Motorlyd i elbiler:

Her er Mercedes sin elbillyd

Mercedes-Benz jobber på spreng med å finne lyden av fremtidens elbiler. Her får du en smakebit.

Mercedes Benz jobber med sin elbillyd. Her kan du høre det foreløpige resultatet for både Europa og USA. Video: Mercedes Benz Vis mer

Denne artikkelen er finansiert av Elbil24 PRO-medlemmer.

Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?

(Elbil24): Vi har tidligere fortalt at det framover vil bli påbudt for elbiler å lage lyd i lavere hastigheter.

Jaguar var tidlig på banen og viste fram sin lyd, og nylig offentliggjorde også BMW at de har fått hjelp av en Hollywood-stjerne til å utforme sin lyd.

Nå har også Mercedes-Benz kommet på banen og lar publikum høre framtidas elbiler.

Ulike lyder

Lyden bilprodusentene velger til sine biler må følge en rekke kriterier når det gjelder styrke og liknende. Men produsentene kan selv utforme selve lyden, så lenge den minner om en lyd fra en forbrenningsbil i tilsvarende størrelse, og viser akselerasjon og nedbremsing gjennom lyden.

Mens lyden fra Jaguar sine elbiler minner fotgjengere om romskip, har BMW og stjerneprodusent Hans Zimmer hentet inspirasjon fra evolusjon.

Mercedes-Benz har i stedet valgt en mer «tradisjonell» elbillyd. Lyden kan kanskje forklares som mellomtingen mellom en vanlig bil og «swosjet» fra et romskip.

«Stemmen» til Mercedes

Det er lydeksperter fra det akustiske testlaboratoriet i Mercedes-Benz' teknologisenter i Sindelfinden som har jobbet fram lyden.

Lyden som vises i videoen er riktignok kanskje ikke den endelige lyden. Mercedes-Benz skriver i en pressemelding at deres lydfolk stadig gjør tester i de utvendige testfasilitetene for å perfeksjonere lyden.

De sier imidlertid at hver elektrisk bilmodell fra Mercedes vil få sin egen lyd. Lyden i videoen er eksemplifisert med Mercedes-Benz EQC.

I tillegg vil lyden i bilene variere på de ulike kontinentene. Dette er fordi det finnes ulike regler i de ulike landene. Eksempelvis må elektriske kjøretøy lage lyd fram til de når en hastighet på 30 km/t i USA. I Europa er denne fartsgrensen satt til 20 km/t.

Kan ikke slås av

Allerede i dag finnes det biler som har et slikt system, kalt Acoustic Vehicle Alerting System, eller AVAS. For eksempel har Renault Zoe ulike lydvalg, som man kan velge å slå på og av.

Med de nye reglene, som trer i kraft for alle nye biler i 2021, vil man derimot ikke ha muligheten til å slå de av.

I tillegg til lyd når bilen starter opp, og kjører, skal den også varsle at den rygger. Heller ikke denne lyden kan skrus av når reglene trer i kraft.

Variert lydbilde

Elbil24 har tidligere snakket med både Norsk Folkehelseinstitutt og SINTEF. Begge mener at de mange ulike lydene som trolig vil komme framover kan bidra til å lage en mer støyende hverdag enn den vi har i dag med forbrenningsbiler.

Årsaken er at lydene fra forbrenningsmotorer i stor grad likner hverandre. Lydene på elbiler vil kunne variere så mye fra hverandre at man potensielt kan bli mer plaget av støy i framtida enn det man er i dag.

I videoen i toppen kan du høre Mercedes-Benz EQC sammenliknet med lyden av noen av merket forbrenningsbiler.