Har du husket å melde deg på nyhetsbrevet vårt?
(Elbil24): Klokken er 9, torsdag morgen, og Elbil24 tropper opp på Møller Vest i Oslo. Innenfor dørene står det som antagelig vil bli neste års mest solgte personbil i Norge.

Disse 26 nye elbilene kommer i 2020
Produksjonsutgaven av VW ID.3 er for første gang i Norge, og det er 1st Edition vi snakker om.
Bilen er kommet for å bli vist frem til et stort antall kunder som har satt seg på reservasjonsliste, eller de som fortsatt er i tenkeboksen.
1st Edition først
Den ferdige bilen ble vist frem i ferdig versjon under bilutstillingen i Frankfurt i september. Nå er den altså på en slags signeringsferd.
De neste ukene skal bilen vises frem i det ganske land, og vil blant annet dukke opp på Oslo Motorshow i oktober og en bilmesse i Bergen i starten av november.
Den fullstendige prislisten er ikke ferdig, men Møller har allerede meldt at rimeligste utgave av ID.3 1st skal koste under 330.000 kroner.
Med et par utstyrspakker og vinterhjul er det lett å tenke seg at bilen runder 350.000 kroner.

Mens 1st Edition skal være en allerede godt utstyrt utgave – før ytterligere utstyr legges til – så kommer det enda enklere versjoner på et senere tidspunkt.
Den er også første bil fra VW som får bære deres nylige ansiktsløftede logo.
ID Lights og infortainment
ID.3 er VWs første bil som er bygget fra bunnen og opp som en elektrisk bil. Det eneste man finner igjen fra andre modeller er 12V batteriet.
Nytt er også infotainmentsystemet og noe VW har kalt ID.Lights.
Se infotainmentsystemet forklart av markedssjef i Møller Bil Oslo Vest, Christian Reitan:
En lysstripe i underkant av frontruten kommuniserer med føreren gjennom ulike farger og lyspulseringer, forklarer markedssjef i Møller Bil Oslo Vest, Christian Reitan.
- Lysstripen vil for eksempel varsle om farer med fargen rødt, i navigasjonssystemet vil den angi retninger med en blå stripe som går den retningen bilen skal svinge.
- Dersom du mottar en telefon vil dette varsles med fargen grønt i lysstripen, forklarer Reitan.
Samtidig som lysvarslene vil bilen også avgi tilpassede lyder.

På 1st edition og 1st edition Plus vil dette være standard. Går man for Max-versjonen får man i tillegg et AR popup-displar, eller augmentet reality som det egentlig heter.
Dette dukker opp foran fører, i ruten, og viser blant annet hastighet, navigasjonsvarlser og liknende.
Tre batteristørrelser
ID.3 1st Edition kommer alle som én med det midterste av tre batterier. Dette skal gi en rekkevidde på opp til 420 kilometer, etter WLTP-standarden. I løpet av kort tid skal også de andre versjonene av bilen komme, forteller markedssjef Reitan.
- Seks måneder etter 1st kommer på veiene, skal bilen med den minste batteripakken komme til Norge. Seks måneder etter det igjen kommer bilen med størst batteripakke.
Disse er lovet med rekkevidder på henholdsvis rundt 350 km og over 500 km.
Dette er biler som i større grad enn på 1st Edition må tilpasses med tilvalgt utstyr.

ID.4 kommer senere
Litt lenger ut i 2020 kommer også VW ID.4, en større utgave, men som likevel er basert på samme plattform og får lik akselavstand. Denne vil i tillegg få mulighet for firehjulsdrift, og vil få langt større bagasjerom enn ID.3.

Her er sesongens beste og dårligste vinterdekk
ID.4 kommer etter hvert i to karosseriversjoner, med en SUV-lignende sak som den første, og et kupéformet karosseri som det neste. Sistnevnte vil først dukke opp i begynnelsen av 2021.
VW-gruppen har meldt at alle de første 30.000 VW ID.3 1st er utsolgt, mens den norske importøren melder at de fortsatt har biler igjen av sin kvote. De ønsker likevel ikke å kommunisere hvor stor denne kvoten er, eller hvor mange de har forhåndssolgt.
Til sommeren vil de første kundene få sine biler, men Elbil24 har allerede prøvekjørt bilen.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.