Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?
(Elbil24): Audi Q4 e-tron, Skoda Enyaq IV og Volkswagen ID.4 er alle bygd på den nye MEB-plattformen til Volkswagen-konsernet, og har mange ting til felles - ikke minst stor interesse blant publikum. Dette er kompakte familie-SUVer med plass og praktiske løsninger som faller i smak hos norske kunder.
Q4 e-tron kom sist til bordet av de tre, da den ble lansert 14. april i år. 22. april ble det åpnet for salg, og nå er altså de første bilene allerede i landet - riktig nok kun seks eksemplarer i første omgang.
- De første bilene som har ankommet er presse- og demobiler, så kommer de første kundebilene i løpet av sommeren, forteller kommunikasjonssjef for Audi, Morten Moum, til Elbil24.
Moum vil ikke si noe om antallet biler som er på vei, men bekrefter at Norge er et prioritert marked og at interessen for bilen «har vært formidabel».

Tre høyaktuelle el-SUVer i test: Vi har en klar vinner
- Norge prioritert
- Responsen etter at bilen ble vist og vi åpnet for salg, har vært enorm. At vi har bilene her så raskt, viser at Audi-fabrikken prioriterer det norske markedet og at vi er viktige for dem, sier Audi-direktør Elin Sinervo, i en pressemelding.
Det er i så fall forståelig, med tanke på suksessen de har og har med e-tron her til lands. Modellen ble den første fra Audi noensinne til å toppe salgslistene i et land over et helt år.
- Det er liten tvil om at de mener alvor med den elektriske satsingen, og at Norge spiller en sentral rolle i utrullingen av den elektriske offensiven fra Audi. Vi så det med Audi e-tron, og vi har igjen sett det med det nye Audi e-tron GT og nå sist Q4 e-tron. Vi forventer mange båter med Q4 e-tron i ukene og månedene som kommer, sier hun.
Ifølge Moum er det noe venting dersom du bestille ny bil nå.
- Bestiller du bil nå, forventes det levering i løpet av høsten, avhengig av utstyret man velger - slik det er med alle modeller, sier han.

10.000 Audi-ansatte blir delvis permittert
Mindre bil
Mens Audi e-tron er en stor SUV, er Q4 e-tron noe mindre. Mye av det grunnleggende er identisk med ID.4 og Enyaq, men det er også noen viktige forskjeller - som at den kommer i to karosseriversjoner, firehjulsdrift kan leveres fra start, og at bilen blir verdens første med lydanlegg fra Sonos.
Q4 e-tron har imidlertid litt mindre bagasjeplass, men 520/535 liter er fortsatt meget romslig. Den er imidlertid også noen centimeter kortere enn sine søsken.
Bilen kommer med to batteripakker, hvorav den største skal kunne gi bilen en WLTP-rekkevidde på 528 kilometer. Prisene starter på 399.900 kroner for innstegsmodellen, denne med vesentlig kortere rekkevidde.
Elbil24 kommer til å være blant de første som får teste Audi Q4 e-tron i Norge.
Flere detaljer i denne saken:

Her er ALT du må vite om Audi Q4 e-tron
Tekniske spesifikasjoner.
Tekniske spesifikasjoner: | |||
. | Audi Q4 35 e-tron | Audi Q4 40 e-tron | Audi q4 50 e-tron |
Motor: | 1 x elektrisk | 1 x elektrisk | 2 x elektrisk |
Drivhjul: | Bak | Bak | Firehjulsdrift |
Effekt: | 170 hk (125 kW) | 204 hk (150 kW) | 299 hk (222 kW) |
Dreiemoment: | 310 Nm | 310 Nm | 460 Nm |
Batterikapasitet brutto: | 58 kWh | 82 kWh | 82 kWh |
Batterikapasitet netto: | 52 kWh | 77 kWh | 77 kWh |
Ombordlader: | 7,4 kW | 11 kW | 11 kW |
Hurtiglading: | 100 kW | 125 kW | 125 kW |
Oppgitt blandet forbruk (23C): | Ikke kjent | Ikke kjent | Ikke kjent |
Oppgitt rekkevidde: | 341 km | 520 km | 488 km |
0 - 100 km/t: | 9 sek. | 8,5 sek. | 6,2 sek. |
Toppfart: | 160 km/t | 160 km/t | 180 km/t |
LxBxH (mm): | 4599 x 1865 x 1632 | 4599 x 1865 x 1632 | 4599 x 1865 x 1632 |
Akselavstand (mm): | 2765 | 2765 | 2765 |
Taklast: | 75 kg | 75 kg | 75 kg |
Maks hengervekt: | 1000 kg. | 1000 kg. | 1200 kg. |
Bagasjerom (liter): | 520 /1490 liter | 520 / 1490 liter | 520 / 1490 liter |
Garanti bil: | 5 år | 5 år | 5 år |
Garanti batteri: | 8 år / 160.000 km | 8 år / 160.000 km | 8 år / 160.000 km |
Pris SUV fra kr.: | 399.900 | xx | 484.500 (Advanced pakke) |
Pris Sportback fra kr.: | 419.900 | xx | 504.500 (Advanced pakke) |
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.