Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Nesten en halvtime forsinket gikk Elon Musk og hans kompanjonger på scenen i Gigafactory Texas onsdag kveld for å snakke til investorer – og ikke bare til dem som har investert i Tesla-aksjer, men dem som har investert i jordkloden vår. Altså oss alle.
Master Plan 3
De første 20-25 minuttene handlet om hvordan vi skal gjøre oss uavhengig av fossilt brensel på jorda, og hvordan vi dermed ville ha ressurser nok til å huse langt flere enn de rundt åtte milliardene som bor her i dag.

Musks forslag om å skifte ut fossilt brensel med rene energikilder har en estimert kostnad på 10 billioner dollar, eller omtrentlig 10 prosent av den globale økonomien. Altså kunne man ha investert én prosent av den i ti år og brukt under 0,2 prosent av arealet på sol- og vindkraft. I tillegg mente Musk at vi trengte omtrent 240 TWh (240.000.000.000 kWh) med batterikapasitet.
Ressursene for å få til denne overgangen finnes allerede, mente Musk, som trakk frem at de to stoffene man trengte mest av i forhold til hvor mye som fantes, nikkel og lithium, bare ville utgjøre snaue 30 prosent av de forekomstene man kjenner til i dag.
Det var i praksis den tredje delen av Teslas såkalte Master Plan.
Mer effektiv produksjon
Dernest kom to sjefdesignere på scenen og pratet om hvordan de hadde utviklet Model S og 3, og hvordan de var nødt til å endre produksjonsprosessen videre for å gjøre den enda mer effektiv.

Tjener mye mer enn konkurrentene
Blant annet ble det vist en animasjon av hvordan en Model Y ble satt sammen, og at det egentlig var ineffektivt, tross at noen høye herrer i Toyota forleden dag kalte Model Y et «work of art». Bilene ble satt sammen, lakkert og deretter tatt fra hverandre igjen for å få på plass interiøret, før de igjen ble satt sammen.
Teslas neste bil skulle heller bli satt sammen i moduler, som så ble satt sammen til slutt. Dermed unngår man at bilen må tas fra hverandre igjen under produksjonsprosessen. Dessverre måtte designerne skuffe publikum med at det ikke ville bli vist frem en ny bil før senere.
To biler med duk
Men basert på denne plansjen ser det ut til at det er to nye biler i emning. En mindre bil som skal bli den det selges mest av, samt noe som muligens kan se ut som en ID. Buzz-konkurrent, spør du oss:

Teslas nye produksjonsprosess vil kreve mindre plass og gi mindre dødtid for de som jobber med den. I presentasjonen ble det hevdet at den fabrikken som skulle lage Teslas neste bil skulle være halvparten så stor som den i Texas, men allikevel kunne levere like mye.
Senere ble det offisielt at Teslas neste fabrikk vil bygges i Mexico.

Dessuten skulle Tesla lage den neste drivlinjen uten å bruke noen sjeldne mineraler. I en Model Y brukes cirka 520 gram. Tesla ser for seg en kostreduksjon på hele 50 prosent på sin neste bil kontra Model 3/Model Y.

Fra Cybertruck og fremover vil Tesla gå over til et 48V-system, i stedet for 12V som har vært gjeldende siden 1960. Det vil gjøre at den nødvendige strømmen (ampere) kan kuttes med 75% for å oppnå samme effekt, som igjen vil kunne redusere størrelse og vekt på kabler rundtom i bilen, i tillegg til at energitapet vil bli 1/16 av det det er nå. Det vil igjen bety mer effektive biler, altså flere kilometer per kilowattime.

Test av Tesla Model X Plaid: - Bør selges på blå resept
Mye skjer i det skjulte
Peter Bannon fra Tesla snakket litt om hvor mye som skjer via programvaren i bilene, og hvordan de samler inn data. For eksempel logges det masse data om hvert eneste krasj som gjøres med en Tesla, som blant annet gjorde at Tesla sendte ut en oppdatering til Model 3 som løsnet litt på setebeltene for å gjøre skadene mindre. Selv mener Tesla at dette gir dem langt bedre informasjon enn det tradisjonelle krasjtester viser.
En annen ting bilene kontinuerlig rapporterer til Tesla om er hvor ujevn veien man kjører på er. Denne informasjonen samles inn og sendes ut til hele Tesla-flåten for å styre luftfjæringen i bilene, slik at de automatisk justerer seg basert på underlaget man er i ferd med å kjøre på, såkalt «predictive air suspension».
Det ble også snakket en del om hvordan Tesla trente opp Autopilot-funksjonen, blant annet ved å spore hvordan tusenvis av biler kjørte gjennom et veikryss som input til maskinlæringen, slik at de kunne bygge en simulering av ulike situasjoner, og hvordan flere kameraer kombinert med kunstig intelligens gjorde at bilen selv kunne avverge ulykker.

Tesla kunne rapportere om at de som bruker betaversjonen av selvkjøringsfunksjonen kjører 3,2 millioner miles (drøye 5 millioner kilometer) per krasj, mens gjennomsnittet ellers i USA er 500.000 miles per kollisjon. Altså er selvkjøringsfunksjonen drøye seks ganger tryggere, der Musk i Master Plan 2 hadde som mål å få den ti ganger sikrere.
Robotene kommer
Det ble også pratet om Teslas Superchargere og at de nå hadde åpnet rundt 50 prosent av ladestasjonene i Europa for andre bilmerker. Den nye generasjonen superchargere som nå kommer i Europa, versjon 4, vil ha lengre kabler, som kan bety at man kan lade mer smidig selv om man har ladeporten plassert på «feil» sted.
Tesla jobber kontinuerlig med å få økt bruken av ladestasjonene, blant annet er et fokus å få folk til å lade mer på dagtid, der solenergi er mer tilgjengelig. En video viste hvordan ladestasjonene ble satt sammen på betongblokk direkte fra fabrikken, som så bare kunne fraktes og senkes der de skulle stå. Selv hevdet Tesla å ha 50 prosent lavere produksjonskostnad på sine ladestasjoner i Europa enn gjennomsnittet i bransjen.

Som nærmest en liten digresjon viste Musk igjen frem menneskelignende roboter, som nå kunne gå, hente deler og skru sammen nye roboter.
De vil nok få mer produktive ting å gjøre i fremtiden – Musk ser for seg at det etter hvert vil være like mange slike på jorda som det er mennesker.
Minst.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.