Batteriteknologi:

Her er batteriene som vil sette en helt ny elbil-standard

Alle aktører vil lage faststoff-batteriene som snart er på vei ut i markedet, men hvem blir først?

Her er batteriene som vil sette en helt ny elbil-standard
Publisert

(Elbil24): I lange tider er det snakket om teknologien som skal sette spikeren i kisten for all diskusjon hvorvidt elbiler har livets rett.

For med faststoffbatteriene – også kalt Solid State – skal alle bekymringer være forkastet, ifølge den generelle oppfatningen.

Så hva skjer egentlig med teknologien som alle snakker om, men som få har sett noe til?

Lengre rekkevidde

En lang rekke med produsenter av batterier er nå i gang med å utvikle slike faststoffbatterier. Årsakene er mange, men bedre energitetthet, lengre rekkevidde, mindre i størrelse, lavere vekt og raskere ladetid er verdt å nevne.

I tillegg skal de tåle kulda bedre.

Samtidig er det flere med kjennskap til utviklingen som forsøker å moderere drømmer og forhåpninger om teknologiens potensiale en smule. Reuters har snakket med flere av dem som jobber frem løsninger, og hva de har å fortelle.

Lang holdbarhet

QuantumSpace har en avtale med seks bilprodusenter, der VW er den største. VW fikk for over et år siden de første testeksemplarene av batteriene stilt til rådighet, og har i ettertid uttalt at batteriene kan kjøre over 800.000 kilometer uten nevneverdig tap av rekkevidde.

VW refererer også til en ladetid til 80 prosent på rundt 15 minutter.

Blue Solutions leverer allerede faststoffbatterier til busser, og jobber nå med løsninger til personbiler. Foreløpige resultater viser at de er i stand til å levere en ladehastighet på under 20 minutter, og at de skal kunne by på en rekkeviddeøkning på rundt 30 prosent, sammenlignet med dagens teknologi.

En batterifabrikk skal være oppe og gå i løpet av 2029, der de blant annet skal lage batterier for BMW, med flere.

Solid Power, en amerikansk start-up, har allerede satt i gang med testing av semi-faststoff batterier, i tillegg til at de har en avtale om å levere fullverdige faststoff-batterier til både BMW, Ford og Hyundai-konsernet.

Factorial Energy er en annen produsent som også skal levere til Hyundai, men også til Mercedes-Benz og Stellantis-gruppen.

Store aktører

CATL er en av de virkelig store batteriprodusentene. Foreløpig har de utviklet semi-faststoff batterier, med nok energi til å kunne brukes i passasjerfly. De har tidligere fortalt at disse skal være klare for elbiler sent i 2023, men foreløpig har ingen tatt løsningene i bruk, og det er heller ikke kommet oppdateringer på når disse blir å finne i en elbil.

Utover dette har heller ikke CATL kommet med nyheter rundt noen fullverdige faststoff-batterier, men vi er ikke i tvil om at de jobber med saken.

Toyota har også laget faststoffbatterier som nå er i en testfase. Selskapet forteller at batteriene først skal inn i hybrider og ladbare hybrider i 2027-2028, men tanken er naturligvis å skifte til faststoff i de rene elbilene også. Vi tipper engang rundt 2030.

Mange henviser til at Toyota skal komme med en elbil som skal klare 1000 kilometer, og kunne lades på 10 minutter. Dette er en sammenblanding av to forskjellige utsagn, og representanter Elbil24 har snakket med på forskningssenteret til Toyota modererer disse uttalelsene en smule.

TOYOTA: Elbil24 var i november i Japan og så på Toyota sine faststoff-batterier. Disse er tenkt til hybridene.
TOYOTA: Elbil24 var i november i Japan og så på Toyota sine faststoff-batterier. Disse er tenkt til hybridene. Vis mer

På markedet i 2027?

NIO har allerede lansert et semi-solid-state i Kina, i samarbeid med en av deres batterileverandører, Beijing Welion New Energy. Batteriet er kjent som deres 150 kWh-batteri, men kostnad og antall blir begrensende faktorer. Det er heller ikke kjent når teknologien blir å få i Norge, for dem som absolutt må opp på de rekkeviddene dette batteriet byr på.

LG Energy Solutions er blant de store, og har fortalt at de kommer med to forskjellige typer faststoffbatterier. Begge vil lanseres i 2026, men de er ikke ventet på markedet i en bil før i 2030 en gang.

SK On fra Sør-Korea har laget to forskjellige typer faststoffbatterier, etter alt å dømme med to litt forskjellige egenskaper. Selskapet forteller at de akter å lansere batteriene i 2026, men først skyve dem ut på markedet i 2028. Dette er i tråd med en rekke andre produsenters tidslinje.

Samsung SDI er blant Sør-Koreas største og mest kjente batterileverandører. De lanserte løsningen i fjor, med mål om å levere ferdige produkter på markedet i løpet av 2027. Så gjenstår det å se volumet på de kapasitetene de har.

Nio er kjent for sin batteribytte-teknologi. Her ser du hvordan det fungerer:

Her ser du hvordan det fungerer når du ankommer en av Nios batteribyttestasjoner. Video: Pål Joakim Pollen Vis mer

Hva med Tesla?

Nissan solgte som kjent ut batteridivisjonen sin for noen år siden, men samarbeidet lever fortsatt i beste velgående. Nissan har uttalt til Elbil24 at de første batteriene vil sitte i en fullelektrisk produksjonsmodell først i 2028. Det er også ventet at Renault, som er en del av den samme alliansen, vil komme med samme teknologi omtrent samtidig.

Utover de nevnte produsentene og utviklerne finner vi også ProLogium Technologies og Ganfent LiEnergy. Noen av disse selskapene har kommet lenger enn andre. Enkelte av selskapene er også å anse som start-up’s, for med det stadig økende behovet for batterier i alle bransjer, så må også flere produsenter på banen.

Dersom noen savner informasjon fra Tesla, så er det rett og slett fordi Tesla foreløpig ikke har nevnt faststoff som en del av det som står på agendaen. Tesla jobber fortsatt med å ferdigstille produksjonen av sine 4680 sylindriske celler, men som kjent jobber Tesla tett med Panasonic, og her er det etter alt å dømme sterkere fokus på faststoff som en del av fremtidsplanene.

Tyngre elbiler

Etter hvert som teknologien ruller ut på markedet vil det være langt enklere for forbrukerne å velge hvorvidt de vil ha lettere biler med tilsvarende rekkevidde som i dag, eller en like tung bil som i dag, men som går lengre. Raskere ladetider, og forhåpentlig bedre kuldeegenskaper, er også å håpe på.

Også var det prisene da. De vet vi foreløpig ingenting om, men vær sikker på at det i en overgangsfase vil være dyrere å kjøpe bedre og nyere teknologi enn motsatt.

Racet om å være først ute er i gang, så hvem vil være den første til å tilby bil med faststoff, mon tro?

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.