Elbil vs bensin og diesel

Her er det 14 ganger dyrere å kjøre diesel- og bensinbil

Nå har det aldri vært mer lønnsomt med elbil nord for Dovre.

Med et stadig bedre hurtigladenettverk i Nord-Norge og et stadig bredere utvalg av nye elbiler med god rekkevidde, er det blitt lettere å være elbilist i nord, selv med store avstander og kaldere klima. Foto: Naf/Motor
Med et stadig bedre hurtigladenettverk i Nord-Norge og et stadig bredere utvalg av nye elbiler med god rekkevidde, er det blitt lettere å være elbilist i nord, selv med store avstander og kaldere klima. Foto: Naf/Motor Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Få ferske Elbil24-saker rett i innboksen. Meld deg på vårt nyhetsbrev nå

(Elbil24): Lave strømpriser og høye drivstoffpriser gjør det veldig lønnsomt å eie elbil i Nord-Norge.

- Lader du bilen hjemme i Tromsø, betaler du en tidel av drivstoffkostnadene til en bensin- eller dieselbil, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i Naf i en pressemelding.

En undersøkelse Norstat har gjennomført for Naf viser at 13 prosent eier en elbil i de tre nordligste fylkene. Til sammenlikning eier 26 prosent av bileierne på Østlandet en elbil. Det er med andre ord langt færre elbileiere i Nord-Norge.

- Denne andelen kan øke fremover. Aldri har du spart mer penger på å eie en elbil fremfor en dieselbil i Nord-Norge, mener Sødal.

Kan spare store summer

I april kostet strømmen i Tromsø i snitt 50 øre per kilowattime inkludert nettleie. Naf har regnet ut at en Volkswagen ID.4-eier får kun sju prosent av drivstoffkostnadene til en bensin- eller dieselbileier om du bare lader hjemme.

Utgifter ved elbil-lading hjemme:

Modell Årlig ladekostnad Andel av dieselpris Andel av bensinpris
VW ID.41201 kr7 %7 %
Audi e-tron 551577 kr9 %9 %
Nissan Leaf 40 kWt1360 kr8 %8 %

0,5 kr per kilowattime strøm for april 2022 i Tromsø. Årlig kjørelengde: 12.000 km. (Kilde: Naf)

Kjører du 12.000 kilometer i året, slipper du unna med 1201 kroner i året i utgifter til hjemmelading. Eier du en dieselbil, må du ut med 17.160 kroner for drivstoff, ifølge Naf. Det er hele 14 ganger dyrere.

- Dette er en enorm forskjell og viser hvor mye det lønner seg med elbil i nord, sier Sødal.

Drivstoffutgifter, bensin- og dieselbil:

Drivstoff Årlig kjørelengde Pris på Shell Balsfjord Drivstoff pr km Årlig drivstoffkostnad
Diesel12.000 km22 kr pr liter0,065 liter17.160 kr
Bensin12.000 km22 kr pr liter0,065 liter17.160 kr

Snittpriser april for bensin og diesel. (Kilde: Naf)

MILSLUKER: Vi tok turen fra Oslo til Bergen - og hadde mange mil rekkevidde igjen da vi kom frem. Vis mer

Hva med hurtiglading?

Legger man til at du i løpet av året lader på hurtiglader 20 prosent av forbruket ditt, vil du likevel slippe billig unna, ifølge Naf. Ved 12.000 kjørte kilometer vil den årlige kostnaden for en Volkswagen ID.4 være på 3027 kroner.

Dette tilsvarer kun 18 prosent av drivstoffkostnadene til dieselbilen.

Hurtigladenettverket har vært mangelfullt i deler av Nord-Norge, men det har blitt bygd ut mange ladeplasser det siste året. Langs hovedveiene er det nå god dekning, men tar du av fra hovedveiene er det fremdeles vanskeligere å finne hurtiglademuligheter.

- Med et stadig bedre hurtigladenettverk i Nord-Norge og et stadig bredere utvalg av nye elbiler med god rekkevidde, er det blitt lettere å være elbilist i nord, selv med store avstander og kaldere klima. Men fortsatt er utvalget av brukte elbiler med rekkevidden og størrelsen som familier trenger begrenset. Fire av fem som bytter bil kjøper bruktbil, så det vil fortsatt gå noen år før flertallet velger elbil, sier Sødal.

Elbil med 80 % hjemmelading og 20 % hurtiglading:

Modell Årlig ladekostnad Andel av dieselpris Andel av bensinpris
VW ID.43027 kr18 %18 %
Audi e-tron 553975 kr23 %23 %
Nissan Leaf 40 kWt3426 kr20 %20 %

80% hjemmelading med snittpris 0,5 kr per kWt. 20 % hurtiglading til 4,30 kr per kWt. (Kilde: Naf)

Lettere å sammenlikne

Elbil24 har tidligere skrevet om at regjeringen tar grep for å hjelpe deg å ta valget mellom elbil og fossilbil. Planen er en ny forskrift om prissammenligning for drivstoff og elektrisitet, som skal vises på de større energistasjonene.

Forskriften trer i kraft fra 2023 og skal gjøre det enklere for forbrukere å finne ut av hva det koster å kjøre elektrisk bil sammenlignet med biler som bruker bensin eller diesel.

- Prisen som vises skal være lik på alle energistasjoner, og være en nasjonal gjennomsnittspris for både drivstoff og elektrisitet, sa samferdselsminister Jon-Ivar Nygård tilbake i mars.

Nygård la til at målet med en slik sammenligning er å motivere flere til å velge elbil som sin neste bil. Det har Naf tro på.

- Nå har det blitt et så bra utvalg at elbil dekker de fleste behov blant de som skal kjøpe seg en helt ny bil, avslutter Sødal.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.