Kommer til sommeren:

Her er Audi e-tron Sportback

LOS ANGELES: Audi har lansert et nytt fullelektrisk familiemedlem. Hils på e-tron Sportback.

HER ER DEN: Designer Marc Lichte presenterte den nye e-tron i Los Angeles. Foto: Fred Magne Skillebæk
HER ER DEN: Designer Marc Lichte presenterte den nye e-tron i Los Angeles. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

Har du husket å melde deg på nyhetsbrevet vårt?

(Elbil24): Natt til onsdag, norsk tid, lanserte Audi den andre fullelektriske e-tron i rekken. Denne gangen er det kupéutgaven av den eksisterende e-tron som rullet frem på scenen, under et lukket arrangement i englenes by.

Utlevering til norske kunder vil begynne til våren, til priser fra 521.000 kroner for e-tron 50, og 661.000 for e-tron 55.

I løpet av neste uke vil det åpnes for bestilling av begge versjoner, og forskjellen på 50 og 55 er som på den eksisterende modellen, nemlig batterikapasiteten. På e-tron 50 er denne 71 kWh, mens den på e-tron 55 er 95 kWh.

Audi oppgir at rekkevidden for e-tron 55 Sportback vil bli 477 km etter WLTP-standarden, og 372 km på e-tron 50.

HEFTIG: Audi har trukket frem en front som minner lite om det vi kjenner fra før. Foto: Fred Magne Skillebæk
HEFTIG: Audi har trukket frem en front som minner lite om det vi kjenner fra før. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Mye likt, og litt forskjellig

Nykommeren måler 4,9 meter i lengde, 1,9 meter i bredde og er 1,6 meter høy. At taklinjen lener seg ned i bakkant gir et positivt bidrag med tanke på luftmotstanden. Lavere luftmotstand gir igjen utslag på forbruket, som igjen godskrives rekkevidden.

Den lavere taklinjen, som er skapt for å gi kupédesignen, går noe ut over bagasjeromsvolumet, spesielt om du skal laste til topps.

Mens dagens versjon byr på 600 liter bak, og 60 liter i frunken, er det her 555 pluss 60 liter som gjelder.

Også på utstyrsfronten er det aller meste likt. Du får adaptive luftfjærer som standard, firehjulsdrift er naturligvis på plass, ettersom den har to motorer, varmepumpe er på plass, og du har det samme interiøret.

Begge utgavene kan fås med S-Line som tilvalg, og begge kan trekke tilhenger opp til 1.800 kg, på samme måte som den e-tron vi kjenner fra før.

Senere skal det også bli mulighet for å kjøpe funksjoner etter behov. Disse låses opp gjennom programvare, når du bestiller og har betalt. Skulle du ønske å legge litt ekstra penger i hjul, så kommer det 22-toms originale felger fra Audi til sommeren. Men, husk at store felger øker forbruket. Du er herved advart.

ENDRINGENE: Det er i hekken endringene finnes. Taket er senket til en kupé-form, noe som går ut over blant annet bagasjerom, men ikke alle trenger full høyde i bagasjerommet. Foto: Fred Mange Skilebæk
ENDRINGENE: Det er i hekken endringene finnes. Taket er senket til en kupé-form, noe som går ut over blant annet bagasjerom, men ikke alle trenger full høyde i bagasjerommet. Foto: Fred Mange Skilebæk Vis mer

Kraft, ladeeffekt og ytelser

Batteriene på de to versjonene er som sagt identiske med dagens modell. Det er også resten av drivlinjene. Det betyr 313 hestekrefter på e-tron 50, som kan lades med 120 kW som høyeste effekt. Storebror e-tron 55 kan ta imot 150 kW ladeeffekt på det meste, og yter 408 hestekrefter når du legger høyre pedal til gulvet.

Akselerasjonen på de to skal være 5,7 og 6,6 sekunder til 100-merket.

Når det gjelder rekkevidde er ingen av dem vinnere, men e-tron lader raskest blant bilene i dette segmentet, noe vi i Elbil24 har testet grundig ved flere anledninger. Det gjør at den har den høyeste forflytningshastigheten blant alle bilene i denne klassen, når man regner inn tiden det tar å lade bilene opp igjen. Dette kom frem i en sammenligningstest vi utførte med Tesla Model X, Jaguar i-Pace, Mercedes-Benz EQC og Audi e-tron i sommer.

Så hvilken vil selge best av de to karosseriutgavene?

-Mange har ventet på Sportback-utgaven av e-tron, som har et enda mer dynamisk design og dessuten mange spennende detaljer som gjør at bilen virkelig kommer til å synes på norske veier. Med de prisene vi tilbyr for det norske markedet forbereder vi oss på stor etterspørsel, forteller Elin Sinervo, direktør for Audi i Norge i Harald A. Møller.

Bilen skal bygges på den samme fabrikken i Brüssel som den eksisterende modellen. Et stykke utpå våren kommer som sagt de første bilene til Norge.