Bli medlem av Elbil24 PRO i dag, og få tilgang til alle de viktigste sakene og en rekke gode medlemstilbud!
(Elbil24): Den store og luksuriøse 7-serien fra BMW er et statussymbol med hele 45 år lang historie, og snart er en ny generasjon på veiene - og for første gang får serien et helelektrisk medlem - i7. Dette regnes som den viktigste modellen i serien, sett med europeiske øyne - og blir sannsynligvis den eneste som blir å få kjøpt i Norge.

TEST: BMW i4 mot Kia EV6
Gigantisk spydspiss
7-serien regnes som spydspissen av modellserier fra BMW. Som alltid er det snakk om en stor og luksuriøs sedan. Den nye generasjonen er faktisk enda litt større enn den forrige, og måler hele 5391 millimeter i lengden, 1950 millimeter i bredden, og har en høyde på 1544 millimeter.
Akselavstanden er på formidable 3215 millimeter. Samtidig er sporvidden økt både foran og bak sett i forhold til nåværende generasjon.
Som på EQS fra Mercedes-Benz, som også er grandios på alle mulige måter, byr i7 på firehjulsstyring og adaptiv luftfjæring. i7 vil bli levert med 19" hjul som standard, men kan leveres med opp til 22" som tilvalg.

Slik gikk det med BMW iX i kollisjonstestene
Luksus og underholdning - hånd i hånd
Designen er gjenkjennelig men har også noen tydelige forskjeller. Fronten er for eksempel vesentlig endret fra nåværende generasjon, med blant annet smalere, todelte lykter. Nyre-grillen dominerer naturligvis fortsatt, og har blitt enda mer høyreist i den nye generasjonen.
På innsiden er det flere likheter med i4 og iX, med de samme buede skjermene foran - ambulerende lys og naturligvis høy premium-faktor på det meste (se bildene lenger ned).
Og i baksetet kan man virkelig boltre seg med underholdning. En stor ultrabredskjerm på 31,5 tommer og oppløsning på 8K, kan nemlig felles ned fra taket - og skal støtte en rekke strømmetjenester. Skjermene akkompagneres av 18 høyttalere fra produsenten Bowers & Wilkins.
Fortsetter etter bildekarusellen
Potente ytelser
BMW i7 xDrive60 er den første modellen som blir tilgjengelig i Norge, får vi opplyst fra BMW. Denne leveres med to elmotorer med en samlet effekt på 544 hestekrefter og maks dreiemoment på 745 Nm. 0-100 km/t skal være unnagjort på respektable 4,7 sekunder, og topphastigheten er elektronisk begrenset til 240 kilometer i timen.
Modellen leveres videre med en batteripakke med nettokapasitet på 101,7 kWh. Det skal gi en rekkevidde (WLTP) på mellom 590-625 km. Maks ladeeffekt på hurtigladere er 195 kW, og BMW oppgir en ladetid fra 10-80 prosent på 34 minutter under optimale forhold.
Senere kommer toppmodellen i7 M70 xDrive. Denne får over 600 hestekrefter og mer enn 1000 Nm dreiemoment. Den skal gjøre sprinten fra 0-100 på under 4 sekunder.

Skifter farge ved å trykke på en knapp
Dette skal BMW i7 koste
Den nye serien lanseres i november, men BMW har allerede åpnet for bestilling av i7 xDrive60. Denne får en startpris fra 1.169.000 kroner - vel å merke hvis den kan leveres momsfritt.
– Slik verden ser ut nå, må vi ta høyde for at leveringer vil skje i 2023. Innen den tid må vi forberede oss på at det innføres merverdiavgift på elbiler, slik politikerne opprinnelig varslet om i fjor. Når revidert statsbudsjett legges frem i mai, forventer vi at Regjeringen gir tydelige signaler på hva norsk bilbransje og norske elbilkunder skal forholde seg til i tiden fremover, sier Marius Tegneby.
Det er ventet at myndighetene vil innføre moms på beløpet over 600.000 kroner, noe du kan lese mer om her.
– Startprisen på BMW i7 M70 xDrive estimeres til 1.399.000 eks. mva. Man må derfor forvente en annen pris når vi åpner for bestilling av den modellen senere, avslutter Tegneby.
Elbil24 kommer tilbake med mer informasjon så snart vi har den i hende.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.