(Elbil24): I begynnelsen av desember var det fullstendig snøkaos på Sørlandet. Trafikken på E18 ble tidvis slått helt ut, og ved Tvedestrand ble rundt 2500 biler stående fast i nesten et halvt døgn. Mange elbiler gikk tom for strøm og fikk behov for veihjelp.
Slike hendelser hører heldigvis sjeldenhetene til, men de kan altså skje.

Nå er dette ekstra viktig
Så mye strøm bruker elbilene i køen
Når det er sommer og rundt 20 grader ute, bruker elbiler svært lite energi når de står i ro. I en kø som ikke beveger seg, kan du i verste fall skru av bilen og åpne vinduene.
Det er når det er flere minusgrader og klimaanlegget går for fullt, det kan bli kritisk når timene går.
Står du i kø og ønsker en temperatur i kupeen på rundt 20 grader, vil klimaanlegget trekke mellom 1-2 kW, avhengig av bil og utetemperatur.
Mange nye elbiler har batterikapasitet på 60 kWh eller mer. Er batteriet fulladet på en slik bil, vil du altså kunne ha varm kupé i 30-60 timer.
Lav kapasitet skaper problemer
Køer har imidlertid en lei tendens til å komme overraskende på folk, og ingen har fulladet batteri til enhver tid. Og på eldre elbiler, som har dårlig batterikapasitet i utgangspunktet, kan det rett og slett fort bli mangel på strøm.
I vår egen rekkeviddeundersøkelse, der over 1000 norske elbil-eiere deltok, kom det for eksempel fram eiere av sju populære elbiler med noen år på baken, kan forvente en rekkevidde på under 10 mil når kulda setter inn:

Slik unngår man at Tesla Model Y sklir på glatta
Flere timer varme i kofferten
Det er under slike forhold det kan være smart å ha litt batteribackup i bagasjerommet, et nødbatteri som kan tilføre bilen nok energi til at du både får litt varme i kupéen og kommer deg hjem. Og det er nettopp det ZipCharge Go tar sikte på å være: En batterikoffert med noen ekstra kilowattimer - til nødens stund, en slags «elektrisk jerrykanne» om du vil.
Batterikofferten, som både har hjul og stang med håndtak, har en størrelse og utforming som kan minne om en pilotkoffert. Den kommer med to forskjellige kapasiteter, 4 eller 8 kWh.

Det skulle sørge for varm kupé i noen timer, eller 2-4 mil ekstra rekkevidde hvis du skulle være så uheldig å gå tom for strøm under kjøreturen.
Lades på en halvtime
Batterikofferten er utstyrt med en vanlig type 2- kontakt, den samme som du finner i de fleste hjemmeladere. Dermed er det bare å plugge ladekabelen fra batteriet til strøminntaket i bilen, og ta seg en kaffepause. Maks ladeeffekt er 7,2 kW, som skulle bety at en komplett ladeprosess vil være fullført på 30-60 minutter på de fleste elbiler.
Kofferten kan også styres fra mobiltelefonen, der du blant annet kan forhåndsprogrammere når ladingen skal starte og stoppe. Her kan du også starte ladingen manuelt og naturligvis også se ladestatus underveis. Også lading av selve batteriet skal du kunne styre på denne måten.
Ett år unna
Den britiske produsenten av ZipCharge Go forventer at de første batterikoffertene vil bli tilgjengelig for bestilling mot slutten av 2022.
Prisene er foreløpig ikke kjent, men det antydes en startpris som ligger omtrent på det nivået det koster å få installert en ladeboks hjemme. Det skulle i så fall bety at rundt 15.000 kroner ikke er et helt usannsynlig anslag.
Det legges også opp til at batterikofferten kan leies, med en startpris på 49 britiske pund i måneden, som tilsvarer 565 kroner etter dagens kurs. Vi vet imidlertid ikke om kofferten kommer til Norge, men vil definitivt sjekke ut denne og eventuelt andre tilsvarende løsninger dersom de blir tilgjengelig. Det er bare å følge med på Elbil24.no.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.