Toyota bZ4X oppgraderes:

Her er ALLE endringene i Toyota bZ4X

Oppgraderes på betydelige områder.

VISER HEKKEN: Kan Toyota vise rumpa til enda flere konkurrenter med de nye oppgraderingene? Foto: Fred Magne Skillebæk
VISER HEKKEN: Kan Toyota vise rumpa til enda flere konkurrenter med de nye oppgraderingene? Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer
Publisert

(Elbil24): I dag slapp Toyota nyheten som Elbil24 kunne avsløre allerede før jul, og som vi grundig har forklart i saken om at elbilen Toyota bZ4X nå får en etterlengtet oppgradering.

Endringene må ses som en direkte følge av de utfordringene Elbil24 adresserte da vi gjennomførte verdens første rekkeviddetest av bilen for drøyt et år siden.

Testen medførte at Toyota sendte et kobbel med ingeniører til Norge for å ettergå testen, og deretter finne ut hvor skoen trykket.

De enkleste løsningene er blitt implementert underveis, men noen av endringene er så omfattende at de krever en omlegging i selve produksjonen, en prosess som både er stor, tung og kostbar. Nå kommer det enda flere endringer, både av det enklere og mer inngående slaget, men i sum er det betydelige bedringer som er til glede for de som nå bestiller bilen. Faktisk vil også noen av dem som bestilte bilen før 9. januar også kunne få en oppdatert versjon, for de første oppgraderte bilene er allerede underveis.

Det aller viktigste

Som vi tidligere har beskrevet, så er det en ny varmeveksler (vann til vann) som utgjør den største endringen. Denne produserer mer varme enn tidligere, og de har måttet implementere en ny styringsventil til denne for å lede varmen dit den trengs, først og fremst under lading. Det er også satt inn en ny føler for å måle fuktighet i lufta, en informasjon som trengs for å utføre ladeprosessen på beste måte.

På de nye modellene vil batteriet varmes opp til høyere temperaturer enn i dag, spesielt på kalde dager, noe som gjør bilen mottagelig for langt høyere ladeeffekt enn hva vi er vant med i bZ4X til nå. Toyotas egne tester forteller at endringene vil medføre opp mot 30 minutter reduksjon i ladetid i området 10-80 prosent, ved 10 kuldegrader. Toyota oppgir også at dette tidligere tok opp mot 90 minutter, mens man nå skal ha kommet ned i 60 minutter, etter oppgraderingen. Dette bør komme som en gavepakke til dem som nå tenker å bestille en bZ4X, selv om endringene ikke vil få følger for selve rekkevidden.

Vi må også legge til at det ikke er snakk om forvarming, at man gjennom en egen knapp eller via navigasjonssystemet kan starte oppvarmingen i forkant av ladeprosessen. Den starter først i det du plugger inn.

SOM FØR: Du vil ikke finne store endringer i utførelsen, annet enn de nye varmerne nede ved leggene. Foto: Fred Magne Skillebæk
SOM FØR: Du vil ikke finne store endringer i utførelsen, annet enn de nye varmerne nede ved leggene. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Enda mer varme

Da Toyota lanserte bZ4X fikk vi også opplyst at bilen skulle få en egen strålevarmer plassert nær fotbrønnen. Denne funger på mange måter som en terrassevarmer, og er stort sett varm med en gang den skrus på. Løsningen ble utsatt og har ikke vært å få i bilen, før nå. På den oppgraderte modellen i Executive-utgaven er den nå på plass, og det på begge sider foran.

Sammen med rattvarme og setevarme, er dette gode måter å holde seg varm på.

Dette er gull verdt for dem som ofte kjører småturer, der bilen i seg selv ikke rekker å varme opp kupéen. Det skal sies at fordelen kun merkes i forsetene, men det er tross alt bedre enn ingen ting.

Executive-versjonen får nå også en nøkkelfri løsning, der telefonen fungerer som nøkkel, både for å låse bilen opp og igjen, men også i stedet for startnøkkel, slik flere andre produsenter nå har fått. Løsningen kan også deles med tilsammen fem personer.

Bilen blir også mer praktisk, rett og slett ved at seteryggen på passasjersetet nå kan legges mye lenger ned enn tidligere. Dermed er det fullt mulig å frakte lange gjenstander helt fra dashbordet og bak til bakluken, noe som ikke lot seg gjøre på utgavene som er solgt til nå.

En endring man forhåpentligvis ikke får bruk for veldig ofte er at bilen nå setter på varselblinkerne når du står parkert, og bilen merker at det kommer noen bakfra. Til dette bruker den blindsonesystemet og radarsystemet for å detektere, og deretter aktivere blinkerne for å varsle.

Toyota forteller at de ikke har til hensikt å endre prisene som en følge av disse oppdateringene. Bilen vil kun få tillagt avgiftsendringen for 2024, som i dette tilfellet lyder på rundt 700 kroner.

Nye priser Toyota bZ4X:

Variant Veil. utsalgspris 2023 Avgiftsøkning Veil. utsalgspris 2024
bZ4X Active422 300670423 000
bZ4X bZ4X Active Tech466 500674467 200
bZ4X Executive492 700681493 400
bZ4X AWD Active450 600713451 400
bZ4X AWD Active Tech494 700718495 500
bZ4X AWD Executive520 800724521 600
bZ4X AWD Executive Bitone545 800724546 600

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.