BMW iX skal du hete:

Her er BMWs sprell nye elbil

En perfekt storm av en elbil som fyller alle norske ønsker og krav.

SAV, IKKE SUV: BMW iX er en Sport Activity Vehicle, i følge BMW. Foto: BMW
SAV, IKKE SUV: BMW iX er en Sport Activity Vehicle, i følge BMW. Foto: BMW Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir tilgang til de beste sakene, og en rekke gode medlemsfordeler.

(Elbil24:) BMW lanserte nylig deres nye elbil iX3, og den er som den høres ut – en elektrisk utgave av X3. Langt mer spennende er det når de nå har dratt duken av produksjonsutgaven av deres neste elbil, BMW iX, til nå kjent som konseptbilen i-Next.

Bilen får omtrent samme lengde og høyde som BMW X, men er omtrent like lav som en X6.

Dette skaper en bil som BMW definerer som en SAV, en Sports Activity Vehicle, i stedet for som en SUV.

– BMW iX er vår neste store milepæl og overtar på mange måter stafettpinnen etter BMW i3. Der BMW i3 banet vei for bærekraftig elektrisk mobilitet i 2013, tar BMW iX denne arven videre med nye dimensjoner, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

Full pakke

Det er ikke lite BMW lover med sin nye iX. I motsetning til iX3, er denne laget som en elbil fra bunnen av. Den får firehjulsdrift, og alle de elementene en del ble skuffet over på iX3. Bare for å blåse kruttet med en gang, kan vi nevne følgende spesifikasjoner.

To elmotorer sørger for over 500 hestekrefter. Dette gir en akselerasjon til 100 km/t på under 5 sekunder, og en toppfart på 250 km/t.

Et batteri på over 100 kWh skal gi en rekkevidde på mer enn 60 mil, etter WLTP-standarden, og det oppgitte forbruket skal være så lavt som 21 kWh per mil. Dette er anstendig bra på en såpass stor bil. Så er da også luftmotstanden - Cd-verdien - på de lave 0,25. Også anstendig bra!

BMW: Og det er ingen tvil om merketilhørigheten, takket være grillen. Foto: BMW
BMW: Og det er ingen tvil om merketilhørigheten, takket være grillen. Foto: BMW Vis mer

Strekker strikken

BMW iX er ikke bilen med den høyeste ladeeffekten på markedet, men den tar imot 200 kW på det meste. Det er eksemepelvis 50 kW mer enn Audi e-tron, som har ledet laderacet i denne klassen til nå.

10-80 prosent skal gå unna på 40 minutter, og på ti minutter skal du få nok strøm til å komme deg nye 12 mil, forteller BMW.

iX støtter 11 kW AC-lading, typisk hjemmelading, får ladeluken på høyre bakskjerm, og støtter naturligvis CCS-standarden.

Det er femte generasjon elektriske drivlinje BMW her presenterer, og de har vært nærmest besatt på å lage med så lite sjeldne råvarer som mulig. I motorer og drivverk forøvrig har de kommet ned i null, men det i batteriene fortsatt er en liten andel kobolt.

BMW har her, og i iX3 forøvrig, kommet seg over på batterier med en NMC 811-miks, bort fra den typiske NMC 622-miksen vi fortsatt finner hos de fleste produsentene. Tallene indikerer andelen nikkel, mangan og kobolt, der det foretrukne er at det siste tallet er så lite som mulig. Vi er heller ikke langt frem i tid før de første batteriene uten kobolt i det hele tatt kommer på markedet. Det er forøvrig CATL som leverer battericeller til BMW.

Forsterket design

BMW iX er utvilsomt en BMW, og det er denne retningen selskapet har gått med alle deres siste modeller. Se bare på BMW 4-serien. Alle de velkjente detaljene ved en BMW er kraftig fremhevet, og det tydeligste elementet er i grunnen nyregrillen i seg selv. De to vertikale grillene er nesten et større kjennetegn på BMW enn logoen i seg selv. Og de er slettes ikke fjernet på iX, selv om de strengt tatt ikke har noen annen funksjon enn å symbolisere merket. Men noe har BMW likevel funnet å kunne bruke dem til, for bakenfor her ligger kameraer, radarer, og andre sensorer av nødvendighet.

En morsom detalj, kanskje også nyttig, er at grillens materiale er av et slags polyurethan som retter seg selv, dersom du skulle få en bulk i den.

Etter 24 timer ved en viss temperatur skal den ha funnet tilbake til sin opprinnelige form på samme måte som en madrass med minneskum. Dette er heller i grunnen ikke så merkelig for det er også en type polyurethan som brukes i disse, og i kunstsvamper som vi vasker bilene med – som også går tilbake til sin opprinnelige form når man slipper dem.

TO SKJERMER I ETT: En 12,3 tommer foran rattet, og en 14,9 tommer til høyre. Foto: BMW
TO SKJERMER I ETT: En 12,3 tommer foran rattet, og en 14,9 tommer til høyre. Foto: BMW Vis mer

Typisk BMW

Et av kjennetegnene ved BMWs elbiler er store hjul. De bare på i3, som da den første gang ble vist i 2011 ga mange et hakeslepp, på grunn av de store hjulene. I dag er den normalen. iX vil derimot bli utstyrt med 21 eller 22 tommere som standard. Ikke veldig energieffektivt, men veldig visuelt. Til gjengjeld har BMW valgt å bruke mye aluminium og karbonforsterket plast i mye av karosseriet, og den såkalte tubben. Det gleder en journalist som i 2011 omtalte BMW i3 som bilen var født på ny.

Den er også satt sammen av et karbonskjelett hvor karosseriplatene av plast i stor grad bare er klipset på. Så smart og så enkelt – og så lett i vekt.

Av andre designelementer kan vi trekke frem rammeløse dører, innfelte dørhåndtak som førøvrig opereres elektrisk, og bilen har en bakluke som dekker hele bakparten av bilen.

Fellesnevneren både foran og bak er at BMW har gitt begge ender svært smale lykter, og de foran er naturligvis full-led, og de som ønsker kan kjøpe laserlysene i tillegg.

Midt foran på bilen har de også den obligatoriske BMW-logoen på panseret, som for anledningen er blitt påfyllingshull for spylervæske. Foreløpig har vi ikke funnet ut om vi er så heldige at det er gjort plass til en frunk under selve panseret, men vi håper til det motsatte er bevist.

HEXAGON: Et futurisk navn på et ratt som ikke lenger er rundt. Foto: BMW
HEXAGON: Et futurisk navn på et ratt som ikke lenger er rundt. Foto: BMW Vis mer

Et romskip?

Nei da, det er bare en bil, men i tradisjonell stil har BMW gjort den førerorientert. Derfor har bilen fått et display som er formet, slik vi ser enkelte store dataskjermer for stasjonært bruk er blitt. Dette store displayet inneholder igjen to separate skjermer, en 12,3-tommer og en 14,9-tommer, delt opp mer som vi kjenner det i alle andre biler.

Speedometer og de naturlige biltingene finnes i det som vises rett fremfor førerplassen, og underholdningsbiten i det høyre.

I tillegg vil det bli mulig å få bilen med head-up display, men vi skal være varsom med å si det blir standard. Bilprodusentene er som kjent glad i å tjene en slant i tillegg til selve bilen. Rattet blir forresten hexagonformet, slik du ser på bildene.

En datamaskin

Det er ikke ofte en bil blir lansert med morgendagens kommunikasjonsteknologi for mobiltelefoner, før det i det hele tatt er på markedet. BMW iX kommer likevel med støtte for 5G, men må i starten finne seg i å bruke 4G-nettet, ettersom 5G neste høst bare er i startgropa. Kun utvalgte steder i Norge vil ha 5G på det tidspunktet.

BMW forteller også at iX vil ha 20 ganger så mye datakraft som de beste modellene de har på markedet per nå.

Hovedårsakene er naturligvis at bilene skal kunne oppdateres over nettet, og de skal ha nok prosessor- og kommunikasjonshastighet til å støtte autonom kjøring, når dette blir mer utbredt.

FYSISK: Enkelte fysiske knapper må til, også på en nymoderne bil. Foto: BMW
FYSISK: Enkelte fysiske knapper må til, også på en nymoderne bil. Foto: BMW Vis mer

Når, og hvor mye?

Prisene er naturligvis ikke klare, men BMW har et segment å forholde seg til. De går i konkurranse med Audi e-tron, Tesla Model X, og andre større elbiler. Flere av disse begynner allerede å dra på åra, noe vi nå ser spor av i nye iX. Den er rigget som en ny elbil, og har strukket strikken på enkelte viktig punkter. Men den kjemper fortsatt om de samme kundene, og da kan ikke prisen flukte langt fra de andre. Tør vi tippe en startpris på rundt 750.000?

Hvorvidt BMW senere kommer med andre drivlinjer har vi ingen indikasjoner på, men vi tipper det. Kanskje til og med i begge retninger.

Vi vet samtidig at BMW skal ha 25 ladbare modeller i sortimentet ved utgangen av 2023, og halvparten av disse skal være fullelektriske. De har det med andre ord travelt i München og omegn. BMW iX skal produseres ved deres fasiliteter i Dingolfing fra sensommeren 2021, og være i Norge i løpet av andre halvår.

Og, ja, taklast og hengerfeste er en selvfølge.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer