27,4 | 33 |
Sykkelstativ bak (to sykler) | 22,2 | 8 |
Hestehenger | 37,6 | 83 |
Campingvogn | 41,9 | 103 |
Testene er gjennomført på tysk motorvei i 120 km/t. Testene med tilhenger er gjort i 100 km/t. Kia EV6 uten last har et forbruk på 20,6 kWt i 120 km/t.

Elbiler med hengerfeste: Se de enorme forskjellene
Sykkel på hengerfestet
Av andre store utslag som kommer frem av testen, er det verdt å nevne at du gjør lurt i å ta i bruk hengerfestet når du skal transportere sykler.
Plasserer du to sykler på taket av EV6, øker forbruket med 33 prosent (i 120 km/t på tysk motorvei). Benytter du heller et sykkelstativ bak på hengerfestet, øker forbruket kun med 8 prosent i samme hastighet.
- Usikker på fartsgrensene for bil med tilhenger? Les mer her!

Om du først har kjørt med sykler montert på taket, men vet at neste tur blir uten sykler, er det en god idé å fjerne takstativet. Et takstativ uten sykler øker faktisk forbruket med 5 prosent i 120 km/t.

Elbilene som kan ha minst og mest på taket
Hva med antall passasjerer?
Testene til Adac viser at forbruket øker med 6 prosent om du går fra en tom bil (med sjåfør) til en bil med sjåfør og fire passasjerer. Forskjellen i vekt var i dette tilfellet 280 kilo.
Samtidig påpeker Adac at testsløyfen var krevende, med høyere hastighet og mer akselerasjon og bremsing enn hva som er typisk for vanlige kjøreturer.
Derfor konkluderer Adac med at bilens innvendige vekt har overraskende lite å si for forbruket.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.