FOTOBOKSER: Automatisk hastighetsmåling er ansett som en effektiv "sovende politimann", som det kalles i England. Foto: NTB Scanpix
FOTOBOKSER: Automatisk hastighetsmåling er ansett som en effektiv "sovende politimann", som det kalles i England. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Fotobokser:

Her er det startet to nye strekningsmålinger

To nye strekningsmålinger startet 6. april - i begge retninger.

Publisert

(Elbil24): Vi ser det rett som det er. Mange blir tatt hver gang det settes opp nye fotobokser, eller automatisk trafikkontroll, som det heter på fagspråket.

- Automatisk trafikkontroll er et effektivt trafikksikkerhetstiltak der vi har problemer med høy fart, sier avdelingsdirektør Trafikksikkerhet Guro Ranes i Statens vegvesen.

- Det er godt dokumentert at lavere fart reduserer ulykkesrisikoen og antallet alvorlige trafikkulykker på veiene.

Tuneller har generelt sett en lavere risiko for ulykker, men ulykkene kan være mer alvorlige når de inntreffer.

- Strekningsmåling er derfor et effektivt forebyggende tiltak i Ålesundstunellene, sier Ranes.

Det er nemlig Ellingsøy- og Valderøytunellene som nå får strekningsmålinger - begge veier.

Med strekningsmåling sikter hun til måling av gjennomsnittshastighet mellom to punkter.

Måler snittfart begge veier

Denne gangen er det i to tuneller det skal settes opp fotobokser.

Gjennomsnittshastigheten vil bli målt i begge retninger i Ellingsøytunnelen og i Valderøytunnelen.

Alle kjøretøy fotograferes både når de kjører inn i og ut av en av tunnelene. Bildene av kjøretøy som ikke har overskredet fartsgrensen, blir slettet umiddelbart.

- Men kjører man derimot for fort, vil det blinke i et gult lys som er plassert 50 meter etter den andre fotoboksen, forklarer Ranes.

Trygt å holde fartsgrensen

Ranes sier at trafikantene ikke skal være redde for å holde fartsgrensene i Ålesundstunnelene, eller andre steder med automatisk trafikkontroll.

- Det er viktig å følge med på fartsgrensene, men samtidig er det ingen grunn til å redusere farten vesentlig under det som er oppgitt på strekninger med fotobokser. Det er ikke ønske om lavest mulig fart, men riktig fart i forhold til skilting, trafikk og føreforhold.

I Ellingsøy- og Valderøytunnelen kan man trygt holde 80 km/t uten at det vil føre til at man får fartsbot, avslutter hun.

I Oslo-området har fotoboksen i Rælingstunellen sørget for at pengene har tikket inn jevnt og trutt. Også den nye fotoboksen i tunellen under det gamle Økern-krysset har avslørt et stort antall sjåfører for å ha holdt for høy fart.

Nå er det altså tunellene i Ålessundsområdet som skal overvåkes.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.