Ny elbil:

Her er Cupra Born

Offentliggjøres i dag med den endelige versjonen. Her er det vi vet.

GRÅTT, MEN IKKE KJEDELIG: Cupra Born skal fremstå som det spennende valget, og tilbyr alternative handelsformer. Foto: Cupra
GRÅTT, MEN IKKE KJEDELIG: Cupra Born skal fremstå som det spennende valget, og tilbyr alternative handelsformer. Foto: Cupra Vis mer
Publisert

Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?

(Elbil24): Cupra er VW-konsernets nye bilmerke, et merke som tidligere var et sportslig undermerke av Seat. I lengre tid har det vært stor spenning til deres konseptbil, Cupra el-Born, og i dag lanserte de den endelige bilen, Cupra Born.

Bilen er Cupra sin utgave av VW ID.3, men skal friste med en god del mer krydder enn ID.3 byr på.

Begge bilene er naturligvis bygget på MEB-plattformen, med de byggeklossene dette medfører. Likheten er derfor ikke til å ta feil av, men detaljene utgjør den store forskjellen. Her må du velge om du liker det frekke eller det moderate.

Som bildene viser, er det på styling både utvendig og innvendig bilene skiller seg fra hverandre. Basert på dette er det lett å se at Cupra skal være for den yngre bilkjøperen, eller i det minste dem som er ung til sinns. Allerede nå ser vi hvordan VW og Skoda har tatt grep i hver sin retning for VW ID.4 og Skoda Enyaq, der vi finner tildels store forskjeller i utførelse.

Nå ser vi det samme igjen med VW ID.3 og Cupra Born.

Forskjellige kanaler

Allerede da Cupra el-Born ble vist på bilmessen i Geneve i 2019 var det interessant å spore interessen. Noen løp til VW ID.3, mens andre løp rett bort til Cupra el-Born. Andre løp frem og tilbake, og klarte ikke bestemme seg.

Men det er ikke bare bilene i seg selv som utgjør hele forskjellen. For Cupra skal også tilby bilen med en helt annen salgsprosess, der du bestiller bilen på nett, og du kan velge mellom en rekke forskjellige finansierings- og leieordninger, deriblant abonnementsordningen Born Frii.

Og når bilen er klar til levering, så ja, da blir den levert rett hjem til deg.

Rent teknisk bygger den som sagt på de samme bitene som ID.3. Du kan velge mellom tre forskjellige batteripakker, på 45, 58, eller 77 kWh. Sistnevnte skal kunne ta deg 548 km, etter WLTP-standarden, mens minste alternativ skal kunne ta deg 340 kilometer.

På topputgaven er maks ladeeffekt ved hurtiglading oppgitt til 125 kW, noe som skal kunne gi deg 100 nye kilometers rekkevidde på syv minutter, ifølge Cupra. Med 30 minutters lading skal du kunne komme deg få nok energi til 260 kilometer, får vi opplyst.

Så må vi naturligvis legge til at en lang rekke faktorer påvirker disse tallene.

Se flere bilder av Cupra Born:

Mer sportslig, mer effekt

Selv om bilen tilbys med tre forskjellige batteripakker, vil den kunne leveres med to alternative elmotorer, på enten 110 eller 150 kW, som oversatt til hestekrefter blir 150 hk, eller 204 hk – avhengig av kombinasjon med batteripakke.

Med største batteri og motor vil du i tillegg få mulighet for en boost-funksjon, der du i et kort øyeblikk vil kunne hente ut oppunder 20 kW ekstra i et kort øyeblikk, tilsvarende totalt 228 hk.

Om ikke annet vil dette være nok til å parkere ID.3-modellene som ikke har denne funksjonen. På en Born skal du kunne gjøre 0-100 km/t unna på 6,6 sekunder, når boost-funksjonen er aktivert.

Cupra har også lagt inn noen elementer med tanke på kjøreegenskaper, og de har jobbet det lille ekstra med blant annet oppsett av understell, samt at Born har fått progressiv styring. En sportslig utgave - ESC Sport – av det elektroniske stabilitetsystemet blir også standard. Adaptivt understell, DCC, vil også kunne bestilles.

Utover dette er det i grunnen utseendet utvendig og innvendig, samt en mer nymotens handelsform som skiller Cupra Born fra VW ID.3.

Den førstefødte

Den norske importøren er akkurat ferdig med å taste på kalkulatorene, og melder at bilen får en fra-pris på ca. 270.000 kroner. Dette er naturligvis enkelt utstyrt, og med minste batteripakke. For ID.3 er det tydelig at det er midterste batteripakke som er den mest aktuelle, mens ID.4 i stor grad selges med den store batteripakken. Vi ser ikke bort fra at det er den mellomste løsningen som vil gjelde her også, mens noen naturligvis vil ha den heftigste versjonen.

I likhet med flere andre tilbyr også Cupra en slags venteliste. Den åpner i dag, 25.mai, og gir de som tegner seg opp på en reservasjonsliste muligheten til å bestille en «First Born» tidligere enn andre. Hele prosessen gjøres gjennom Cupras egne nettsider, men foreløpig er altså ikke alle detaljer rundt prisene klare.

Til de som er spesielt interessert, er bilene på bildene med fargen Aurora Blue, eller Vapor Grey.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer