Elbil24 avslører:

Her er detaljene om Peugeot e-308

Først avslørte vi bilen. Nå kan vi også fortelle om detaljene.

FREKK DESIGN: Peugeot e-308 SW kommer samtidig som hatchback'en. Foto: Produsenten
FREKK DESIGN: Peugeot e-308 SW kommer samtidig som hatchback'en. Foto: Produsenten Vis mer
Publisert

Få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler: Prøv vårt pro-medlemskap for 1 krone første måneden.

(Elbil24): Elbil24 kunne allerede i mars i fjor avsløre at det kommer en elektrisk utgave av den helt nye Peugeot 308. Bilen får navnet e-308, og vil komme både som den typiske hatchback-utgaven vi kjenner fra 308, men også som en e-308 SW, altså som stasjonsvogn.

Nå kan vi også avsløre de mest vesentlige tekniske detaljene rundt bilen.

Elbil24 har fått detaljene rett fra kilden i Paris, etter et møte med den øverste ledelsen, inkludert toppsjefen Linda Jackson. Peugeot 308 er som kjent en av syv finalister i den europeiske kåringen Car of the Year, som siden 1964 har kåret Årets bil i Europa – den mest prestisjefylte kåringen innen bilbransjen, som Jackson så riktig omtaler den som.

Helt like

Peugeot e-308 vil fysisk være identisk og basert på samme bil som de ladbare hybridutgavene av nykommeren. Dette gjelder også plassen, immvendig og i bagasjerommet.

Det betyr at du også i den elektriske utgaven vil ha et bagasjerom på 352 liter.

Også i stasjonsvognen blir detaljene de samme, og Peugeot e-308 blir blant de første rene fullelektriske stasjonsvognene på markedet, når den kommer. Det er også uttalt at stasjonsvognen og hatchback-utgaven skal komme samtidig, uten at vi har en full bekreftelse på dette.

Her er detaljene om Peugeot e-308

Detaljene

Under møtet fikk vi som sagt fremlagt detaljer rundt bilen, og det er nå klart at Peugeot kun sikter mot en versjon. Det kommer med andre ord ikke flere batteristørrelser eller motoriseringer. Det ble også klarlagt at bilen ikke blir å få med firehjulsdrift på noe tidspunkt.

Batterikapasiteten på bilen er oppgitt til 54 kWh brutto, med et sted rundt 50 kWh netto anvendelig kapasitet.

Dette er knappe 4 kWh mer enn vi kjenner fra Peugeot e-208, e-2008 og deres like. For å dra så god nytte av denne kapasiteten som mulig, vil også e-308 bli levert med varmepumpe fra start. De mindre bilene fra Peugeot, som allerede er på markedet, får dette som en oppdatering i disse dager. Batteriet i e-308 er for øvrig en generasjon nyere enn i e-208 og de øvrige lanserte bilene. Det har en høyere energitetthet, og vil derfor være lettere per kWh enn de vi finner i bilene Peugeot har på markedet i dag.

Effektiv

Forbruket skal være svært lavt, ifølge Peugeot. For ved blandet kjøring etter WLTP-standarden skal dette være nede på respektable 1,25 kWh per mil ved blandet kjøring.

Da kommer det heller ikke som noen bombe at oppgitt rekkevidde lander på 40 mil.

Fremdriften stammer fra en elmotor på 156 hestekrefter som er koblet til forhjulene. Dreiemomentet oppgis å være 270 Nm, uten at vi har fått noen tall på verken akselerasjon eller toppfart. Peugeot hinter likevel at de vurderer å begrense toppfarten til 150 – 160 kilometer i timen.

Når det gjelder ladeeffekter skal bilen støtte typisk hjemmelading med 3-fas, og ha en ombordlader på 11 kW. Hvorvidt dette er standard, eller tilbehør som på dagens modeller fra Peugeot, er ikke sagt.

Ved hurtiglading har den en begrensning på 100 kW. Her skal det ses at vi foreløpig ikke har sett noen grafer med ladekurver, men regn med en rask peak på 100 kW, og deretter en noe lavere snitteffekt.

i-Cockpit: Også e-308 får Peugeots i-Cockpit, der instrumentene vises over det lille rattet. Foto: Produsenten
i-Cockpit: Også e-308 får Peugeots i-Cockpit, der instrumentene vises over det lille rattet. Foto: Produsenten Vis mer

Godt nok?

Peugeot 308 er en bil i kompaktklassen, som i flere år har vært den klassen der det selges flest biler i Norge. Her tradisjonelt funnet biler som VW Golf, Ford Focus og Toyota Auris og Corolla.

På elbilspråket snakker vi nå om biler som VW ID.3, Tesla Model 3, Hyundai Kona og deres like. Og nettopp disse blir de hardeste konkurrentene e-308 vil møte, når den kommer på markedet. Alle disse byr på større batterier, lengre rekkevidder, sterkere motorer, og etter alt å dømme høyere ytelser.

Men e-308 kan også ha sine fordeler, for en ting er at den også vil komme som stasjonsvogn. Det gjør ikke de øvrige. En annen ting er at den med et relativt lite og lett batteri vil kunne få kjøreegenskaper som en lett og slank bil, og de har allerede flagget høy effektivitet. Så kommer man heller ikke unna at merkeidentitet fortsatt betyr mye for mange.

-Peugeot e-308 vil komme som et glimrende tilskudd i modellrekken vår, og vi vil etter alt å dømme selge alle vi klarer å skaffe, sier Stian Gihle, PR-sjef

Gihle er likevel klar på at de ønsker bilen så raskt som mulig, men her får han en liten kalddusj fra sine egne. For mens de ladbare hybridene er på vei inn i landet i disse dager, skal elbilen e-308 først settes i produksjon i juli neste år – altså i sommeren 2023.

Da er det naturligvis alt for tidlig å estimere en pris allerede nå, men la oss si at den vil bli konkurransedyktig.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.