Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): I fjor var det Kia EV6 som stakk av med tittelen Car of the Year 2022. Fredag denne uken blir det klart hvilken bil som går av med seieren i den prestisjetunge kåringen «Car of the Year», etterfulgt av årstallet 2023.
Prisen har blitt delt ut hvert år siden 1964, en hederspris hele bilbransjen setter på aller øverste hylle – kåringen over alle kåringer, blant annet ifølge Linda Jackson, øverste sjef i Peugeot.
Kåringen pågår gjennom et helt år, der alle nye merker og modeller blir evaluert.
Organisasjonen Car of the Year består av totalt 60 av de mest erfarne motorjournalistene i Europa, og som gjennom året testkjører og evaluerer alle de bilene som til slutt er med å kjempe om hedersprisen.

98 modeller sjekket: Sjekk prisene fra 1. januar 2023
Først jobbes det frem en liste med nominerte bilmodeller. Her ender listen gjerne opp med rundt 30 nominerte modeller. Disse nominerte blir mot slutten av året skåret ned til en liste med syv finalister, og disse syv finalistene kjemper deretter en innbyrdes kamp om å bli Car of the Year det respektive året.
Denne uken er Elbil24s fagredaktør, Fred Magne Skillebæk, i Brüssel for å delta på testene av de syv finalistene, ettersom han er Norges representant i juryen.
Når disse testene er over på torsdag ettermiddag, må hvert jurymedlem avgi poeng for sine kandidater etter et gitt regelsett. Man kan ikke gi alle poengene til en bil, men fordele dem ut på et gitt antall kandidater, og så videre.

Årets Bil i Norge 2023: Soleklar vinner!
Poengene fra de 60 jurymedlemmene blir deretter lagt sammen, uten at noen av jurymedlemmene får vite resultatet. Først fredag denne uken, under den internasjonale bilmessen i Brüssel, blir vinneren av Car of the Year 2023 offentliggjort under et eget arrangement på messen.
Her vil poengene fra hvert lands jurymedlemmer bli lest opp, og når alle poenggivningene er lest opp – i ren Melodi Grand Prix stil – er vinneren endelig kjent.
Så hvilken bil vil bli Car of the Year i Europa?
Vel, det har allerede vært en del kåringer i flere forskjellige land, men det er ikke så enkelt som å telle opp disse og tro man har svaret. I Norge har vi allerede stemt frem Årets Bil 2023, en pris som deles ut av Dagbladet, Dinside og Elbil24. Der var det VW ID.Buzz som trakk det lengste strået.
Så hvilke biler er det som er blant finalistene i Car of the Year, og faktisk kan være med på å vinne hele greia? Her er årets kandidater, for ordens skyld i alfabetisk rekkefølge.
Jeep Avenger

Jeep er en del av Stellantis-gruppen, i likhet med merker som Opel, Peugeot, Citroën, DS og Fiat, med flere. Jeep Avenger er derfor en nær slektning av blant annet Peugeot e-2008 og Opel Mokka. Størrelsesmessig havner den omtrent midt i mellom, men drivlinjen er den samme. Avenger leveres fra start dessuten med den oppgraderte drivlinjen, så nå består av et batteri på 54 kWh, og en elmotor på 150 hk. Avenger skiller seg likevel fra de andre ved å være mer Jeep-preget, med høyere bakkeklaring, og kjøreprogrammer som skal bistå om terrenget blir litt ugreit. Bilen har derfor også litt lengre fjæringsvei enn de andre, og et bedre avstemt understell, i våre øyne.
Vi har naturligvis testet bilen allerede, og testen finner du her:

Vi har kjørt en fullelektrisk Jeep - snart kommer den til Norge
Kia Niro EV

Nye Kia Niro leveres med flere alternative drivlinjer, deriblant som hybrid eller som ren elbil. Det er naturligvis sistnevnte som er aktuell i Norge, og det er også som elbil den må bedømmes med norske øyne. Kia Niro EV leveres med en anstendig rekkevidde på 460 kilometer, og den har vist til gode egenskaper også når det blir skikkelig kaldt.
Bilen har dessuten fått mange funksjoner fra storebror EV6, deriblant deres V2L-løsninger, hvor du kan tappe strøm til alle mulige apperater som går på 230 volt, enten det er verktøy, eller til og med koble strøm til den strømløse hytta, om du vil. Rent praktisk er den også bra, selv om den nok vil bli enda bedre på dette området når den på sikt fremstår som en ren elbil, vil vi håpe.
Her finner du vår test av Kia Niro EV:

TEST: Ny, elektrisk Kia for under 400.000 kroner
Nissan Ariya

Ariya har allerede kommet på det norske markedet, foreløpig bare med forhjulsdrift. I april triller de første utgavene av Ariya e4orce inn på markedet, den firehjulsdrevne utgaven, en bil mange venter på. Ariya faller rett inn i det segmentet der det selges flest biler om dagen, og havner i konkurranse med blant annet Tesla Model Y og VW ID.4, som de to bestselgerne.
Med et anstendig stort batteri, god rekkevidde, veldig god komfort og et godt 4WD-system, blir det spennende å se hva den erfarne elbilprodusenten Nissan klarer å få til med Ariya hjemme i Norge. Her er vår nyeste test av bilen i utgaven med firehjulsdrift:

På glatta med Nissan Ariya e4orce
Peugeot 408

408 er et av kindereggene blant årets finalister. Med det menes at den kan leveres med alternative drivlinjer, og dessverre bare som hybride løsninger til å begynne med. Det er likevel bekreftet at bilen også kommer som ren elbil, men da først i 2024. Bilen er en designperle, og vil nok tiltale mange bare med sitt utseende. I tillegg har den all den plassen en vanlig barnefamilie kan tenke seg. Foreløpig er det usikkert hvilke drivlinje bilen vil få når den kommer som elbil, men det er signaler om at den vil få batteriet på 54 kWh, kanskje til og med det noe større på rundt 70 kWh. Bilens størrelse tatt i betraktning, så er sistnevnte å forettrekke.
Vi har naturligvis testet den allerede, vel og merke som bil, ikke elbil:

Prøvekjørt: Linjelekker nyhet fra Peugeot
Renault Austral

Austral er kort og greit en glimrende bil for Norge, vel og merke dersom den hadde kommet for noen få år siden. Dette fordi bilen er en ladbar hybrid, en type drivlinje som nå er ved livets slutt her til lands. Toyota har bevist at slike biler har livets rett helt til nå nylig, men nå er også RAV4 i ferd med å tape terreng til elbilene. Renault er fortsatt usikre på om de skal ta Austral til landet, rett og slett fordi markedet er på hell, men dilemmaet er at den er en forbasket fin pakke. Derfor vårt utsagn om at denne burde Norge fått smake på litt tidligere, men den kan fortsatt gjøre det bra i Car of the Year, ettersom den er høyaktuell i mange av de andre markedene.
Toyota bZ4X / Subaru Solterra

De to bilene bZ4X fra Toyota og Solterra fra Subaru er utviklet og bygget side om side av de samme menneskene. Kun små detaljer skiller dem, og bilene stiller derfor sammen i kampen om å bli Car of the Year. Bilene har fått en litt trang og forsinket fødsel, først på grunn av hjulbolter som kunne løsne, deretter en faktsik rekkevidde som er langt kortere enn de både de selv og vi hadde håpet på. Dette ble kjent etter Elbil24s første test, en test som senere
Har gått viralt verden over. Men bilene har mye positivt å by på også, deriblant en svært god komfort, et meget bra system for firehjulsdrift, og ikke minst bygget med japanernes velkjente krav til kvalitet. Spørsmålet er likevel om dette er nok til å føre bilen helt til topps i en kåring som Car of the Year, vel vitende dens utfordringer.
Her er vår første test:

Rekkeviddeskrell for Toyota bZ4X
VW ID.Buzz

Du kjøper ikke en ID.Buzz om du ønsker å være anonym. Den henter frem smilet hos de fleste, og hodene snurrer hvor enn du kjører. VW har naturligvis spilt på retrodesignen fra den aller første hippibussen, sambabussen, eller hva du enn velger å kalle den. Mange var på forhånd redd for at VW ville ødelegge konseptbilen ved å viske ut mange av de morsomme særtrekkene, men her har VW truffet planken. Bilen er bygget på den velkjente MEB-plattformen, som elbil fra bunnen av, og den kommer på sikt med både firehjulsdrift og stort batteri, med en rekkevidde som bør holde for de aller fleste. Foreløpig er det den korte utgaven med bakhjulsdrift som er å få, enten som personbil eller som varebil. Bilen ble som sagt kåret til Årets Bil 2023 i Norge, det samme i Danmark, og den er hedret som Van of the Year 2023 blant varebilene. Her er vår test av bilen:

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.