Renault Morphos:

Her er elbilen med justerbar størrelse

I tillegg har den justerbar rekkevidde i form av ekstra batteri.

Se hvordan Renault strekker bilens lengde etter behov. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO?

(Elbil24): Vi er tidlig i elbilens innfasing. Det må vi bare innse. Dette gjør at flere produsenter i dag introduserer elbiler på markedet som er gode forsøk, men ikke alle er helhjertet. De skal naturligvis finne økonomi i enhver modell, og tar grep deretter.

Av den grunn er det et fåtall av de nye elbilene på markedet som er laget på en egen dedikert plattform, spesielt laget for elbiler.

Plattformene er som regel delt med tilsvarende biler med forbrenningsmotor. Dette gjelder ikke bare de eldre modellene, men også mange av de kommende modellene. Men det er greit. Det er tross alt ikke avgjørende at plattformen er laget for elbiler i utgangspunktet. Det er mulig å lage gode produkter basert på dagens modeller også, selv om den siste optimaliseringen uteblir.

KORT UTGAVE: Slik ser Morphoz ut i kort utgave. Foto: Produsenten
KORT UTGAVE: Slik ser Morphoz ut i kort utgave. Foto: Produsenten Vis mer

Dedikert plattform

Vi vil derfor se flere og flere som lager elbil fra bunnen av, og det er stort sett bunnen det handler om – plattformen. Vi har over lengre tid blitt fortalt alle detaljer rundt MEB-plattformen til Volkswagen-konsernet. Tesla har naturligvis dedikerte plattformer for elbiler, ettersom de ikke lager annet, og flere andre er på vei.

Renault viser nå frem sin nye modulære plattform, CMF-EV, som er utviklet spesielt for elbiler.

I utgangspunktet handler det om det samme som hos andre bilprodusenter som har laget en elbil fra bunnen av. Batteriene er lagt i moduler som plasseres i det som blir selve gulvkonstruksjonen. Hvor mange moduler avhenger av ønsket rekkevidde, og det er her Renault har tenkt delvis nytt.

Kort eller lang

Og vi snakker ikke bare om kort eller lang rekkevidde, men kort eller lang akselavstand. Renault har nemlig strekt strikken med tanke på betydningen av modulær. Det betyr ikke at man bare kan lage biler i forskjellige størrelser ved å ha forskjellige lengder på den samme plattformen. Nei da, her kan bilen være kort i det ene øyeblikket, og lang i det neste.

Renault definerer kort som City, og lang som Travel. For bilen kan nemlig endres i lengde etter behov.

I City modus er bilen 4,4 meter lang, og har en akselavstand på 2,73 meter. Dette gjør den liten nok til å passe i de fleste urbane miljøer. I Travel modus er bilen 40 centimeter lenger (4,80 meter), med en akselavstand på 2,93 meter (+ 20 centimeter). Men hvorfor, og hvordan?

FUTURISTISK: Men ikke se bort fra at vi en dag ser en mer polert produksjonsutgave. Foto: Produsenten
FUTURISTISK: Men ikke se bort fra at vi en dag ser en mer polert produksjonsutgave. Foto: Produsenten Vis mer

Lengre rekkevidde

At Renault kan gjøre bilen lengre er i seg selv ikke så vanskelig. En elbil består i hovedsak av tre deler. En framvogn, et batteri i midten, og en bakvogn. Disse tre delene trenger i praksis ikke henge sammen fysisk. Det meste som foregår mellom de tre delene kan tross alt skje gjennom kabler. Det er ikke lenger noen mekaniske akslinger som kobler bilen sammen. Det er heller ingen eksosanlegg eller andre mekaniske elementer som trenger en dedikert plass.

Bremser og den slags kan også kontrolleres «by wire», eller med kabler om du vil.

Den variable størrelsen gir også rom for en ny funksjon, i form av plass til mer batterier i den lange utgaven. Renault kommer derfor opp med idéen om at man kan installere en ekstra batterimodul i bilen når man skal på langtur. Denne trenger du ikke eie selv, men kjøre innom et servicepunkt og hente/leie ved behov.

Her er elbilen med justerbar størrelse

Før og etter

I kort versjon har bilen et batteri på 40 kWh som de mener skal være nok til en rekkevidde på 40 mil. Med dette avslører de også at bilen skal ha et forbruk på bare 1 kWh per mil, eller mindre dersom 40 kWh er brutto batterikapasitet. Da er netto neppe mer enn 35 kWh for å komme seg de 40 milene.

Renault mener at bilen i denne konfigurasjonen holder til 90 prosent av alle turene en normal bruker gjennomfører, men de har også løsningen for de siste ti.

Når bilen strekkes ut til å bli i Travel-modus, gjøres det samtidig plass til ytterligere et batteri på undersiden. Dette har en kapasitet på 50 kWh i tillegg til de eksisterende 40 kWh som er på plass fra før – altså 90 kWh samlet. Med begge batteriene på plass, og mer landeveiskjøring, anslår Renault at forbruket blir en del høyere per mil, og at du derfor kan regne med å komme 70 mil til sammen.

SELVMORDSDØRER: Disse blir ofte brukt for lettere kunne vise frem interiøret. Foto: Produsenten
SELVMORDSDØRER: Disse blir ofte brukt for lettere kunne vise frem interiøret. Foto: Produsenten Vis mer

Jåleri

Renault har også tatt en del typiske grep på innsiden, grep som ofte hører konseptbiler til. Passasjersetet kan snus, for på den måten å skape en slags lounge. Den har fått det Renault kaller et futuristisk ratt, og en 10,2 toms skjerm i midtkonsollen som kan felles inn i dashbordet.

Bilen støtter også autonom kjøring på nivå 3, som betyr at føreren kan overlate bilen til seg selv på motorveier og mindre trafikkerte veier.

De har også planer om at bilen kan deles når den ikke er i bruk, enten det er internt i familien, eller i grupper som håndterer dette. Mye av dette er naturligvis elementer som hører en konseptbil til, uten at det nødvendigvis forteller mye om hva det endelige produktet vil bestå av. Jo, en ting til. Bilen har fått et stereosystem som er levert av Harman Kardon.

I videoen i toppen av saken får du se hvordan bilens lengde endres i praksis. Om det lar seg gjøre i praksis? Man skal aldri si aldri.

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.