Prøv et pro-medlemskap (fra 29 kroner) og få tilgang til de mest omfattende sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Det er Teslas ladestasjon på Gardermoen som blir den første her til lands med de nye V4-laderne.
Da Elbil24 besøkte ladestasjonen onsdag morgen, var de fortsatt under oppføring, men installatørene som holdt på å sette dem opp kunne bekrefte at det ville bli mulig å lade der over helga.

Seks av ni har kuttet prisene
Lengre kabel
Det er flere ting som er nytt med V4-laderen til Tesla. Den kanskje viktigste endringen kontra V3-utgaven, er at den nå har fått en betydelig lengre ladekabel, som først og fremst er en forbedring for dem som ikke kjører Tesla.
Da blir det nemlig enklere å lade biler som ikke har ladeporten plassert bak på venstre side slik alle Teslas biler har. Eksemplene har vært mange på folk som opptar både to og tre plasser på Teslas ladestasjoner fordi det har vært eneste mulighet for å plugge i den korte ladekabelen på eksisterende stasjoner.

Obligatorisk kortleser
De nye laderne er også høyere enn før, og har ikke lenger hull i midten slik de forrige hadde. Fotavtrykket skal imidlertid være likt som før, som da gjør utbyttingen enklere.

Vi kjørte 254 mil på to døgn i Norges mest populære bil
En annen nyhet er den obligatoriske: Fra 1. juli ble det stilt krav til at alle nye ladestasjoner i Norge må settes opp med mulighet for betaling via bankkort. V4-laderne er derfor utstyrt med skjerm og kortterminal der man kan tæppe kortet, smartklokka eller hva man nå velger å betale med.
Ladeeffekten kan virke å være uendret foreløpig. En Tesla-representant vi slo av en prat med bekreftet at skapene ikke var forskjellig fra de eksisterende, men at selve V4-laderen hadde mulighet for oppgradering senere.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.