Få ferske Elbil24-saker rett i innboksen. Meld deg på vårt nyhetsbrev nå
(Elbil24): Ved utgangen av juli hadde 72 mennesker mistet livet på norske veier til nå i 2022. På samme tid i fjor var antallet 40, viser tall fra Statens Vegvesen.
I årets to første sommermåneder omkom 27 mennesker på norske veier. Det er 11 flere enn i juni og juli i fjor.
Hva som er årsaken til den stygge utviklingen, er trolig sammensatt. 12 prosent av Norges befolkning har i sommer valgt bilferie fremfor flyplass- og bagasjekaos. Det viser en undersøkelse gjennomført av Norstat på vegne av Frende Forsikring.

Har du elbil fra 2017 eller 2018, bør du snart ta grep
- Tenk deg om før du bryter reglene
Kanskje kan antallet bilister på veiene øke faren for ulykker, men det er ikke gitt. Verre er det når bilister bryter trafikkreglene. Derfor går Frende nå ut og advarer:
- Jeg håper alle sjåfører tenker seg godt om før de bryter noen trafikkregler i sommer. Det er ikke opp til deg bak rattet å avgjøre om reglene du bryter er alvorlige, eller om andres liv er i fare, sier Roger Ytre-Hauge.
Han er fagsjef på motor i Frende Forsikring og påpeker at reglene er til for å holdes og for at du - og alle du er glad i - skal være trygge.

Her gjør mer enn halvparten av nordmenn feil
Forskjeller fra fylke til fylke
Hvor i landet du bor kan faktisk ha en betydning for om du bryter trafikkreglene eller ikke. Det viser Frendes undersøkelse, som gir denne oversikten over hvor mange av bilistene i hvert fylke som synder:
- Agder – 84 prosent
- Viken – 83 prosent
- Trøndelag – 80 prosent
- Rogaland – 79 prosent
- Nordland – 78 prosent
- Troms og Finnmark – 75 prosent
- Vestland – 75 prosent
- Vestfold og Telemark – 73 prosent
- Innlandet – 71 prosent
- Møre og Romsdal – 69 prosent
- Oslo 67 prosent
- Å bryte trafikkreglene blir fort livsfarlig. At så mange gjør det, er skremmende, sier seniorrådgiver Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk.
- Det er store forskjeller mellom fylkene her. At Oslo-boerne er de mest lovlydige når det kommer til trafikkregler, er bra. De har mest trafikk og det er svært viktig at reglene holdes der det er flest biler på veiene, sier Ytre-Hauge i Frende - og skyter raskt inn:
- Men det betyr ikke at det er mer ok å bryte reglene andre steder.
Bryter fartsgrensen
I 2020 registrerte politiet hele 117.500 saker med fartsovertredelser på norske veier. Samtidig viser en dybdeanalyse fra Statens Vegvesen at nettopp høy fart var en medvirkende faktor til 35 prosent av alle dødsulykkene på norske veier i 2020.
Fartsgrensen er en trafikkregel mange tøyer og unnskylder seg med at man bare har ligget «litt over». Det viser også Frendes undersøkelse, hvor 3 av 5 svarer at de synes det er greit å kjøre litt over fartsgrensen.
- Det virker som vi oppfører oss annerledes med trafikkregler enn andre lover i samfunnet. Å tro at du ikke utsetter deg selv og andre for fare ved å bryte reglene, er helt feil, sier Johansen i Trygg Trafikk.
Han ber folk huske at en bil i fart er et potensielt farlig våpen - og får støtte:
- Det er så lett å bli fartsblind når du kjører. Hvis du pusher grensene én gang, er det lettere å gjøre det igjen. Det beste er å ikke gjøre det, sier Ytre-Hauge i Frende.

Vil ha slutt på 110 km/t som fartsgrense i Norge
Andre trafikkregler
Brudd på vikeplikten over kryssende vei eller gangfelt er andre eksempler som går igjen. Det samme med å kjøre feil vei i enveiskjøring.
- Felles for alle trafikkregler er det uansett at hvis du trår over så gjør du noe ulovlig, sierJohansen i Trygg Trafikk.
I Frende minner de om at ting kan gå galt selv om du tilsynelatende virker å ha kontroll.
- Du vet ikke hva som venter rundt neste sving, gatehjørne eller forbi neste trafikklys. Du kan møte en urutinert fører som ikke håndterer situasjonen og plutselig er noe du trodde var uskyldig, blitt kjempefarlig, avslutter Ytre-Hauge.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.