Elbilen Nissan Ariya:

Her er Nissans nye el-SUV

Vi har snakket med designeren av det som vil bli en av neste års storselgere. Han har mye på hjertet.

SUV: Nissan Ariya måler 4,6 meter i lengde, og smetter dermed rett inn i det segmentet nordmenn ønsker av størrelse. Foto: NIssan
SUV: Nissan Ariya måler 4,6 meter i lengde, og smetter dermed rett inn i det segmentet nordmenn ønsker av størrelse. Foto: NIssan Vis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO?

(Elbil24): Nissan skal snart på markedet med en fullelektrisk SUV, en bil som i elbilenes verden skal bli det Nissan Qashqai og X-Trail har vært for Nissan til nå.

Konseptbilen til den nye SUV’en har fått navnet Arya, og har allerede vært kjent en stund. Nå nærmer den seg produksjon med stormskritt.

DESIGNER: Givanny Aroba er designeren som har laget Nissans neste el-SUV.
DESIGNER: Givanny Aroba er designeren som har laget Nissans neste el-SUV. Vis mer

Elbil24 har tatt en lang prat med designsjefen for Ariya, Giovanny Aroba.

Han har hatt det overordnede ansvaret for hvordan bilen har tatt form, og her er noe av det han hadde å fortelle.

TETT FRONT: I stedet for grill har bilen fått et skjold, der sensorer er plassert. Foto Nissan
TETT FRONT: I stedet for grill har bilen fått et skjold, der sensorer er plassert. Foto Nissan Vis mer

Ny plattform

Ariya blir en fullelektrisk SUV på størrelse med kommende VW ID. 4, Ford Mustang Mach-E, Skoda Vision iV, og Tesla Model Y. Den havner med andre ord inn i en klasse biler der alle kommer omtrent samtidig, og det blir kamp om kundene.

Bilen er kliss ny fra bunnen av, og skal lages på en helt ny plattform som er dedikert elbiler.

Det betyr at du slipper langsgående tuneller til eksos og mellomakslinger, slik vi stadig ser ombygde fossilbiler har. Slike detaljer åpenbares jo dypere inn i bilen man går. Det er rett og slett en stor fordel at bilen er konstruert som en elbil fra bunnen av, selv om kompromisser kan virke de også.

Kunstnerisk

Giovanny Aroba er som designere flest – en kunstner. Han forteller villig i vei på et svulstig kunstnerspråk om hvorfor Ariya er blitt som den er blitt, og starter med å fortelle at bilen har en balanse mellom det vakre og det eksklusive, med en touch av teknologi.

Jeg kjenner igjen ordlyden, og forstår at her må det avbrytes med konkrete spørsmål for å få mannen bort fra sitt kunstnerspråk, og heldigvis virker det.

- Vi har gitt Ariya et kraftfullt designuttrykk som gjenspeiler at det er en SUV og at den er elektrisk, forteller Aroba.

LED-STRIPER: Lyktene er gjort smale og brede for å styrke følelsen av en bred bil. Foto: Nissan
LED-STRIPER: Lyktene er gjort smale og brede for å styrke følelsen av en bred bil. Foto: Nissan Vis mer

Han starter med fronten, som ikke lenger har en grill. I stedet har det fått noe Nissan kaller et skjold, et slags deksel. Der det historisk sett har vært et luftinntak for å kjøle ned en forbrenningsmotor, er det nå et tett skjold som beskytter alle sensorer, radarer og andre tekniske løsninger. Et stort pluss for luftmotstanden, som på en elbil i enda større grad en ellers bør være så lav som mulig.

Aroba ønsker ikke å gi noen klare tall på hvor lav de har fått denne luftmotstanden, ettersom Ariya er en konseptbil.

På hver side av dette skjoldet finner vi to tynne lyktestriper. Disse er med på å strekke det visuelle uttrykket ut i bredden, slik at bilen ser enda bredere ut enn om lyktene hadde vært høyreiste.

Det samme gjør de brede hjulbuene, som skal være med å gi bilen et kraftfullt utseende.

Historisk sett har japanske bilprodusenter klart å ødelegge alle forsøk på slike grep tidligere ved å sette små hjul langt inn i hjulhusene. På konseptbilen sitter det nå 21-toms hjul, og vi får bare håpe dette ikke synker ned til 17-tommerer innen bilen skal på gata. Da vil det bare se merkelig ut, for det ser veldig bra ut slik Ariya er presentert nå.

INGEN LOGO: I hekken er logoen byttet ut med bokstaver. Foto: Nissan
INGEN LOGO: I hekken er logoen byttet ut med bokstaver. Foto: Nissan Vis mer

Normalisert

Langs siden legger vi merke til at bilen har fått normale speil, og ikke engang konseptbilen har fått kameraspeil. Den har også fått utenpåliggende dørhåndtak, fremfor innfeldte.

- Bilen er tenkt for det globale markedet, og vi har ikke ønsket å komplisere den, er det enkle svaret fra Aroba.

Han legger til at kameraspeil foreløpig ikke er akseptert i alle markeder, og Nissan føler heller ikke at teknologien er helt på plass enda.

Samtidig skal vi ikke glemme at alle slike detaljer trekker prisen opp, og dermed bort fra den store kundemassen.

- Vi ønsket heller ikke å overkomplisere noe som kundene skal ta i flere ganger om dagen, forteller Aroba da vi tar opp dørhåndtakene.

Når vi kommer til hekken på bilen, legger vi merke til at logoen på bakluken er borte. Den er erstattet med bokstavene i Nissan som er trukket ut i bredden. Dette er nytt fra Nissan, selv om vi fortsatt finner igjen den runde logoen foran.

Her er den forøvrig opplyst, men dette vil etter alt å dømme ikke være der på produksjonsmodellen, da det visstnok ikke er tillatt i flere markeder.

JUSTERBAR: Midtkonsollen er fleksibel, og kan skyves frem eller tilbake for å optimalisere behovet. Foto: Nissan
JUSTERBAR: Midtkonsollen er fleksibel, og kan skyves frem eller tilbake for å optimalisere behovet. Foto: Nissan Vis mer

Bonus

Det er først når vi kommer på innsiden at man får se hvorfor det er smart med en bil som er produsert som en elbil fra bunnen av. Det flate gulvet gir et mer flekisbelt interiør, noe Nissan har utnyttet på flere områder.

Mellom forstolene, der midtkonsollen normalt pleier å være, er det nå kun luft og ledig rom – helt åpent. Noen få funksjoner er flyttet over i en midtkonsoll som fungerer som armhviler mellom seteputene, og denne midtkonsollen skal være flyttbar, slik vi har fortstått det. Her sitter girvelgeren, du har to koppeholdere, og det er tre andre knapper der.

RYDDIG: Midtkonsollen har plass til to kopper, en girvelger, og et par knapper. Foto: Nissan
RYDDIG: Midtkonsollen har plass til to kopper, en girvelger, og et par knapper. Foto: Nissan Vis mer

Den ene velger kjøremodus, den andre er til parkeringshjelpen og den tredje justerer nivå på e-padelen, en funksjon vi kjenner igjen fra Leaf.

Det flate gulvet fortsetter bakover, og gir ingen forstyrrelser for de midterste passasjerene i baksetet, for Ariya blir naturligvis en femseter.

Mer naturlig

Aroba forteller at Nissan har to skjermer, en i midtkonsollen og en fremfor føreren. Begge disse er på 12,3 tommer og er plassert ved siden av hverandre, så høyt som mulig.

- Vi mener at dette er den beste plasseringen, og at de er liggende, forteller Aroba videre.

Nissan har forsket på nettopp dette og mener at det er mer naturlig for de fleste. Vi er vant med med å lese fra den ene siden til den andre – altså sideveis. Da bør også skjermen ligge den veien.

- Samtidig er dette med på å gi interiørformen et bredere uttrykk, som strekker seg fra den ene siden til den andre, legger Aroba til.

Ariya har dessuten fått en lysstripe som strekker seg hele veien fra bakkant av dørene og rundt hele dashbordet og tilbake i bakkant av den andre fordøren. Ifølge bildene får denne lysstripen valgfri farge.

HAPTISK: Knappene er lagt inn som berøringsknapper med haptisk kvittering. Foto: Nissan.
HAPTISK: Knappene er lagt inn som berøringsknapper med haptisk kvittering. Foto: Nissan. Vis mer

Skjulte funksjoner

En interessant detalj finner vi i treverket som er å finne i dashbordet. Når bilen startes, lyser en rekke knapper opp i selve treverket. Disse har en haptisk funksjon, som kvitterer med et klikk når du bruker dem. På denne måten har Nissan integrert kontrollene i den samme utførelsen som dashbordet har, og alt ser veldig ryddig og fint ut.

Vi finner igjen samme type kontrollere for baksetepassasjere, som på konseptbilen kan justere egen varmesone, og de ytterste setene i baksetet har fått setevarme. Knappene for dette er plassert bakerst på midtkonsollen.

Aroba er sparsommelig med å dele tekniske detaljer når vi spør om ytelser, rekkevidde og denslags. Han er unnskyldt, ettersom han er ansvarlig for designen, men heller ikke bagasjeromsvolum og slike detaljer ønsker han å kommentere.

- Husk at Ariya er en konseptbil for en mulig fremtidig bil, forteller Aroba med et smil.

Valgmulighetene

Vi vet som sagt at Ariya forteller mye om den kommende bilen, men foreløpig vet vi lite om bilen får flere valgfrie batteristørrelser, om den vil komme med valgfri to- eller firehjulsdrift, og så videre.

Og ikke minst, vil den få mulighet for 800V lading, noe vi har fått bekreftet at Nissan jobber med?

LADELUKE: Bildene vitner om ladeluke foran døren på hver side.
LADELUKE: Bildene vitner om ladeluke foran døren på hver side. Vis mer

Det vi med sikkerhet vet, er at Ariya har ladeluke på begge sider, og nå er de plassert på forskjermen, ikke i fronten som på Leaf. Og når det gjelder firehjulstrekk har Nissan annonsert at de kommer med et nydesignet system for firehjulsdrift i Ariya, «e-4orce». Dette vil naturligvis bestå av to separate elmotorer med intelligent styring, 100 prosent variabel kraftdistribusjon, og de tingene som hører med på et elektrisk drevet firehjulsdrift.

Dimensjonene

Noen spesifikasjoner har vi derimot fått ut av Aroba, for han har delt de fysiske målene på bilen.

De forteller at den er 4,6 meter lang, 1,92 meter bred, og 1,63 meter høy. Akselavstanden er 2,77 meter og mellom der ligger naturligvis batteripakken helt i bunnen av bilen.

Skulle du få lyst på en bil i denne farge, så er den det Aroba kaller Heavy Electric Blue, selv om det egentlige navnet er Suisei Blue. Både utvendig, innvendig og på felgene har Nissan brukt en kobbererfarget kontrastfarge, noe som ifølge Aroba er valgt fordi kobber signaliserer elektrisk leder, som i kabler.

Så gjenstår det å se om Nissan til slutt har laget en storselger i sin klasse, slik Leaf til nå har vært det i sin. Vi tror faktisk Aroba har rett i at det er smart å normalisere bilen, uten å trekke veksel på for mange fremmede elementer. Samtidig har de gjort smarte grep rent fysisk, spesielt innvendig. Når pakka stemmer, er det bare en ting som gjenstår, og det er prisen. Tradisjonen tro holder japanerne kortene tett til brystet, helt til bilen kommer på markedet.

Men dersom prisen ikke stemmer, stemmer ikke noe annet heller. Den fella tipper vi Nissan ikke har planer om å gå i.

Elbil24 kommer naturligvis tilbake så snart vi har prøvekjørt nykommeren.