Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Søndag kom en sjelden gjest flytende inn til Oslo havn. Skipet heter rett og slett Höegh Oslo, og er et frakteskip, skreddersydd for å frakte kjøretøy av både lettere og tyngre art. Når et skip som dette legger til kai starter en enorm logistikk som skal gjennomføres uten å skade verken materiell eller folk.
Bilene losses rett og slett ved at hver og en av dem kjøres av.
Vi skal ikke lenger tilbake enn til Drammen havn i desember før vi så at det kunne gå galt. En bil ble rett og slett kjørt på sjøen, og føreren måtte svømme til land for egen maskin.
Elbil24 fikk audiens og en omvisning på Höegh Oslo da skipet lå til kai, og det er imponerende å se hvordan denne logistikken med biler og mennesker foregår når enorme antall biler skal kjøres av en båt som dette.

Tesla i fleng
For anledningen kom Höegh Oslo til hovedstaden med et stort antall biler fra Tesla. Skipet har en kapasitet til å frakte rundt 4.000 biler, noe jeg kommer tilbake til. Fra Tesla får vi bare et smil som svar da vi spør hvor mange biler fra dem som var ombord.
Men fra sikre kilder får Elbil24 vite at det denne gangen er snakk om rundt 1000 biler, og det er ikke fordi båten ikke kunne tatt med flere, eller at dette var alt Tesla hadde å levere.
Det er rett og slett logistikken og plassen på havna som ikke var i stand til å ta imot flere i denne omgangen, men så skal det legges til at det kom en båt også uken før. Og det kommer stadig flere.

Kvartalsavslutning
Tesla er nå i ferd med å rigge seg kraftig til for å levere ut et stort antall biler. Det betyr også at de igjen har leid seg inn på Norges Varemesse på Lillestrøm. Fra slutten av denne uken vil de starte utleveringene der, og vil holde på for fullt resten av måneden.
Tesla leverer som kjent biler etter ketchup-metoden.
I en lengre tid kommer det lite eller ingen ting, før det bare fosser inn biler, og det er alltid i slutten av et kvartal vi ser denne ketchup-effekten, som nå i mars.
Tør vi tippe hvilken bil som kommer til å toppe registreringsstatistikken når måneden er omme?
Vel, det blir ingen storpremie til den som gjetter riktig. I skrivende stund leder Tesla Model Y allerede måneden med rundt seks ganger så mange registrerte biler som nummer to på lista – Toyota bZ4X. Men fortsatt er det merkbart at vi er i kjølevannet av desembers rekordtall, for det totale antallet registreringer nå om dagen er ikke all verden – bortsett fra for Tesla Model Y, da.
Rekorddag
Ifølge OFVs (Opplysningsrådet for vegtrafikken) nye dagsstatistikk satte nemlig Tesla dagsrekord 14. mars. Hele 612 Teslaer ble registert denne dagen, hvorav 578 Model Y. Til sammenligning registrerte Toyota 120 nye biler på annenplass.
Det ble imidlertid ikke «merkerekord» – 29. desember ble det nemlig registrert 839 personbiler fra Volvo, melder Bilnytt.

Duell: BMW iX1 mot Audi Q4: Vi har en knepen favoritt!
180 meter bilbåt
Men tilbake til båten, for her er det åpenbart at det er praktisk med biler som har speil som kan felles inn. Bilene står nemlig med bare ti centimeter mellomrom, når denne type båter skal fylles til randen. Hver eneste bil blir sikret med stropper som fester alle de fire hjulene til dekk. Det betyr at den båt med 4.000 biler er stroppet med til sammen 20.000 stropper, og noen må sette dem på. Andre må ta dem av. Puhh..
Hoëgh Oslo er registrert med en total lengde på 179,9 meter, og 32,2 meter i bredde. På broen finner vi også et skilt på den ene sideveggen, der det er skrevet to tall – et på hver sin side av en strek. Skiltet indikerer at det derfra er 18,05 meter forover, og 161,85 meter bakover. Når vi legger sammen dette samsvarer resultatet med totallengden på 179,9 meter.

Skipet er registrert i Oslo, og vi overhører at sjefen sjøl, Andreas Enger, forteller at de absolutt ikke har planer om utflagging. Nå skal det sies at besetningen stort sett er fra Filipinene, i dette tilfellet 23 menn og én kvinne. Og ikke gå i fella ved å tro at sistnevnte er kokk eller annen husholderske. For nei da, hun er en av de sentrale personene på broen, og går i ordinær skiftordning der når skipet er i drift.
Fortsetter etter videoen
Ett år = doblet verdi
Höegh Autoliners har sparket godt fra seg i markedet for bilfraktere, og hadde siste kvartal i 2022 det sterkeste kvartalsresultatet noensinne. Det har også gjort selskapet til en høytflyvende aktør på børsen, med en vekst på over 120 prosent det siste året.
Neste år får rederiet sine første skip i Aurora-serien, som i likhet med resten av verden går grønt og sikter inn på bærekraft i en helt annen grad enn skip som Höegh Oslo. Innen 2026 skal rederiet ha fått sine første åtte skip, som er i stand til å frakte opp mot 9100 biler, på det meste. Disse skal være med på å bidra til at Höegh Autoliners skal nå sin nullvisjon innen 2040, noe som høres ellevilt ut i en bransje som dette.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.