Få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler: Prøv vårt pro-medlemskap for 1 krone første måneden.
(Elbil24): For hva sier du om sprinten til 100 km/t på bare 3,8 sekunder, og en toppfart på 250 km/t? Det er til og med raskere enn deres egen nyskapning i4 M50, som var deres aller første elbil i M-drakt.
BMW iX M60 blir den andre elbilen fra M-divisjonen, men også den raskeste.

BMW iX 50 i iskald vintertest
Bilen har sin verdenspremiere på CES-messen i Las Vegas i disse dager, men vi var allerede og tittet på den i Tyskland i september. Rent visuelt har BMW langt fra strukket strikken veldig mye lenger enn med de øvrige iX 40 og 50, men bilen har fått noen sorte detaljer nederst langs sidene og rundt hjørnene på fangerne. Et kledelig M60 har også fått plass på bakluken, men utover dette tviler jeg på at mange vil heve flere noen flere øyenbryn her enn ved de ordinære iX-modellene.
Litt synd, for også M-kundene ønsker å vise at de i det minste har noe som er litt utenom det vanlige.
Tross alt, på i4 M50 har de tatt akkurat de riktige grepene, uten at det ble vulgært.
Sterk og rask
BMW anslår at bilen vil ha et dreiemoment på rundt 1100 Nm når den er klar for markedet, noe som gir en effekt på hele 619 hestekrefter. Dette vil garantert gjøre susen, for selv en iX 50 er en særdeles kapabel doning.
De vitale tallene er altså 3,8 sekunder, og det butter først ved 250 km/t.
Derfor har bilen også fått sportsbremser, et annet oppsett med luftfjærer, og et sett 21-tommere som standard dimensjon. BMW er som kjent ikke de som er først ute med å sette på store hjul, men her er altså unntaket - antagelig fordi bilen trenger det.
Batteriet er det samme som på iX 50, med 111,5 kWh brutto lager, noe som med forventet forbruk et sted mellom 2,17 og 2,47 kWh per mil, vil gi en rekkevidde på estimerte 566 kilometer, målt etter WLTP-metoden.
Kommer til sommeren
Bilen vil ha sin markedslansering til sommeren. Da vil det også komme biler hit til lands, og importøren har en prisindikasjon på ca. 1.149.000 kroner, inkludert et godt utvalg av det utstyret norske kunder normalt ønsker seg.
Det kan faktisk bli med denne som det er med i4 M50. De som ventet et par dager for lenge på gjerdet med den, får rett og slett ikke bil før i 2023.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.