Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir tilgang til de beste sakene, og en rekke gode medlemsfordeler.
(Elbil24:) Den fullelektriske Opel Mokka er nå på norgesbesøk, og i april rulles de første bilene ut til sine eiere. Samtidig som Opel viste bilen for pressen, ble også prisene offentliggjort.
De starter på 279.900 kroner, og for 331.900 kroner ender du opp med full pakke.
Opel Mokka er som kjent inngift i PSA-konsernet, og bilen bygger derfor på de samme tekniske detaljene som Peugeot e-208, e-2008, DS 3 Crossback E-Tenze, og Opel Corsa-e.

Den store vinterguiden om rekkevidde
Utseendet teller
Når man spyr ut såpass mange modeller i det samme segmentet med den samme teknologien, er det enda viktigere med særegen form og farge. Mokka har helt siden den kom på markedet i 2012 blitt solgt inn som en kompakt SUV.
Det betyr høyere sittestilling, bedre bakkeklaring, og litt røffere preg.
Når den fullelektriske nå kommer på markedet, er dette genet fortsatt intakt. Bilen måler nå 4,15 meter i lengde, høyden er 1,53 meter, mens bakkeklaringen er på hele 19,4 centimeter. Særlig sistnevnte er imponerende til at bilen er en såpass liten bil, men spesielt imponerende ettersom den er en elbil. Disse har normalt batteriene under hele bilen, men ettersom Mokka er bygget på e-CMP plattformen, er batteriene lagt under alle setene, og spiser lite høyde oppunder selve bilen.
For å skille seg grundig ut, har Opel gitt bilen muligheter for å bilem med flere kontrastfarger. Du kan eksempelvis velge om bare speilhusene skal ha en egen farge, eller kanskje både speil og tak, eller kanskje du ønsker å ta med panseret i samme slengen? Dette er tilvalg som gjøres basert på utstyrsvariant, og en måte Opel bruker farger for å skille seg fra slektningene.

Teknisk grunnpakke
Som sagt er grunnpakken i Mokka den samme som i de nevnte slektningene fra PSA. Det betyr en batteripakke på 50 kWh, en elmotor på 136 hestekrefter, og bilen får med dette en oppgitt rekkevidde på 324 kilometer. Dette er etter alt å dømme innstegsversjonen som leveres med 16-toms hjul.
For hver tomme du går opp i hjuldimensjon vil forbruket øke, og rekkevidden reduseres, dog marginalt.

Elbil-duell: Småbil imponerer
Når det gjelder faktisk rekkevidde og forbruk, kommer vi tilbake til dette etter å ha fått testet bilen nærmere lanseringen.
Også når det gjelder programvare, infotainment og andre skjermbaserte løsninger, er bilen nær identisk med sine slektninger. Det handler derfor mer om smak, plassbehov og merketilhørighet, når du velger en av disse modellene.

Fire utstyrsversjoner
Tradisjonen tro kommer også Mokka-e i flere utstyrsversjoner.
De starter med Edition (kr. 279.900), som er enkleste utstyrte modell. Her har du en ombordlader som maksimalt tar 7,4 kW, du får 16-toms hjul som standard, og du får en 7-toms berøringsskjerm til underholdningssystemet, som noen av de enklere elementene.
Det går deretter videre til Elegance (kr. 293.900), som byr på 17-toms hjul, noen oppgraderte interiørdetaljer, men fortsatt 7-toms infotainmentskjerm og 7,4 kW ombordlader.

Skal gjøre elbilene vesentlig rimeligere
GS-Line Pack (kr. 311.900) er som Elegance, men har fått 18-toms hjul, noen røde designelementer både utvendig og innvendig, og noen ekstra sikkerhetsfunksjoner.
Øverst i modellrekken troner Ultimate (kr. 331.900), Da har du 18-toms hjul også her, 12-toms skjerm for førerinfo, 10-toms skjerm for underholdningssystemet, og Live Navigation via Tomtom i tre år gratis.
Ønsker du de to store skjermene, så kan disse kjøpes som tilbehør på Elegance og GS-Line for 5.900 kroner ekstra. Det er også verdt å merke seg at Opel har en signatur i å levere god lysteknologi, og selv om alle bilene leveres med LED som standard, så bør du definitivt vurdere LED Matrix lysene.

Hard konkurranse
2021 blir et helt villt år med tanke på nye elbiler. Som vi har presentert i en annen sak, vil det komme over 40 nye elbiler til landet i 2021. Det kommer også rundt ti nye kinesiske bilmerker, men de fleste som nå tas inn sikter på det fullelektriske.
Opel forteller at de skal omsette 1.000 eksemplarer av Mokka fra april og ut 2021. Det virker som realistiske mål. Vi ser ikke bort fra at det kan være Elegance og GS-Line som frister flest kunder, mens noen helt sikkert også vil strekke strikken helt ut til en Ultimate.
Tradisjonelt er ikke innstegsmodellene veldig attraktive, blant annet fordi kundene er redd for annenhåndsverdien på de enklere utstyrte modellene.
Hva kundene faktisk har valgt vil vi vite mer om på disse tider neste år.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.