Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?
(Elbil24): Mercedes-Benz er en av mange bilprodusenter som nå girer voldsomt opp fokuset på elektriske biler. Nylig har vi fått sett bildene og de imponerende egenskapene til luksus-sedanen EQS, mens EQC (som ble kåret til den bilen norske elbil-eiere er mest fornøyd med) og nykommer EQA allerede ruller på norske veier.

Mercedes-Benz EQS er lansert
Kompakt premium-SUV
Nå er turen kommet til EQB, som er en kompakt premium-SUV med inntil sju seter og fleksible plassløsninger. Den er nært beslektet med offroadedren GLB, og kan blant annet skilte med en svært god akselavstand på 282,9 centimeter, og drift på forhjul eller alle fire hjul.
Bilen skal altså by på en rekke fleksible løsninger, blant annet skal baksetene (andre seterad) kunne justeres i lengderetningen med hele 14 centimeter. Ryggene skal også kunne justeres. Skyves setene lengst mulig frem, betyr det 190 liter ekstra plass i bagasjerommet, som i utgangspunktet er på 495 liter dersom bilen bestilles med fem seter, og 465 liter dersom man utstyrer den med sju seter.

De to bakerste setene kan brukes av personer som er under 165 centimeter høye.
For øvrig vil bilen naturligvis bli utstyrt med det meste man forventer av sikkerhetsløsninger på en premium-SUV, blant annet er Active Lane Keeping Assist og Active Brake Assist standardutstyr.

Her finner du 70 elbil-tester: Norges største!
Inntil 41,9 mil - med åpning for mer
Bilen får en batteripakke på 66,5 kWh, og vil kunne bestilles i forskjellige effektugaver, enkelte med over 270 hestekrefter, opplyser Mercedes-Benz i en pressemelding.
Modellen EQB 4MATIC, som er eneste utgave vi har fått data på, vil får en rekkevidde på opptil 419 kilometer (WLTP). Det er i tillegg planlagt en versjon med et større batteri og lengre rekkevidde, men detaljene om denne er foreløpig ikke kjent.
Det vi imidlertid vet, er at all batteriproduksjon skal foregå i Europa, på Daimler-fabrikken i Kamenz, Tyskalnd og i Jaword, Polen.
Bilen skal kunne hurtiglades med hastighet på inntil 100 kW, noe som betyr at ladetid fra 10-80 prosent skal kunne ta rundt 30 minutter, ifølge produsenten. Den har også en ombordlader på 11 kW.
Batteri- og ladespesifikasjonene tilsvarer EQA. Les om våre erfaringer når det gjelder rekkevidde og ladehastigheter her.
Lanseres til høsten
EQB ventes å bli lansert i Norge til høsten, med levering av de første bilene tidlig neste år. Priser er foreløpig ikke kjent. Vi kommer tilbake med flere opplysninger så snart vi vet mer.
Mercedes Benz EQB 350 4MATIC (foreløpige data)
Hjuldrift | Firehjulstrekk | |
Batterikapasitet (WLTP) | 66,5 kWh | |
Rekkevidde (WLTP) | 419 km | |
Ombordlader | 11 kW | |
Hurtiglader | 100 kW | |
Blandet forbruk (WLTP) | 19,2 kWh/100 km | |
Blandet CO2 utslipp (WLTP) | 0 g/km |
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.