Saken oppdateres
(Elbil24): «En perfekt storm av en elbil som fyller alle norske ønsker og krav», skrev vi da vi forhåndsomtalte BMW iX i november. Og ja, BMW iX kan virkelig vise seg å bli en norgesfavoritt, med firehjulstrekk, god bagasjeplass, høy bakkeklaring (nesten 20 centimeter), varmepumpe, høy hengerkapasitet og gode ytelser - ikke minst når det gjelder rekkevidde.
For øyeblikket befinner det seg to eksemplarer av bilen i Norge, og Elbil24 er blant de få mediene som har en eksklusiv gjennomgang av bilen. Ta først en titt på bildene våre:
To utgaver
Bilen kommer i to utgaver, iX xDrive50 og iX xDrive40. Førstnevnte kan skilte med et 105 kWh-batteri (111,5 kWh brutto) og en WLTP-rekkevidde på 630 kilometer, lover BMW.
Den skal dessuten kunne hurtiglades med 120 kilometer rekkevidde på 10 minutter, med ladeeffekt på inntil 200 kW. De to elmotorene yter 523 hestekrefter, og akselerasjon fra 0-100 kilometer i timen skal være unnagjort på 4,6 sekunder. Prisen starter på 799.000 kroner.
xDrive40 får et 71 kWh-batteri (76,6 kWh brutto)og en WLTP-rekkevidde på 425 kilometer, og skal kunne hurtiglades med 90 kilometer rekkevidde på 10 minutter. De to elmotorene yter her 326 hestekrefter, og bilen akselererer fra 0-100 kilometer i timen på 6,1 sekunder. Prisen starter på 659.000 kroner.
Her er nettopp bekreftede data fra BMW på de to utgavene:
Tekniske data
Modell: | BMW iX xDrive40 | BMW iX xDrive50 |
Pris: | Fra kr. 659 000 | Fra kr. 799 000 |
Rekkevidde (WLTP) | Opptil 425 km | Opptil 630 km |
Batterikapasitet, brutto | 76,6 kWh | 111,5 kWh |
Batterikapasitet, netto | 71 kWh | 105,2 kWh |
Energiforbruk | 19,4–22,5 kWh/100 km | 19,8–23,0 kWh/100 km |
Maks ladekapasitet | 150 kW | 200 kW |
Ladetid ved maks ladekapasitet, 10–80 % SOC (State of charge) | 35 minutter | 31 minutter |
Rekkevidde vs ladetid ved maksimal ladekapasitet ved 10 % SOC (State of charge) | 95 km rekkevidde på 10 minutter | 150 km rekkevidde på 10 minutter |
Ladetid, AC 3-fas 11 kW, 0–100 % | Mindre enn 8 timer | Mindre enn 11 timer |
Samlet motoreffekt | 326 hk | 523 hk |
Samlet dreiemoment: | 630 Nm | 765 Nm |
Akselerasjon, 0–100 km/t | 6,1 sekunder | 4,6 sekunder |
Toppfart | 200 km/t | 200 km/t |
Vekt: | 2365 kg | 2510 kg |
Og så: En gulrot for det norske markedet: Maksvekten på tilhenger for BMW iX med fabrikkmontert hengerfeste er hele 2.500 kilo. Bilen skal også kunne ha last på taket, men vi vet foreløpig ikke hva som er vektgrensen her.
Bagasjerommet rommer omlag 500 liter, som er omtrent som forventet. Det er ikke noe lagringsplass under panseret. Bilen er bygd som elbil fra bunnen av, og får helt flatt gulv.
Vår forhåndsomtale fra november - med masse detaljer, finner du her:

Her er BMWs sprell nye elbil
Her er flere bilder:
Lanseringskampanje
Begge bilene kommer i lanseringsutgaver - «Fully Charged Launch Edition» med en haug med ekstrautstyr, deriblant de mest avanserte førerassistentene, fire-soners klimaanlegg og oppvarmede dører, ratt og instrumentpanel, digitalt dimbart panoramatak og vinduer, eksklusive detaljer i kupeen, elektrisk utfellbart tilhengerfester, metallic lakk og 21" lettmetallfelger.
Prisen på disse startet på 795.000 kroner for iX xDrive40 og 935.000 kroner for iX xDrive50, da disse ble gjort tilgjengelig tidligere i år.
Kommer til høsten, kan bestilles nå
Produksjonen av BMW iX starter til sommeren og de første bilene vil være tilgjengelige for levering i slutten av 2021. Den offisielle lanseringen skjer i november, men man kan bestille allerede nå, via bmw.no.