Norsk kundebarometer 2021

Her er bilmerket med de mest fornøyde kundene

Norsk Kundebarometer 2021 viser markant oppgang for de fleste bransjer. For bilbransjen troner BMW helt på topp.

MEST FORNØYD: BMW har de mest fornøyde kundene i bilbransjen, og havner på fjerdeplass totalt sett. Volkswagen havner derimot lenger ned på listen. Foto: Bjørn Eirik Loftås
MEST FORNØYD: BMW har de mest fornøyde kundene i bilbransjen, og havner på fjerdeplass totalt sett. Volkswagen havner derimot lenger ned på listen. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?

(Elbil24): I vår egen elbilundersøkelse fra januar, hentet vi inn erfaringer fra mer enn 1000 norske elbileiere. I den oversikten tronet Mercedes EQC helt på topp på tilfredshet:

Men hvilke merkeforhandlere er de mest fornøyd med? Det gir Norsk Kundebarometer svar på. Det er et forskningsprosjekt i regi av Handelhøyskolen BI, der norsk næringsliv hvert år rangeres etter kundetilfredshet og lojalitet.

150 bedrifter fra forskjellige bransjer er kartlagt, hvorav 10 i kategorien «bilforhandlere». Og allerede på fjerdeplass, av alle 150 bedriftene, finner vi BMW, som har fått en kundetilfredshet-score på 82,6 poeng. Det er en oppgang på 1,4 poeng fra fjoråret.

Foran seg har de kun Finn.no (84,6), Flytoget (84,5) og Interoptik (82,8).

Ifølge bransjenettstedet Bilbransje24, måler undersøkelsen tilfredshet basert på kjøp av ny eller brukt bil hos merkeforhandler. Service-biten er altså ikke en del av undersøkelsen.

Prosjektleder Pål Silseth i Barcoede Intelligence Group AS, som administrerer Norsk Kundebarometer, uttaler til bransjenettstedet at bilbransjen er en av de tøffeste bransjene når det gjelder tilfredshet, og at det er særs viktig med høy tilfredshet for å sikre gjenkjøp.

Også Toyota er inne på topp 10-lista, og er den bilforhandleren som scorer nest best, med 82,1 poeng. Det er nok til en åttendeplass totalt sett, og en liten nedgang på 0,5 poeng siden i fjor. Også Skoda, Volvo, Audi og Tesla er inne på topp 20 på tvers av alle bransjer. Du finner hele lista hos Bilbransje24.no.

Bedring stort sett over hele linja

Ifølge Kampanje var det ventet at den generelle kundetilfredsheten ville falle denne gangen, som følge av koronatiltak og deres innvirkning på handelsnæringen og service- og reiselivsnæringen. I stedet har det motsatte skjedd.

- Faktisk er årets gjennomsnittlige kundetilfredshet historisk høy med 73,4 poeng. Aldri før har selskapene hatt så mange fornøyde kunder som i fjor, sier Silseth.

70-75 poeng betyr at kundene er fornøyde, 75-80 betyr svært fornøyd. Alt over 80 betyr at kundene er begeistret.

Les også:

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer