(Elbil24):
Godene forsvinner sakte, men sikkert fra elbilistene. Både Oslo og Bergen har bestemt dato for innføring av bomavgiften, og de resterende store byene er også like om hjørnet.
Parkeringsavgift er frivillig for hver enkelt kommune å innføre, og hvor godt ladetilbudet er varierer fra by til by.

Derfor bør du bli medlem av Elbil24 PRO
Elbil24 har gjennomgått kostnadene i forbindelse med parkering, lading og gjennomkjøring av bomring for elbiler i byer fra nord til sør i Norge; Oslo, Trondheim, Bergen, Stavanger, Kristiansand og Tromsø.
En av byene utpeker seg som spesielt dyr å ha elbil i, med over fire ganger så dyr pris som sammenlikningens billigste by.
Tilbyr fortsatt gratis parkering
De ulike byene har forskjellig praksis for parkering og lading. Flere kombinerer ladingen i parkeringsavgiften eller omvendt.
Oslo: Å parkere på vanlige kommunale parkeringsplasser er gratis for elbiler i Oslo, men skal du imidlertid lade er det nå både parkeringsavgift og ladeplikt døgnet rundt.

Minst 50 prosent rabatt på kommunale plasser
Avgift på lading i hovedstaden var nytt fra 4. mars i år og gjelder ladeplasser skiltet med «Ladbar motorvogn under lading».
Kommunale ladeplasser med skiltene «For ladbar motorvogn» og «For EL-motorvogn» kan man fortsette å parkere gratis på inntil skiltene er byttet ut.
Betalingen blir gradvis innført på de kommunale ladeplassene, og vil innebære timespris:
- Mandag – lørdag, dagtid (kl. 09:00-20.00): 10kr/timen.
- Mandag – søndag, kveldstid (kl. 20.00-09.00): 5kr/timen
Parkerings-/ladetida blir også innskrenket til en makstid på tre timer i områder med stor etterspørsel på dagtid.
På nattestid, mellom klokken 20 og 09 er det ikke tidsbegrensing.

Husk urskive om du vil parkere gratis
Lading på offentlige ladeplasser betales med "Bil i Oslo"-appen. Dersom du skal parkere gratis på kommunale parkeringsplasser må du i stedet benytte urskive.
Bergen: I Bergen kan elbil-eiere nyte gratis parkering på offentlig regulerte avgiftsplasser med parkometer eller parkeringsautomater.
Enkelte parkeringsplasser har på dagtid tidsbegrensning, som varierer på timebasis fra plass til plass. Husk at du også her må bruke urskive hvis du skal stå gratis.
Ladepunktene krever derimot betaling:
- Mandag – søndag, dagtid (kl. 08:00-20:00): kr 10 + kr 1 pr. påbegynte 10. minutt. (Maks 3 timer)
- Mandag – søndag, kveldstid (kl. 20:00-08:00): kr 10 + kr 1 pr. påbegynte 10. minutt, maks. pris kr 30.
For å lade benytter du appen «Bilkraft».

Nei, du «er» ikke buss, selv om du kjører elbil
Trondheim: I bartebyen er lading inkludert i parkeringsavgiften på offentlige parkeringsplasser. De offentlige parkeringsplassene er kjennetegnet med et blått skilt med hvit P. Parkeringsavgiften varierer på de ulike parkeringsstedene.
Offentlig gateparkering har korttidstakst som varierer mellom 25 til 31 kr pr. time.
Flere av parkeringshusene i Trondheim, som også eies av kommunen, tilbyr lademuligheter mot betaling. Leüthenhaven P-hus har en ladepris på 2,50 kr pr. kwh, hvor parkeringsavgift vil påløpe i tillegg.

Første lynladekorridor i Norden åpnet
Stavanger: Her opererer de med halv pris på parkering for elbiler, etter at parkeringsforskriften fra januar 2017 ikke lenger plikter kommunene å tilby gratis parkering for elbiler.
Ordinærprisene varierer fra 10–32 kr pr. time avhengig av hvor du parkerer i byen.
I parkeringsanlegg med bom vil du måtte betale full pris, med mindre du benytter deg av Stavanger Parkerings app eller EasyPark som gir deg halv pris.
- Pris for parkering: 50 % av full pris, cirka 5–16 kroner.
- Pris for lading: 8 kr/timen
Alle parkeringshus i Stavanger, unntatt P-Posten, har etablert ladestasjoner for både elbil og ladbar hybrid.
Kristiansand: I sørlandsbyen er KMV-tomta det eneste stedet med gratis parkering hele døgnet.
Men du kan stå gratis på Kilden P-hus på dagtid, og på parkeringstomta ved Setesdalsveien, Gyldengården- og Slottet parkeringshus på kveldstid.
Utenom disse tidene krever de betaling.
For Kilden og Setesdalsveien skal det imidlertid innføres betalingsplikt hele døgnet etter 1. desember 2019.
I sentrum er det lademuligheter i de ovennevnte parkeringshusene, i tillegg til parkeringstomta Eventyrgården.
På alle ladestasjonene må du selv medbringe egen Type 2-kabel for å lade.

Kjøpe elbil, men redd for ladeangst?
Ladeprisene avhenger av ombordladerens kapasitet, hvor lenge bilen er tilkoblet laderen og om du benytter SMS eller Grønn Kontakts brikke/app.
Kommunens nettside oppgir:
- Grønn Kontakts brikke/app: 75 øre pr. kW for hvert påbegynte kvarter
- SMS: 1 krone pr. kW for hvert påbegynte kvarter
Forklaring: 75 øre per. kW/kvarter vil med andre ord si 3 kr per kW/time. Har du en ombordlader med hastighet på 6,6 kilowatt i timen, blir utregningen sånn: 6,6 x 0,75 x 4 kvarter eller 6,6 x 3 kr per kw/time = 19,8 kr.
Tromsø: Oppi nord er parkeringsprisen lik for både elbil og andre kjøretøy, som ligger på 27 kr/timen. Skal du i tillegg lade elbilen vil det påløpe 1 kr per minutt, og med en semi-hurtiglader på 22 kW vil det bety at det tar en stund å få fulladet.
Priser for lading og parkering: | ||
By/Tid | Parkering | Lading |
Oslo: | ||
Dag (09:00 - 20:00) | Gratis | 10 kr / timen |
Kveld (20:00 - 09:00) | Gratis | 5 kr / timen |
Bergen: | ||
Dag (08:00 - 20:00) | Gratis | kr. 10 + 1 kr / 10 min, max 3t |
Kveld (20:00 - 08:00) | Gratis | kr. 10 + 1kr / 10 min, max kr. 30 |
Trondheim: | ||
Hele døgnet | 25 - 31 kr / timen * | Gratis, inkludert i park.avgift |
Stavanger: | ||
Hele døgnet | 5 - 16 kr / timen * | 8 kr/timen |
Kristiansand: | ||
Dag (00:00 - 18:00) | 0 - 23 kr / timen * | Grønn Kontakt: 74 øre / kW / 15 min |
Kveld (18:00 - 00:00) | 12 - 23 kr / timen * | SMS: 1 kr / kW / 15 min |
Tromsø: | ||
Hele døgnet | 27 kr / timen | 1 kr / minutt |
* avhenger av hvor i byen |
Nå kommer bompengene
Både Oslo og Bergen har fastsatt dato for innføring av bompenger denne våren, mens de øvrige byene ikke har konkretisert noe mer enn i løpet av nær framtid.
Oslo: Fra og med 1. juni vil elbiler i Oslo måtte betale i bomringene, og det blir til sammen tre bomringer:
Bygrensen:
- Utenom rush: 5 kr
- I rushtida: 10 kr
Indre Ring:
- Utenom rush: 4 kr
- I rushtida: 8 kr
Osloringen:
- Utenom rush: 5 kr
- I rushtida: 10 kr
Benytter du deg av Autopass vil du få 20 % rabatt.

Gratis bompassering for elbiler?
Bergen: Også for Bergen er innføring av bomavgift for elbiler like rundt hjørnet. Ifølge Miljøløftet.no vil bompenger for batterielektriske kjøretøy innføres fra lørdag 6. april klokka 00:00. Elbileiere i Bergen vil måtte betale:
- Utenom rushtid: 10 kr (i eksisterende bomstasjoner)
- I rushtida: 20 kr (i eksisterende bomstasjoner)
- Hele døgnet: 10 kr (i de nye bomstasjonene)
Trondheim: For øyeblikket gjelder ikke bompenger for elbiler i Trondheim, men dette er under evaluering.
Som Elbil24 tidligere har skrevet, vil summen trolig tilsvare 50 prosent av prisen fossile biler må betale.
Takstene i dagens bom varierer mellom 9 og 37 kroner per passering for lette kjøretøy.
Stavanger: Elbillister i Stavanger vil heller ikke kunne unngå bompenger.
Fylkestinget i Rogaland har vedtatt en bompengengesats på halvparten av prisen fossilbiler må betale, men det er foreløpig ukjent når dette vil tre i kraft.
Dagens priser for fossilbiler er 22 kr.

Hva med en Tesla stasjonsvogn?
Kristiansand: Her er det foreløpig ikke bompengeinnkreving for elektriske biler, men på grunn av økningen i antall elbiler, stemte et flertall i bystyret at elbilene skal betale i bommen fra 2020.
Saken er foreløpig ikke avgjort, men dersom det innføres vil prisen settes til halvparten av fossilbilenes pris, som vil være cirka 11 kroner per passering.
Tromsø: Bompenger i Tromsø vil innføres for fossilbiler i 2020 eller 2021. Per i dag er det fortsatt ukjent om bompengene vil ramme elbil-eiere eller ikke.
Elbil24 har tidligere skrevet at det er bestemt at elbil ikke lenger skal kjøre gratis i nord, men takstene er ennå ikke satt.
Bomavgifter: | ||
By: | Utenom rushtid: | I rushtid: |
Oslo | 4-5 kr * | 8-10 kr * |
Bergen | 10 kr | 20 kr |
Trondheim | - | - |
Stavanger | 11 kr | 11 kr |
Kristiansand | 11 kr | 11 kr |
Tromsø | - | - |
* avhenger av bomring |
Dyrest i Tromsø
Vår sammenlikning presenterer kostnadene for bruk av elbil i de fem største byene i Norge. Kostnadene inkluderer gjennomkjøring av eventuell bomring, parkering og lading i hver enkelt by.
Vi har tatt utgangspunkt i prisene for parkering og lading på dagtid og bompengeavgift i rushtida.
Prisen gjelder per time. Siden Kristiansand tilbyr gratis parkering flere steder i byen ut året, er det tatt utgangspunkt i at parkeringen vil forekomme på et av disse stedene.
Bomavgift er ikke inkludert i utregningen for Trondheim og Tromsø, siden prisen og tidspunkt for innføring ikke er kjent.
Totalpris for lading, parkering og bomring: | |
Byer: | Totalt |
Oslo | 20 kroner |
Bergen | 36 kroner |
Trondheim | 25 kroner |
Stavanger | 24 kroner |
Kristiansand | 30,8 kroner |
Tromsø | 87 kroner |
Hovedstaden kommer seirende ut av sammenlikningen, med desidert beste timespris. Tromsø er i motsetning over fire ganger dyrere, og det uten bomavgift inkludert. Det er ladeprisen som forårsaker den enorme prisforskjellen.
Tromsø er ikke ukjent med å komme dårlig ut på prissammenlikninger for elbilhold, noe Lars Ferdinand Øvergaard i Tromsø kommune forteller at de arbeider for å forbedre. Kommunens «Klima, miljø og energiplanen» inneholder Ladestrategi som fokusområde, har utbygging av offentlig tilgjenglige ladestasjoner som et tiltak.
Alle prisene i artikkelen er innhentet i midten av mars 2019.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.