Få ferske Elbil24-saker rett i innboksen. Meld deg på vårt nyhetsbrev nå
(Elbil24): Det har gått 20 år siden det britiske ikonet Mini ble relansert som en del av tyske BMW Group, men fortsatt foregår store deler av produksjonen av bilene i Storbritannia.
Og fra nå av dreier det meste seg om elektriske drivlinjer for Mini. Etter 2025 skal det ikke lanseres flere modeller med forbrenningsmotor, og etter 2030 skal merket være helelektrisk.
Tidligere i år viste de fram en kamuflert utgave av neste utgave av Mini Electric, modellen med elektrisk motor, tre dører og det velkjente designet, som har vært på markedet en god stund allerede.

Ny generasjon Mini Electric på vei
Helt ny, elektrisk crossover
Nå letter de sløret på det som blir elbil nummer to fra britene. Og mens den eksisterende også er bygd for utgaver med forbrenningsmotor, er Aceman en bil som er bygget som ren elbil fra bunnen av. Konseptbilen gir samtidig et hint om designretningen framover, for merket.
Mini sier nemlig at designen på Concept Aceman er 80 prosent «ferdig», altså er den temmelig lik den produksjonsklare bilen som vil se dagens lys i 2024.
Fortsetter etter bildekarusellen
Bilen er en kompakt crossover-SUV, omtrent på størrelse med dagens Countryman - og altså noe større enn Cooper/Electric. Bilen har fire dører, og måler 405 cm i lengden, 159 cm i høyden og 199 cm i bredden.
Familielikheten med søsknene Cooper og Countryman er absolutt til stede, og Aceman byr i likhet med søsknene også på de karakteristiske korte overhengene. Det betyr god plass til passasjerer og bagasje, lover bilprodusenten.
De runde lyktene, som alltid har vært et kjennetegn ved Mini, er imidlertid byttet ut. De nye LED-lyktene har fått en design som skal harmonere mer med bilens øvrige design, men om disse bare vil sitte på prototypen, vet vi foreløpig ikke.
Og «grillen» er byttet ut med et LED-panel som, i tillegg til å projisere deler av det britiske flagget, også kan spille diverse lysmønstre - for dem som liker slikt.
Hyllest til originalen
På innsiden dras oppmerksomheten raskt mot den runde, store OLED-skjermen i midten av dashbordet, som ikke ligner noe vi har sett tidligere.

Men den originale Mini-en fra 1959 hadde kun ett rundt instrument i dashboardet, og den nye skjermen skal være en aldri så liten hyllest av denne. Det hadde vært morsomt om skjermen også får plass i den produksjonsklare bilen.

Infotainment-delen bygger uansett på Googles Android-system, med alle de mulighetene som ligger der. Mini trekker også fram en spesiell «opplevelsesmodus» som blant annet foreslår severdigheter, landemerker og destinasjoner når du er ute på loffen.

Få Elbil24 rett i innboksen din
Bærekraft
For øvrig har også Mini stort fokus på bærekraft og gjenbruk i materialvalgene. Bilen er derfor helt skinnfri, og rattet er for eksempel kledd i fløyelsvelur. Tekstiler og seter er i stor grad laget av resirkulerte materialer.
Vi vet foreløpig ingenting om motorisering, batteri, rekkevidde og så videre, dette er detaljer BMW Group foreløpig ikke har offentliggjort, ei heller priser. Men Aceman skal altså entre markedet i 2024.
Elbil24 kommer tilbake med flere detaljer så snart vi vet mer.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.