Se hele listen:

Her er elbilene med hengerfeste

Flere finnes, og flere kommer. Dette er elbilene med mulighet for hengerfeste, og så mye kan de trekke.

IKKE LOV: Mange vil trekke tilhenger med elbilen, men ikke alle biler er godkjent for det, som denne Model S. Foto: Fred Magne Skillebæk
IKKE LOV: Mange vil trekke tilhenger med elbilen, men ikke alle biler er godkjent for det, som denne Model S. Foto: Fred Magne SkillebækVis mer

Kjære elbil-entusiast

Denne artikkelen er sponset av Elbil 24 Pro-medlemmer.
Støtt Norges ledende nettavis for elbil.

Bli medlem

(Elbil24): Oppdatert 4. mars 2019

I flere år har det blitt solgt elbiler som ikke er typegodkjent for hengerfeste. Andre har et såkalt hengerfeste som en mulighet, men som likevel ikke er tiltenkt tilhenger – kun et sykkelstativ eller annen bagasjebærer.

Den første elbilen på markedet vi så dra rundt på en tilhenger var faktisk norske Buddy, du vet den lille greia som mer så ut som en mopedbil enn en bil i seg selv.

I dag er det få produsenter av de større og nye elbilene som tør lansere en bil uten denne muligheten.

Først ute: Model X var den første fullverdige elbilen som fikk hengerfeste. Foto: Tesla
Først ute: Model X var den første fullverdige elbilen som fikk hengerfeste. Foto: Tesla Vis mer

Ja, men nei

Tesla Model X var den første fullverdige elbilen som ble solgt med hengerfeste som en mulighet.

Også til Tesla Model S er det mulig å få hengerfeste, men dette er en av modellene der hengerfestet egentlig bare er ment for ski- eller sykkelstativ. Det finnes også bagasjebokser å få kjøpt som passer på kroken.

Men ikke alle bryr seg om det. Noen tar sjansen, noe vi selv har erfart langs veien.

Flere kommer

Etterhvert som nye biler blir annonser, elbilene blir større, og rekkevidden lenger, kommer også flere av nybilene med hengerfeste som tilbehør. Et par grunner til at bilprodusentene har vært noe tilbakeholden med mulighet for hengerfeste er at elbil i seg selv er relativt nytt for de fleste av dem.

En av de viktigste utfordringene er kontroll av temperaturen på både elmotor og batteriene, at de ikke går for varme. Ved ekstra belastning blir dette en enda større utfordring.

Et neste element er rekkevidden, som blir kraftig redusert når du hekter på en tilhenger. Dette gjør at mulighet for hengerfeste først og fremst egner seg for elbilene med lengst rekkevidde i utgangspunktet.

Dette er elbilene som kan trekke tilhenger:

Kia e-Niro er en av bilene der vi vet det jobbes med å finne en løsning, men det er foreløpig ikke bekreftet at bilen blir å få med hengerfeste. Importøren har i den sammenheng spurt medlemmene i det norske forumet for e-Niro gjort en undersøkelse om hva som er viktig for kundene.

Også Rivian RT1 og RS1 skal kunne trekke tilhenger, men dette er biler som ligger to-tre år frem i tid, og innen da har helt sikkert langt flere dukket opp.

Men elbilene er ikke alene. Selv på hybrider og ladbare hybrider har det vært vanskeligere å finne biler med mulighet for hengerfeste. Også her har det med den elektrifiserte delen av drivverket å gjøre.