Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Høy trivselsfaktor, ekstreme ytelser og inntil syv seter: Det er mye som tyder på at kommende Lucid Gravity vil vekke interessen hos SUV-tørste nordmenn.
Det er riktignok ikke SUV-en Gravity, men sedanen Air, som vil bli den første modellen til det amerikanske elbilmerket Lucid her til lands. Lucid har allerede etablert seg i Norge og Lucid Norway AS er registrert i Brønnøysund-registeret. Selskapet har også fått på plass en norsk nettside.
Det er ikke kjent når Air og Gravity kommer til Norge, men sistnevnte må uansett bygges ferdig først. Foreløpig foreligger det ingen konkrete mål og dimensjoner for bilen, men det er grunn til å tro at den blir minst like lang som sedanen Air (4,97 meter).

Hvor langt går elbilene i sprengkulde? Vi sjekket ved 17 minusgrader
Tilgjengelig som 7-seter
Trolig blir Gravity enda lengre også, ettersom bilen skal gjøres tilgjengelig med inntil 7 seter. Lucid bekrefter selv at Gravity kan kjøpes med to seterader og 5 seter, eller med en tredje seterad og da 6 eller 7 seter avhengig av konfigurasjon.
Alt tyder på at bilen vil fremstå mest luksuriøs som 6-seter, med to kaptein-seter og god plass på midterste seterad.
Selv med tredje seterad oppslått er det ting som kan tyde på at man vil få et romslig bagasjerom. Skissene av bilen viser en modell med god plassutnyttelse, mye takket være langt overheng bakover og en nærmest loddrett avslutning.
- Har du sett denne?
Stor frunk?
I tillegg til det som tyder på et svært bagasjerom er det også lov å håpe på en romslig frunk.
Lucid Air kommer nemlig med hele 202 liter bagasjeplass under panseret.
I tillegg benytter Lucid de få tilgjengelige bildene av bilen til å hinte om at den kommer typegodkjent for taklast:

Spennende skjerm-løsning?
I skrivende stund er det ikke vist bilder av bilens interiør. Det er imidlertid grunn til å tro at mye blir likt som på Lucid Air. Det betyr i så fall en romslig midtkonsoll, en buet hovedskjerm på 34 tommer og et lite sett med knapper.
I tillegg kommer Lucid Air - og forhåpentligvis Gravity - med en foldbar skjerm i dashbordet. Her finner du to trådløse ladeplasser for mobiltelefoner.
Over deg har du et panorama-glasstak i hele bilens lengde, kun splittet av en tverrbjelke som stiver av taket og bilen.
Lengst rekkevidde?
Lucid forteller foreløpig ingenting om batteristørrelse for Gravity, men verstingutgaven av sedanen Air kommer med en batteripakke på 118 kWh.
Verstingutgaven av Air har fått navnet Dream Edition Performance og byr på hele 1111 hestekrefter. Om Gravity får det samme, er det nok til å bryne seg på sin kanskje fremste konkurrent Tesla og den nye Model X Plaid.
Det er dessverre lite informasjon om mulig rekkevidde for den nye Lucid-SUV-en, men Lucid selv lover at deres kommende elbil vil få klasseledende rekkevidde.

Lucid Air i rekkeviddetest: - Den bare går og går!
Sterke konkurrenter
I dagens elbilmarked er det BMW iX50 - tidligere omtalt som verdens beste SUV av Elbil24 - som går lengst av SUV-ene med inntil 630 kilometer.
BMW iX blir trolig en direkte konkurrent til nye Gravity. Det samme med de kommende modellene Mercedes EQS SUV, Volvo EX90 og nevnte Tesla Model X Plaid.
Det er ventet at amerikanske og kanadiske kunder vil kunne bestille Lucid Gravity i 2023, men SUV-en er ikke ventet på veiene før i 2024.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.