(Elbil24):
Er du som de fleste andre, og av og til trenger å kjøre ting til gjenbrukstasjonen? Kanskje du har behov for å kjøre hele fotballaget til datteren på cup? Eller flytte for en kamerat? Da er du nok i godt selskap, men stasjonsvognen kommer av og til til kort.

Jakten på den beste elbilen for en tøff, norsk vinter
Men betyr dette at du kjøper deg varebil, 10-seter eller skaphenger for å dekke alle disse enkelttilfellene 4-5 ganger i året?
De fleste daglige reiser er på under 4 mil. Mange som «konverterer» til elbil opplever at kostnadene til bilhold reduseres med 40-60% på sin daglige kjøring til jobb- og familiefrakt.
Besparelsene gir dem frihet til enten å leie en mer egnet bil de gangene man skal løse et konkret fraktbehov, eller ta opp et større billån enn de ellers ville gjort.
Det kan brukes på en større elbil med tilhengerfeste, som eksempelvis Tesla Model X, lengre rekkevidde og bedre lastekapasitet (eks. Jaguar I-Pace og Audi e-Tron).

Bør du kjøpe brukt elbil?
Økonomi
En stor andel av elbilkjøpere oppgir økonomi som viktigste grunn til å bytte fra fossilbil til elbil. Det er ingen hemmelighet at elbilen er rimelig i drift, selv om den kan være dyr i innkjøp. En fossilbil innebærer høye kostnader gjennom hele levetiden, mens lave driftskostnader gjør regnestykket pent i favør av elbilen over noen år. Litt som å kjøpe en stor TV på avbetaling. Lav sum «up front», men stive beløp når fakturaene for nedbetalingen tikker inn.
Det billigste er å betale hele kjøpesummen i butikken. Men hvilke besparelser snakker vi om?
Elbil har som kjent fritak fra visse bruksavgifter, og reduserte satser på andre.
- Bompenger (innføres delvis og gradvis fra 2019)
- Kommunal parkering
- Gratis eller rimelig strøm på kommunale ladestolper
- Trafikkforsikringsavgift (tidligere Årsavgift)
- Gratis eller redusert sats på ferger i riks- og fylkesveinettet

Elbil-boom i bomringen
Her spares det mest
Men den desidert største besparelsen ligger i redusert behov for drivstoff, avhengig av kjøremønster. Andre har til nå spart mest på bompenger.
Enkelt sagt koster strøm ca 15-25% av diesel pr. kilometer. En e-Golf som går 15.000 km/år vil for eksempel trenge strøm for ca. 2300 kroner, mens dieselversjonen vil trenge diesel for ca. 14.600.
Redusert drivstoffkostnad alene kan med andre ord betjene et billån som er 80.000 høyere enn hvis man velger dieselbil.
Tar man de andre besparelsene med i regnestykket, kan en Tesla eller tilsvarende fort være innen rekkevidde, sammenlignet med en greit utstyrt Passat stasjonsvogn til rundt 500.000, eller tilsvarende. Det er også en av grunnene til at vi ser uforholdsmessig mange Teslaer på norske veier, om man ser til andre land det er naturlig å sammenligne seg med.
Bare besparelsen av bompengene har til nå dreid seg om rundt 10.000 kroner for en som pendler gjennom en av bomringene i Oslo hver dag.
48% av nye biler solgt i Norge i september 2018 var elbil. Å kvitte seg med rent fossildrevne biler nær en storby i Norge, vil antakelig by på gradvis større problemer i årene fremover. Dette vil utgjøre en ikke ubetydelig kostnad.

Audi hinter om kunstig intelligens i ny elbil
Hvordan er elbilen å kjøre?
Elbiler har av natur automatgir, og gir godt skyv allerede fra bilen starter opp.
Det skyldes at en elektrisk motor er like effektiv på alle turtall, og derfor har all motorkraft tilgjengelig fra første tråkk på "wattpedalen".
Batteriet, som utgjør en god porsjon av bilens totalvekt, er gjerne plassert i gulvet, nærme bakken, noe som gir gode kjøreegenskaper med lavt tyngdepunkt og lite «krenging».
Mange tar seg i å fnise ukontrollert i sitt første møte med elbilen, og gledes av at bilen står klar med "full tank" i garasjen hver morgen. Det aller meste av ladingen foregår nemlig der bilen oppbevares om natten.

Feil forsikring kan koste deg dyrt
At bilen i tillegg er nærmest unaturlig stillegående, er også noe man raskt venner seg til. Dette merker man raskt når man setter seg tilbake bak rattet på en dieselbil igjen, og får servert den lyden og de vibrasjonene man der må finne seg i.
Hvor lang rekkevidde trenger jeg?
Ingen bil kan dekke alle behov, men vi er vant til at privatbilen kan dekke de aller fleste i hverdagen. Det mange ikke reflekterer så mye over, er hvor dyr denne bekvemmeligheten er.
I praksis er de færreste av oss avhengig av å kunne sette seg inn i bilen og kjøre de virkelig lange distansene, kun avbrutt av fem minutters fyllestopp for drivstoff og mat.
Siden besparelsene elbilen gir er så store, gir det mer mening å dimensjonere bilkjøpet utifra 90-95% av bruken, fremfor å velge en bil som kan "gjøre alt".
Hengerfeste er noe mange er opptatt av, men bruker man det bare to-tre ganger i året, betaler man dyrt for bare å ha muligheten.

1000 km rekkevidde i elbiler?
Nye løsninger for bildeling og korttidsleie gjør det enklere enn før å låne seg en bil som er skreddersydd for transportbehovet man har til en hver tid. Til dette finnes det flere aktører, eksempelvis Bilkollektivet, Nabobil, GoMore og LeieTing. Her finner du varebiler, stasjonsvogner og Tesla til de gangene du trenger å komme langt eller frakte tungt.
Mange overraskes likevel over hvor enkelt en elbil med rekkevidde på 10-15 mil kan brukes på langtur.
En ladestopp på 25 minutter mens man likevel trenger en matpause, kan holde til nye 10 mil på veien for de fleste av de mindre modellene. For de litt større kan det gjerne gi opp mot 30 mil for de større bilene med bedre batterikapasitet.
Private tilbydere bygger stadig større nettverk med hurtigladere, og bensinstasjonskjeder som Circle K begynner nå å interessere seg veldig for elbilister, som også trenger servicetilbud mens de venter på å dra videre. Her koster 25 minutters lading typisk rundt 65 kroner.

60 prosent lader ulovlig - advarer mot livsfarlige situasjoner
Hva trenger jeg for å lade hjemme?
En elbil klarer seg med mindre strøm enn man kanskje skulle tro, og for de aller fleste vil en ladeboks med egen kurs fra eksisterende strømanlegg være tilstrekkelig. I en enebolig beløper en slik investering seg oftest til rundt 15.000 kroner, dersom man slipper å øke kapasiteten fra netteier inn til husets sikringsskap.
For et garasjeanlegg i for eksempel en boligblokk bør styret derimot se på en helhetlig løsning, forberedt for en fremtid der elbiler har en langt større utbredelse enn i dag. Intelligente ladebokser som snakker sammen, kan dirigere kapasitet dit den til en hver tid trengs, fremfor at alle må dele på en gitt mengde strøm som ofte er begrenset i litt eldre bygg.
Med tanke på den høye andelen elbiler i nybilsalget vil nok mange borettslag måtte tenke på ladeopplegg for sine beboere i årene fremover.
Myndighetene legger også til rette for at flest mulig sameier og borettslag skal få økonomisk støtte til å etablere løsninger rundt lading, og sørge for at det må tungtveiende grunner til for at man skal nektes å lade i felles garasjeanlegg der man bor.

Landets dyreste by for elbil
Passer for mange - ut og prøvekjøre!
Erfaringene fra bileiere som har valgt å konvertere til elektrisk er ofte den samme - hvorfor har de ikke gjort dette før? Fordelene veier i stor grad opp for ulempene, og de fleste trekker frem at det ikke bare er et gode for lommeboka.
Men at også de praktiske bruksfordelene og enkelheten har overrasket dem kraftig.
Om elbil vil passe ditt bruksmønster, vet bare du. Derfor er det best å ta avgjørelsen basert på fakta, ettersom det fortsatt finnes noen seiglivede myter rundt det å eie elbil. For å få god informasjon kan det være smart å snakke med flere som har elbil, og som kan fortelle om deres opplevelser. For og imot.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.