Dacia Spring:

Her er markedets billigste elbil - med god margin

Og du trenger antagelig ikke lade mer enn en gang i uken.

Dacia Spring: Bilen er en Renault, men i enklere og rimeligere utførelse. Da kaller de den Dacia, og modellen heter Spring. Foto: Dacia
Dacia Spring: Bilen er en Renault, men i enklere og rimeligere utførelse. Da kaller de den Dacia, og modellen heter Spring. Foto: Dacia Vis mer
Publisert

Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir tilgang til de beste sakene, og en rekke medlemsfordeler.

(Elbil24:) I Kina ruller det en fullelektrisk bil med navnet Renault City K-ZE, og som navnet tilsier er den en bybil. Konseptutgaven ble første gang vist på bilmessen i Paris i 2019, og nå er den også på vei til våre breddegrader – bare ikke under navnet Renault.

Dacia Spring skal bilen hete, og det betyr lav pris, ettersom Dacia er selskapets «billigmerke».

Selskapet prøver derfor heller ikke skjule at vi her snakker om et lavkostprodukt.

- Dacia Spring blir Europas rimeligste elbil – med god margin, fortalte Mihai Bordeanu, markedsdirektør for Dacia, under lanseringen.

Funksjonelle ytelser

Nå skal det sies at de pakket det litt penere inn ved å si at den skal bli den mest oppnåelige elbilen på markedet, og at det ikke skal gå på bekostning av ytelsene. Bilen har tross alt har en oppgitt rekkevidde på 225 kilometer, etter WLTP-standarden.

Bruker man den kun til bykjøring, vil rekkevidden øke til 295 kilometer, ettersom elbiler bruker mye mindre energi ved bykjøring enn på landevei, der hastigheten og luftmotstanden er høyere. Og bare for å ha sagt det, å kjøre 29,5 mil i et indre bymiljø er en tålmodighetsprøve, så ikke fortvil over rekkevidden.

Kjøper du bilen til det den er tenkt som, så vil du antagelig ikke trenge lade mer enn en gang i uken. Gjennomsnittlig kjørelengde for bileiere flest er 12.000 kilometer, eller 1.200 mil. Det utgjør ikke mer enn 23 mil i uken, selv for de av oss som ikke bor i en storby. Dette stemmer også bra med Dacias egne beregninger på 3,1 mil per dag.

Det er forøvrig et batteri på 26,8 kWh som sørger for energien.

Se flere bilder av Dacia Spring:

SUV-wannabe

Selv om Spring er en liten sak, trekker Dacia frem at bilen har høy bakkeklaring, høy sitteposisjon, takrails og sort beskyttelse rundt hjulhusene.

-Den er sånn sett klar for å takle den urbane jungelen, fortalte markedsdirektøren fra scenen.

De legger heller ikke skjul på at de er kjent med at markedet helst vil ha høyreiste biler, selv i de mindre klassene. Spring treffer sånn sett veldig bra, og er med på å strekke begrepet SUV en smule

Ikke forvent at bilen er noen sportsbil. Med en elmotor på 33 kW, tilsvarende 44 hestekrefter, sier det seg selv at dette først og fremst er et fremkomstmiddel, ment å ta deg - og litt last - tørrskodd fra A til B.

Tre versjoner

Men om ikke dette er bilen for deg, kan det likevel være at du får se flust av den rundt om likevel. Bilen skal nemlig komme i tre forskjellige utgaver. En ordinær utgave for normalt salg, en vareversjon for typiske bybud og tilsvarende, samt en flåteutgave ment for bildeling. Om du har tilhold i Oslo har du sikkert sett Vy – tidligere NSB – sine Renault Zoe bybiler parkert rundt omkring.

Se derfor ikke bort fra at Dacia Spring kan bli den nye sparkesykkelen på fire hjul – særlig om vinteren.

Det er nettopp versjonen for bildelingsløsninger som kommer først – til våren. Høsten 2021 kommer den for salg til alle som vil kjøpe den til egen garasje. Bilen skal lanseres i alle markeder samtidig, og det virker ikke som om Dacia har en eneste utfordring med tanke på produksjonen. Bilen skal bygges i Kina, og kapasiteten skal altså være så god at de takler å lansere i hele Europa samtidig.

Prisen? Vel, vi har allerede videreført Dacias lovnader om at den skal bli den rimeligste. Markedssjefen stod også på scenen og lovet at den ville bli billigere enn VW e-Up og tilsvarende, før ha la til – med god margin!

Noen sum kom han likevel ikke med. Det kan likevel nevnes at Renault-utgaven i Kina er priset til rundt 90.000 kroner, men den europeiske utgaven er langt bedre utstyrt, både med sikkerhets- og komfortutstyr.

Bilen får blant annet:

  • LED frontlys
  • 3,5 toms skjerm for kjøredata
  • 7 toms skjerm for multimedia
  • Parkeringsassistent med ryggekamera
  • 6 kollisjonsputer
  • ABS-bremser
  • ESP
  • Nødbremssystem
  • e-call
  • CCS ladestandard

Uten at vi har noe belegg for det, tør vi likevel tippe at bilen kan ende på et sted rundt 130.000 kroner. Dette er rundt 50 prosent opp fra Kina-bilen, og er en sum som kun står som ren gjetting fra vår side. Så vil tiden vise hvor feil vi tok.

Dacia Springer:

Tekniske spesifikasjoner:
Lengde:3.734 mm
Bredde:1.622 mm
Høyde:1.516 mm
Akselavstand:2.423 mm
Bakkeklaring:150 mm
Sitteplasser:Fire
Motor:Elektrisk
Effekt:33 kW (44 hk)
Toppfart:125 km/t
Ombordlader:6,6 kW
Hurtiglading:30 kW
Batterikapasitet:26,8 kWh
Rekkevidde, blandet WLTP:225 km
Rekkevidde, by WLTP:295 km

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer