Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Berlin, Elbil24): Kona har vært en gedigen suksess for Hyundai siden den dukket opp i elektrisk utgave på det norske markedet i 2018. I skrivende stund ruller nesten 20.000 eksemplarer på norske veier, og Kona er dermed en av tidenes mest solgte elbiler her til lands.
Det var særlig bilens lange rekkevidde (484 km WLTP) og relativt lave pris, som var hovedårsakene til at den kjapt ble en favoritt blant et elbil-sultent, norsk publikum. Bilen er dessuten en av få biler som har gått lenger enn oppgitt rekkevidde, i Elbil24s rekkeviddetest på norske veier.
Samtidig har kjøperne måttet være villig til å inngå noen kompromisser; bilen måler ikke mer enn 4,18 meter i lengden, noe som gir begrenset plass til bagasje bakerst (332 liter). Bilen kan riktignok utstyres med hengerfeste, men maks hengervekt på 300 kilo setter naturligvis sine klare begrensninger.

TEST: Hyundai Kona ypper seg på Tesla Model 3
Helt ny bil, bygd som elbil fra bunnen av
Nå er begge disse begrensningene snart historie, for om ikke lenge dukker nye Hyundai Kona opp på markedet. Elbil24 var til stede under avdukingen i Berlin nylig, og nå kan vi endelig fortelle mer om nyheten.
Ja, for bilen har faktisk blitt helt ny, både på utsiden og innsiden, og framstår nå som en komplett familiebil, som fortsatt skal kunne kjøpes til en attraktiv pris.
Dette gjør at Hyundai har store forventninger til nye Kona.
- Denne blir vår nye bestselger, sier produkt- og PR-sjef Øyvind Knudsen i Hyundai Norge, til Elbil24.
Større og designmessig mer attraktiv
Det er fortsatt snakk om en SUV i kompaktsegmentet, men lengden er økt med hele 17,5 centimeter. Med sine 4,355 meter, blir den faktisk en av de største bilene i det såkalte B-SUV-segmentet. Den har også økt noen centimeter i bredden.
Designmessig skiller den seg også klart fra forgjengeren, og framstår etter vår mening nå som mer tidsriktig og sportslig.
En morsom detalj er 45 graders-linjen som er preget på siden fra for- til bakdør. Denne kjenner fra Ioniq 5, men på nye Kona går linjen motsatt vei.
Vi har tatt en rekke bilder av nyheten både utenpå og inni. De finner du i bildekarusellen under. Se også videoen øverst (artikkelen fortsetter):
Mye nytt på innsiden
Samtidig er det gjort grep i kupeen, for eksempel er seteryggene tynnere, slik at plassfølelsen om bord er bedret - særlig i baksetet. Her er det god plass til to voksne, både til ben og i høyden.
Forsetene kan dessuten legges bakover, samtidig som sitteputen heves i front, slik at man oppnår en bedre hvilestilling på rasteplassen.
Førermiljøet er også nytt, og domineres av to skjermer på 12,3 tommer hver, en foran rattet og en panoramaskjerm i midtkonsollen. Girvelgeren sitter på egen hendel på rattstammen. Avhengig av utstyr, vil bilen kunne leveres med luftkjøling/varme i forsetene og varme i baksetene, samt soltak.
Her er en rekke oppbevaringsmuligheter rundt om i kupeen, som øker den praktiske nytten.
Gulvet er nå helt flatt, til tross for at bilen også fås med forbrenningsmotor i andre markeder. Hyundai framhever samtidig at bilen først og fremst er konstruert som elbil fra bunnen av, i motsetning til forgjengeren - som kom som fossilbil først.

37 elbilmodeller analysert: Disse eierne er minst fornøyde med kvaliteten
Mye større bagasjerom, frunk og økt hengervekt
Og når det gjelder bagasjeplass, er denne nå økt med hele 134 liter, til 466 liter. Dermed er bagasjeplassen nesten like god som på «søskenbarnet», nye Kia Niro EV, og bedre enn på for eksempel Volvo XC40. I tillegg har den også fått en frunk under panseret, der man for eksempel kan plassere ladekabelen.
Hengervekten er samtidig økt til 750 kilo.
Bedre rekkevidde, samme ladefart, V2L-støtte
Som tidligere kommer bilen kun med tohjulsdrift, og med to forskjellige batteristørrelser. Standardutgaven får et 48,4 kWh-batteri med rekkevidde på 342 kilometer (WLTP), mens Long Range-utgaven får et 65,4 kWh-batteri med rekkevidde på 490 kilometer - altså seks kilometer lenger enn på den eksisterende utgaven. Det er sistnevnte som er mest aktuell for det norske markedet.
Det er altså snakk om en større bil med omtrent samme batteristørrelse, men med bedre rekkevidde. Noe av forklaringen ligger i bedre aerodynamikk enn på forgjengeren (luftmotstandskoeffisient på 0,27 Cd).

Fire elbil-favoritter i test på is og snø: Snakk om revansj!
Ladeporten sitter fortsatt i front. Det er en utsatt plassering, ikke minst med tanke på fukt og frost. Nå har imidlertid Hyundai utstyrt ladeluken med et varmeelement, slik at den ikke fryser fast.
Ladehastigheten er imidlertid ikke økt siden forgjengeren, noe som kan være et ankepunkt for enkelte. Maks ladeeffekt er fortsatt 80 kW. Til sammenligning lader «storebror» Hyundai Ioniq 5 med godt over 200 kW (peak).
Ifølge Hyundai skal man under optimale forhold lade fra 10-80 prosent på 41 minutter, og kunne få 165 kilometer rekkevidde etter 15 minutter i laderen.
Det som samtidig er interessant å merke seg, er at bilen får støtte for såkalt toveislading (V2L), der du kan bruke bilen som en gigantisk powerbank som gir strøm til alt fra vaffeljern på tur til lys og varme i strømløse hytter. Maks effektuttak er 3 kW, og man finner en vanlig 230V-stikkontakt i midtkonsollen bak. Man kan også koble elektriske apparater til ladeporten, via et medfølgende adapter.
For øvrig er det verdt å trekke fram at bilen leveres med støtte for OTA-oppdateringer (Over the Air). På den måten sikres at bilen alltid har siste programvare.

Priser ikke klare ennå
Nye Hyundai Kona går i produksjon i august, og de første eksemplarene er ventet til Norge i høst. Prisene er foreløpig ikke kjent, men nåværende Kona koster fra rett under 400.000 med det største batteriet.
Konkurransen i dette segmentet har blitt vesentlig større den siste tiden, noe Hyundai naturlig nok er klar over når de skal sette prisene. Vi blir derfor overrasket om startprisen på nye Kona med det største batteriet, vil avvike mye fra forgjengeren.
Elbil24 kommer naturligvis tilbake til flere detaljer så snart vi får dem.
Enn så lenge kan du sammenligne tekniske data som er kjent for nye Kona mot den gamle, i tabellen under.
Korrigering: Vi meldte først at prisene ville være klare i april, og at bilen ville komme til landet august. Dette medførte ikke riktighet. Elbil24 beklager feilen.
. | Ny Kona | Gammel Kona |
Motor: | Elektrisk | Elektrisk |
Effekt: | 217 hk | 204 hk |
Dreiemoment: | 255 Nm | 395 Nm |
Hjuldrift: | Forhjul | Forhjul |
Batteritype: | Lithium-ion | Lithium-Ion |
Batterikapasitet: | 65,4 kWh | 64 kWh |
Ombordlader | Ikke kjent | 7,4 kW |
Hurtiglading: | 80 kW | 80 kW |
0-100 km/t: | Ikke kjent | 7,9 sek. |
Toppfart: | Ikke kjent | 167 km/t |
L x B x H (cm) | 435,5 x 182,5 x 157 | 418 x 180 x 157 |
Akselavstand: | 266 cm | 260 cm |
Vekt: | Ikke kjent | 1760 kg |
Tilhengervekt: | 750 kg | 300 kg |
Bagasjerom: | 466 liter | 332 liter |
Frunk: | Ja | Nei |
Taklast: | Ikke kjent | 80 kg |
Oppgitt rekkevidde: | 490 km | 484 km |
Pris fra kr.: | Blir klar i april 2023 | 397.900 |
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.