Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?
(Elbil24): Audi e-tron har over lengre tid ligget på topp på registreringsstatistikken, og nå får den selskap av en mindre modell i e-tron familien, Q4 e-tron, en bil som vi så konseptutgaven av allerede i 2019.
For VW har lansert sin ID.4, og Skoda har endelig begynt å rulle ut sine Enyaq. Begge er kompakte SUV-modeller som bygges på den nye MEB-plattformen fra VW-konsernet, som er dedikert elbiler.
Audi Q4 e-tron er den nære slektningen til disse to, og nå har den akkurat hatt sin verdenspremiere.
Mye av det grunnleggende i Q4 e-tron er identisk med ID.4 og Enyaq, men det finnes også forskjeller, til og med noen viktige.

Den korte oppsummeringen for q4 e-tron ser slik ut:
- Kommer i to karosseriversjoner
- Hver av disse kommer i tre modellutgaver
- To valgfrie batterikapasiteter
- Firehjulsdrift kan levers fra start
- Verdens første bil med lydanlegg fra Sonos
- Rekkevidde opp til 528 km
- Priser fra kr. 399.000
Tre modellnavn
De tre modellutgavene heter alle Q4, men har fått tilleggsnavnene 35, 40 og 50, og skiller seg blant annet med hvilken batteripakke de er utstyrt med, og hvor kraftige elmotorer de har fått.
Q4 50 e-tron heter i tillegg quattro, som betyr at den har firehjulsdrift.
Både 35 og 40 versjonene har kun bakhjulsdrift, men forskjellen på disse to er at 40 har en kraftigere motor (204 hk), i kombinasjon med det store batteriet på 77 kWh netto. Q4 35 e-tron er med andre ord innstegsmodellen, med en elmotor på 170 hestekrefter og en batteripakke på 52 kWh netto. Mens utgaven med minste batteri har en 7,4 kW ombordlader for hjemmelading, og kan hurtiglade med 100 kW som makseffekt, får du med det store batteriet en ombordlader på 11 kW, og den takler 125 kW hurtiglader.
Den virkelig store og gode nyheten i forbindelse med Q4, er at modellen med firehjulsdrift kommer fra start.
For det sitter allerede et stort antall kunder og venter på sin bestilte ID.4 og Skoda Enyaq med firehjulsdrift, men her dukker det store volumet av biler først opp til høsten. En Audi Q4 med firehjulsdrift kan du få fra midten av juni en gang.

To karosserier
I likhet med modellene fra VW og Skoda, kommer også bilen fra Audi i to karosseriutgaver – en SUV og en kupé. Audi kaller sin kupé-utgave for Sportback, noe som eksempelvis gir den navnet Audi Q4 Sportback 50 e-tron Quattro, dersom du bestiller den med firehjulsdrift.
Denne karosseriutgaven vil først komme på markedet i september.
Det interessante med Sportback er at den har lavere luftmotstand enn SUV-utgaven (0,26 vs 0,28), og dermed lengre rekkevidde. Rekkeviddevinneren blant Q4-modellene er den bakhjulsdrevne utgaven med det største batteriet, og da i Sportback utgave.
Denne har en foreløpig oppgitt rekkevidde på 528 kilometer, mot 520 km på SUV-utgaven.

Q4 e-tron får «skjerm» på 70 tommer
Men det stopper ikke der, for mot normalt er det bilen som ser minst ut – Sportback - som har det største bagasjerommet av de to karosseriutgavene.
Mens SUV-versjonen kan ta imot 520 liter (1490 med seteryggene nede), har Sportback et oppgitt volum på 535 liter (1460 liter med seteryggene nede). Det skal legges til at dette er mindre enn i både VW ID.4 og Skoda Enyaq, men så er da også bilen noen centimeter kortere enn de to slektningene.

Det lille ekstra
Audi Q4 er tenkt å være premiumutgaven av disse kompakte SUV’ene. Det gir den også inntrykk av både utvendig og innvendig. Utvendig kan du velge mellom åtte forskjellige karosserifarger, den kommer blant annet i en S-line utgave, der sportsunderstell og mulighet for å senke den 15 millimeter er standard. Audi Drive Select er tilvalg for alle modeller, der du kan velge mellom ulike kjøreprofiler. På Sportback-utgavene er dette standard.

Dette er viktig å ta med i betraktningen når du ser gjennom prislisten. For der har Sportback et påslag på 20.000 kroner, sammenlignet med SUV-modellene, men Drive Select er da blant utstyret som er inkludert.
Q4 e-tron har også fått et indre som ser smashing ut. Foruten små rom her og der, som totalt rommer 25 liter til sammen, har Q4 e-tron som den første bilprodusenten gjort en avtale med Sonos om å utstyre bilene med godlyd. Det skal sies at vi ikke har fått testet dette enda.
Q4 e-tron vil også ha det samme AR-systemet som ID.4 og Enyaq projisert i frontruten som en stor infoskjerm.

Av hjul kan du velge alternativer fra 19 – 21 tommer, avhengig av smak og behag.
Importøren åpner for bestilling 22. april, og i juni kommer de første bilene - til og med de med firehjulsdrift.
Tekniske spesifikasjoner:
. | Audi Q4 35 e-tron | Audi Q4 40 e-tron | Audi q4 50 e-tron |
Motor: | 1 x elektrisk | 1 x elektrisk | 2 x elektrisk |
Drivhjul: | Bak | Bak | Firehjulsdrift |
Effekt: | 170 hk (125 kW) | 204 hk (150 kW) | 299 hk (222 kW) |
Dreiemoment: | 310 Nm | 310 Nm | 460 Nm |
Batterikapasitet brutto: | 58 kWh | 82 kWh | 82 kWh |
Batterikapasitet netto: | 52 kWh | 77 kWh | 77 kWh |
Ombordlader: | 7,4 kW | 11 kW | 11 kW |
Hurtiglading: | 100 kW | 125 kW | 125 kW |
Oppgitt blandet forbruk (23C): | Ikke kjent | Ikke kjent | Ikke kjent |
Oppgitt rekkevidde: | 341 km | 520 km | 488 km |
0 - 100 km/t: | 9 sek. | 8,5 sek. | 6,2 sek. |
Toppfart: | 160 km/t | 160 km/t | 180 km/t |
LxBxH (mm): | 4599 x 1865 x 1632 | 4599 x 1865 x 1632 | 4599 x 1865 x 1632 |
Akselavstand (mm): | 2765 | 2765 | 2765 |
Taklast: | 75 kg | 75 kg | 75 kg |
Maks hengervekt: | 1000 kg. | 1000 kg. | 1200 kg. |
Bagasjerom (liter): | 520 /1490 liter | 520 / 1490 liter | 520 / 1490 liter |
Garanti bil: | 5 år | 5 år | 5 år |
Garanti batteri: | 8 år / 160.000 km | 8 år / 160.000 km | 8 år / 160.000 km |
Pris SUV fra kr.: | 399.900 | xx | 484.500 (Advanced pakke) |
Pris Sportback fra kr.: | 419.900 | xx | 504.500 (Advanced pakke) |
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.