Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?
(Elbil24): Mercedes slår nå skikkelig på den elektriske stortromma, og viser frem en rekke nye fullelektriske biler, og flere av dem er ikke langt unna. Ola Källenius, svensken som er blitt øverste sjef for hele Mercedes-Benz, sparket i dag i gang den første store bilmessen i Europa på tre år. Denne gangen i München, deres egen bakgård, og her er det de hadde å vise frem.

EQE
Bilen er sprell ny, og laget som elbil fra bunnen av. Den går som elbil inn i segmentet der E-klasse har operert for sine fossile slektninger. Riktig nok vises den som sedan, og om den noen gang kommer som stasjonsvogn gjenstår å se.
EQE har et batteri på 90 kWh, og får med tohjulsdrift (bak) en rekkevidde på opp til 660 kilometer, dersom du velger mest effektive kombinasjon av utstyr og hjul. For å få energi tilbake til batteriet kan den lades på hurtiglader med en effekt på opp til 170 kW, mens den har 11 kW ombordlader for hjemmelading som standard. Ønsker du mer, kan du få den med 22 kW som opsjon. Mercedes-Benz forteller at et kvarter på hurtiglader skal kunne gi deg 25 nye mil.
Innvendig vil du dra nytte av Mercedes sitt nye MBUX – Mercedes-Benz User Experience – der hyperscreen er adoptert fra nye EQS, blant annet. Det betyr at du har flere skjermer som er montert fra den ene siden og over på den andre for forskjellige funksjoner.
EQE er en bil som er rett oppunder fem meter lang, men ettersom den er laget som elbil fra bunnen av, på EVA-2 plattformen, drar den også nytte av dette ved å få god plass – langt bedre plass enn dens fossile søsken har. Mercedes forteller blant annet at selve kupéen er 8 centimeter lenger i den elektriske utgaven. Det høres lite ut, men i en bilpakke er 8 centimeter mye.
Det er ingen hemmelighet at Audi jobber med en elektrisk A6, og BMW med en elektrisk 5-serie. Det er disse, i tillegg til Tesla Model S, Mercedes-Benz må ut i markedet og slåss mot. I likhet med disse skal også Mercedes-Benz legge en rekke funksjoner og utstyr inn i såkalte FOD-lister, Functions On Demand. Dette betyr at du senere kan kjøpe funksjoner ved å låse de opp mot betaling. Lik det eller ei, men bilen din har altså funksjoner du ikke får benytte før du har betalt en ytterligere pris.
En del er likevel standard, deriblant det de kaller Microsleep Warning, en funksjon som analyserer bevegelser og væremåte gjennom et kamera. OTA-oppdateringer skal også kunne gjøre bilen din moderne over lengre tid, gjennom oppdateringer over nettet.
Alt stålet som benyttes i EQE er hundre prosent resirkulert, noe som reduserer utslippet fra produksjonen med hele 60 prosent.
Foreløpig har Mercedes kun sluppet detaljer for den tohjulsdrevne utgaven, men er klare på at bilen på sikt også skal komme med firehjulsdrift, eller 4Matic som det heter på MB-språket. Da tipper vi også at den vil hete EQS 450, ikke 350 som her. De første utgavene av EQE vil komme til Norge sommeren 2022.
Tekniske spesifikasjoner
Mercedes-Benz EQE 350 | |
Motor: | Elektrisk |
Effekt: | 288 hk |
Dreiemoment: | 530 Nm |
Batterikapasitet: | 90 kWh |
Batteritype: | Litium-ion, NMC811 |
Ombordlader std/tilbehør: | 11/22 kW |
Hurtiglading: | 170 kW |
L x B x H (mm): | 4946 x 1961 x 1512 |
Akselavstand (mm): | 3120 |
Bagasjerom: | 430 liter |
Forbruk (WLTP): | 1,57 - 1,93 kWh/mil |
Rekkevidde (WLTP): | 545 - 660 km |
EQS-AMG
På samme måte som BMW har laget en M-versjon av i4, har nå også AMG laget en verstingmodell av EQS. Bilene representerer derimot forskjellig segment, men velkommen skal du være AMG EQS 53 4Matic+.

Bilen byr på 658 hestekrefter fra et dreiemoment på 950 Nm, men om ikke dette er nok kan du dra nytte av AMG Dynamic Plus pakka, og hente ut 761 hester fra hele 1.020 Nm.
Det gir deg en sprint til 100 km/t på 3,4 sekunder, og det stopper ikke før du når 250 km/t. Uten pluss-pakken vil de samme øvelsene være unnagjort på 3,8 sekunder, og toppfarten vil være 220 km/t.
Motorene i AMG-versjonen er også AMG-spesifikke. Det er ikke de samme som sitter i den ordinære EQS.
Batteriet er på 107,8 kWh, har NMC811 celler, og for å få full fres ut av batteriene har bilen ikke bare Sport-modus, men også Sport +. Det skal tross alt være litt ekstra med en AMG. Bilen har som sagt firehjulsdrift, og systemet er fullstendig variabelt, fra helt bakhjulsdreven til helt forhjulsdreven. Det gjøres 10.000 analyser i minuttet for hvor kreftene bør fordeles.
I likhet med standard EQS har også AMG-versjonen firehjulsstyring, med opp til 9 grader på det meste. Den har også justerbare dempere for riktig oppsett av understellet.
Mercedes-AMG EQS 53 4Matic+ er ventet å komme på markedet i løpet av sommeren 2022, men med salgsstart noe tidligere.
Mercedes-Maybach EQS SUV
Her må vi prate med to tunger, for en ting er at dette er Maybach-utgaven av EQS SUV. Men bilen kommer også i en mer ordinær versjon, kalt kun Mercedes-Benz EQS SUV. For de som ikke kjenner forskjellen, så er Maybach den rike onkelen til Mercedes-Benz, derav tilleggsnavnet Maybach – på samme måte som AMG er det sportslige alibiet, er Maybach det eksklusive.

I bunn og grunn er bilen en karosseriversjon av EQS, som heter EQS SUV. Men i Maybach-utgave er alt fra skinn og andre materialer av en annen kvalitet enn i EQS SUV igjen, og da to hylleplasser opp på lagerlista.
Mercedes-Maybach EQS SUV kommer på markedet i 2023, og i ren Mercedes-utgave fra høsten 2022.
EQG
Legenden er død. Leve legenden. Det er i praksis budskapet, når Mercedes nå viser frem EQG for første gang.

Karosseriet er umiskjennelig G-klasse, for ingen vil noen gang krangle på at dette er en ekte Geländewagen. Fra scenen fortalte de at det fortsatt gjenstår noe arbeid før de skal lansere bilen på markedet om få år, men de lover at den skal yte både på veien og i terrenget.
Derfor får den blant annet en totrinns girkasse, og alle de elektroniske hjelpemidler en slik bil bør og må ha – inkludert fire elmotorer for full uavhengighet.
Vi må dessverre smøre oss med tålmodighet, for bilen vil etter alt å dømme ikke komme på markedet før nærmere 2025, 46 år etter at den bilen ble lansert første gang. Bilen er også svaret på et løfte daværende sjef i Mercedes, Dieter Zetsche, i 2018 ga til selveste Arnold Schwarzenegger om at alle modeller i fremtiden skulle få en elektrisk versjon – også G-klassen. Og her er den altså, Mercedes-Benz EQG, selv om vi må vente til nærmere 2025 før vi får se den på gata.
Smart
Smart har alltid vært forbundet med urban mobilitet, fortalte de fra scenen, før duken ble dratt av. Og nettopp det har kanskje vært en hemsko for Smart, for etter hvert som alle de store produsentene har kommet med funskjonelle, men likevel små elbiler, har Smart dessverre fremstått som både ubrukelig liten, og derfor også får dyr.

Nå har de gjort alvor av å lage en bil som passer markedets behov langt bedre, og den fremstår ikke lenger som en firehjuls moped, men en fullverdig bil, men likevel Smart.
Smart Concept #1 ligner i stedet på en Kia Soul forfra, og Renault Zoe fra siden. Den er en urban SUV, forteller Smart-folkene, som har laget en liten fireseters bil som kan fungere som det daglige fremkomstmiddelet man trenger til kortere turer.
Konseptbilen har dører som slår hver sin vei, og har rammeløse vinduer.
Rekkevidden er oppgitt til 43 mil, noe som understreker at de ikke har tenkt å gå i den samme fella som de gjorde med de tidligere modellene. Vi var i New York for å kjøre den nå utgående modellen allerede i 2010. Snart håper vi å kunne sette oss inn i en ny Smart som faktisk dekker folks behov, for konseptet er slett ikke dårlig, bare den byr på det folk trenger.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.