Få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler: Prøv vårt pro-medlemskap for 1 krone første måneden.
(Elbil24): Cupra er VW-konsernets nye bilmerke, et merke som tidligere var et sportslig undermerke av Seat. I lengre tid har det vært stor spenning til deres konseptbil, Cupra el-Born, og før sommeren lanserte de den endelige bilen, Cupra Born.
Bilen er Cupra sin utgave av VW ID.3, men skal friste med en god del mer krydder enn ID.3 byr på.
Begge bilene er naturligvis bygget på MEB-plattformen, med de byggeklossene dette medfører. Likheten er derfor ikke til å ta feil av, men detaljene utgjør den store forskjellen. Her må du velge om du liker det frekke eller det moderate.
Som bildene viser, er det på styling både utvendig og innvendig bilene skiller seg fra hverandre. Basert på dette er det lett å se at Cupra skal være for den yngre bilkjøperen, eller i det minste dem som er ung til sinns.
Tidligere har vi sett hvordan VW og Skoda har tatt grep i hver sin retning for VW ID.4 og Skoda Enyaq, der vi finner til dels store forskjeller i utførelse.
Nå ser vi det samme igjen med VW ID.3 og Cupra Born.

TEST: Tesla Model Y mot Skoda Enyaq Sportline
Forskjellige kanaler
Allerede da Cupra el-Born ble vist på bilmessen i Geneve i 2019 var det interessant å spore interessen. Noen løp til VW ID.3, mens andre løp rett bort til Cupra el-Born. Andre løp frem og tilbake, og klarte ikke bestemme seg.
Men det er ikke bare bilene i seg selv som utgjør hele forskjellen. For Cupra skal også tilby bilen med en helt annen salgsprosess, der du bestiller bilen på nett, og du kan velge mellom en rekke forskjellige finansierings- og leieordninger, deriblant abonnementsordningen Born Frii.
Og når bilen er klar til levering, så ja, da blir den levert rett hjem til deg.
Artikkelen fortsetter under bildet

Rent teknisk bygger den som sagt på de samme bitene som ID.3. Du skal etter hvert kunne velge mellom tre forskjellige batteripakker, på 45, 58, eller 77 kWh. Sistnevnte skal kunne ta deg 548 km, etter WLTP-standarden, mens minste alternativ skal kunne ta deg 340 kilometer.
Maks ladeeffekt ved hurtiglading oppgitt til 120 kW, noe som skal kunne gi deg 100 nye kilometers rekkevidde på syv minutter, ifølge Cupra. Med 30 minutters lading skal du kunne komme deg få nok energi til 260 kilometer, får vi opplyst.
Så må vi naturligvis legge til at en lang rekke faktorer påvirker disse tallene.

36 elbiler analysert: Store forskjeller i hvor mye vekt de tåler
Mer sportslig, mer effekt
Selv om bilen skal tilbys med tre forskjellige batteripakker, vil den kunne leveres med to alternative elmotorer, på enten 110 eller 150 kW, som oversatt til hestekrefter blir 150 hk, eller 204 hk – avhengig av kombinasjon med batteripakke.
Med største batteri og motor vil du i tillegg få mulighet for en boost-funksjon, der du i et kort øyeblikk vil kunne hente ut oppunder 20 kW ekstra i et kort øyeblikk, tilsvarende totalt 228 hk.
Om ikke annet vil dette være nok til å parkere ID.3-modellene som ikke har denne funksjonen. På en Born skal du kunne gjøre 0-100 km/t unna på 6,6 sekunder, når boost-funksjonen er aktivert.
Cupra har også lagt inn noen elementer med tanke på kjøreegenskaper, og de har jobbet det lille ekstra med blant annet oppsett av understell, samt at Born har fått progressiv styring. En sportslig utgave - ESC Sport – av det elektroniske stabilitetsystemet blir også standard. Adaptivt understell, DCC, vil også kunne bestilles.
Utover dette er det i grunnen utseendet utvendig og innvendig, samt en mer nymotens handelsform som skiller Cupra Born fra VW ID.3.

Nå skal Volkswagen ID.3 og ID.4 oppgraderes
De første prisene er klare
De første variantene som kan bestilles har fått navnet «First Born». Disse har 204 hestekrefter, inntil 424 kilometer rekkevidde og får en startpris i Norge på 307.000 kroner.
Bilen kan bestilles fra i dag, 23. september, dersom du har satt deg på reservasjonsliste. Hvis ikke, åpnes bestilling for resten av markedet 28. september.
Born er allerede i produksjon, og de første bilene er ventet til landet før utgangen av året.
Når de øvrige alternativene etter hvert blir tilgjengelig, ventes startprisen å ligge på rundt 270.000 for enkleste konfigurasjon og minste batteripakke.
Til de som er spesielt interessert, bilene på bildene er med fargen Aurora Blue og Vapor Grey.