Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?
(Elbil24): I vår egen elbilundersøkelse fra januar, hentet vi inn erfaringer fra mer enn 1000 norske elbileiere. I den oversikten tronet Mercedes EQC helt på topp på tilfredshet:

Sjekk lista: Disse elbil-eierne er mest fornøyde
Men hvilke merkeforhandlere er de mest fornøyd med? Det gir Norsk Kundebarometer svar på. Det er et forskningsprosjekt i regi av Handelhøyskolen BI, der norsk næringsliv hvert år rangeres etter kundetilfredshet og lojalitet.
150 bedrifter fra forskjellige bransjer er kartlagt, hvorav 10 i kategorien «bilforhandlere». Og allerede på fjerdeplass, av alle 150 bedriftene, finner vi BMW, som har fått en kundetilfredshet-score på 82,6 poeng. Det er en oppgang på 1,4 poeng fra fjoråret.
Foran seg har de kun Finn.no (84,6), Flytoget (84,5) og Interoptik (82,8).
Ifølge bransjenettstedet Bilbransje24, måler undersøkelsen tilfredshet basert på kjøp av ny eller brukt bil hos merkeforhandler. Service-biten er altså ikke en del av undersøkelsen.
Prosjektleder Pål Silseth i Barcoede Intelligence Group AS, som administrerer Norsk Kundebarometer, uttaler til bransjenettstedet at bilbransjen er en av de tøffeste bransjene når det gjelder tilfredshet, og at det er særs viktig med høy tilfredshet for å sikre gjenkjøp.
Også Toyota er inne på topp 10-lista, og er den bilforhandleren som scorer nest best, med 82,1 poeng. Det er nok til en åttendeplass totalt sett, og en liten nedgang på 0,5 poeng siden i fjor. Også Skoda, Volvo, Audi og Tesla er inne på topp 20 på tvers av alle bransjer. Du finner hele lista hos Bilbransje24.no.

Oppdatert: Alle de nye elbilene vi venter til Norge i år
Bedring stort sett over hele linja
Ifølge Kampanje var det ventet at den generelle kundetilfredsheten ville falle denne gangen, som følge av koronatiltak og deres innvirkning på handelsnæringen og service- og reiselivsnæringen. I stedet har det motsatte skjedd.
- Faktisk er årets gjennomsnittlige kundetilfredshet historisk høy med 73,4 poeng. Aldri før har selskapene hatt så mange fornøyde kunder som i fjor, sier Silseth.
70-75 poeng betyr at kundene er fornøyde, 75-80 betyr svært fornøyd. Alt over 80 betyr at kundene er begeistret.
Les også:
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.