Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Audi e-tron - nå omdøpt til Q8 e-tron - har vært en svært populær bil helt fra den kom, så populær at den til tider faktisk har toppet registreringsstatistikken til tider. Nå får Q8 enda en lillebror, som legger seg midt mellom dagens Q4 e-tron og nevnte Q8 e-tron.
Velkommen skal du være, Audi Q6 e-tron.

Men med så små marginer mellom bilene er det interessant å se hva som faktisk skiller dem, og Q6 vil faktisk skille seg fra sine slektninger på et par vesentlige punkter.
Sett, men ikke prøvd
Undertegnede har faktisk sett bilen i produksjonsklar utgave, uten kamuflasje, men også uten tillatelse til å ta bilder av den. Bilen er omtrent like stor som dagens Q8 e-tron, men er bygget på PPE-plattformen (PRemium Platform Electric), som Audi skal dele med et annet premium-merke innen VW-gruppen, nemlig Porsche.
Dette betyr blant annet at bilen vil støtte 800 volts systemspenning, og dermed ha mulighet for raskere ladehastigheter enn man har med 400 volt, selv om det ikke er en selvfølge.

Ikke la deg lure: Ladefart er et markedsføringsstunt
Audi forteller også at bilen vil få et innovativt BMS (Battery Management System), som håndterer det mest vesentlige i en elbils arkitektur rundt energiflyten.
Vi blir også lovet kraftigere og mer effektive motorer, så Audi er klare på at dette er en neste generasjon biler, sammenlignet med Q4 og Q8 e-tron. Den våkne leser tenker sikkert at Audi jo har biler med 800 volts teknologi allerede i dag, og ja, det stemmer. Audi e-tron GT har dette allerede i dag, men det er en bil som i stor grad er utviklet av Porsche, og må anses å være første generasjon biler med 800 volt. Nå har de tatt steget videre, og det skal bli spennende å følge veien til Audi Q6 e-tron videre inn i segmentet for folk flest, ikke bare for de største entusiastene.

Nei, 800V-lading er nødvendigvis ikke raskere enn 400V
Vi vet jo også at Porsche kommer med sine utgaver på samme teknologi i form av Porsche Macan, og det er ikke hugget i noen offentlig stein hvem av dem som kommer først.
Porsche Macan var som kjent en Porsche-kloning av Audi Q5, men nå har Audi restrukturert navnefilosofien sin ved å gi elbilene partall, og bilene med fossilmotorer oddetall. Derav Audi Q6 e-tron.
Bilen blir introdusert i løpet av høsten, og de første bilene vil trille inn på markedet omtrent ved disse tider neste år.

Porsche fremskynder ny, elektrisk Macan
Elbil24 skal naturligvis komme med prøvekjøring så snart vi får slått kloa i et eksemplar, men for øyeblikket befinner bilen seg litt lenger nord for de siste vintertestene, og det i en kamuflert utgave. Og det er ikke bare vi i Elbil24 som venter i spenning.
-Bilen spiller en viktig rolle i den mest kraftfulle modelloffensiven i Audis historie, der alle nye biler fra Audi skal være elektriske i løpet av 2026. I Norge ligger vi allerede godt foran det målet, med en elektrisk andel på hele 97 prosent, sier Audi-direktør Elin Sinervo.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.